fruberglund
Så här ser den ut på våren, översållad med blommor som nästan ser ut som äppelblommor. Den är underbar på våren!

På hösten får den röda bär och ser rätt tråkig ut.

Tyvärr står den mitt i gräsmattan (den lilla vi har på framsidan) och är alldeles för stor för att flyttas så jag har provat med att lägga ett par avläggare och hoppas det fungerar så jag kan få en ny buske på annat ställe i trädgården smile.gif

Någon som vet vad det är för buske?
Fenja
Schersmin tror jag.... men de får inte röda bär....
Mvh
Fenja
fruberglund
Jag har redan en schersmin och det är inte en sån. Den här är gigantiskt stor jämfört med schersminen också.
kerstin z5-6
Någon Malus -sargentii kanske -"bären" är i så fall små miniäpplen -lillfingernagelstora -till något större russin -rödrosa
Tycker i så fall att du ska behålla den där den är -gör plantering runt den i stället smile.gif
Ett 50 cm småträd -buske M sargentii kostar här över 400 pix ....
de blir inte sådär i första taget ...
nilla
Väldigt fin!

Kan det kanske vara en rosenapel?

Gunilla

Hoppsan! Såg att Kerstin har ett mycket bättre tips - den kan den nog troligare vara!

Håller med om att du ska behålla den gör jag också :-)
Cilla
Jag tror också på en malus av någon sort. Fantastiskt vackert exemplar, vilket smycke! Önskar mina prydnadsaplar snabbt blir så frodiga.

Så här ser bukettapeln, Malus Sargentiis frukter ut, men det finns fler varianter på Sergentiin med mer oranga frukter också.

Titta in på http://www.evergreengardenworks.com/malus.htm, där finns en variant "Tina" som liknar dina blommor.
Maria R
Malus toringo var.sargentii, bukettapel, har två olika sorters blad -på nya skott är bladen flikade, annars är de ovala -lätt att känna igen den på det!

Maria R
Mia, zon 3
Jag har en liknande!
Kolla gärna i mitt album, under Okända bild 3. Kan säkert vara en nära släkting!
Cilla
Man kan aldrig bli alltför osäker om prydnadsaplarna... Jag försökte reda ut deras olika egenskaper en gång men gick nästan bet på alla varianter som fanns och slutade halvvägs. Minns iallfall att det som Maria skriver finns både hela och flikiga blad i sargentii-gruppen, och de som är flikiga liknar hagtornens flikning. Men det finns fler inom gruppen, inte endast två.

Det som du har Mia är iallafall en av prydnadsaplarna. Som du beskriver den har de vissa drag av prunus, körsbär. Mycket fina träd och buskträd, eller hur?!

För att bli säker på vilken måste man se både blom, blad på årsskott och äldre blad samt bären. Och ändå är man inte helt säker...

Någon gång borde man fota och skriva mer om alla fina prydnadsaplar som finns, och bringa reda i alla underarter som kan växa i Sverige. I USA och England finns aktiva föreningar som bara har inriktning på prydnadsaplar,
The international ornamental crabapple society. I Japan finns också ett sällskap och bonsaisällskapen brukar ha bra info om dem också.
fruberglund
Ja, den är verkligen magnifik på våren men tyvärr står den så fel, vill kunna ha lite mer utrymme för framtida barn att spela boll på. Vi har inte så mycket gräsmatta, på ena sidan entrégången står busken och på andra sidan är det ett stort berg och en gigantisk bok som aldrig kommer sågas ner (en av de få saker jag verkligen vill behålla).

Får hoppas att mina avläggare fungerar. Den är antagligen planterad för 13 år sen när huset byggdes. Den kommer dock inte tas bort förrän eventuella plantor vuxit till sig och vi behöver platsen (inga barn än smile.gif ) alltså väntar vi så länge som möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon