fruberglund
På våren/försommaren blommar den med oansenliga små gröna blommor i samma färg som bladverket. Har ett krypande växtsätt. Så här vacker röd är den nu.

Någon som vet vad det är för buske?

kerstin z5-6
Frukter ? Liknar benved ?Cilaa vet säkert -Cillaaa!! laugh.gif
Cilla
tongue.gif Jag är inte alls lika bra på buskar som träd, men visst liknar det benved. Många sorter har lustiga bär och frukter också som dinglar kvar en stor del av vintern.

Euonymus är ett stort släkte med hur många varianter som helst. Detta var en uppseendeväckande röd variant. Här hos mig går den vingade benveden, Euonymus alatus, i orangerött.

Kanske skulle man ställa en benved i full sol för att också få den så här härligt röd... Tack för inspirationen!
Maria R
Den vingade benveden på vår gård har stark vinröd höstfärg.
Körsbärsbenved är också mycket vacker med speciellt häftiga frukter!
Klätterbenved som marktäckare vore spännande att se mera av!

Maria R
AgnesC
Apropå benved, så tror jag att jag har en benved som är vintergrön. Blommorna och frukterna ser exakt ut som på benved, men bladen är långsmala läderartade och busken är alltså städsegrön. Busken är fin tycker jag, tät, rund i växtsättet och ca 1,5 meter på både höjd o bredd. Någon som har en sådan?
Cilla
En sådan skulle man ha, helt klart. Vissa av de vintergröna "benvedarna" är någorlunda härdiga också:

Silverbenved Euonymus fortunei 'Emerald Gaiety' (zon 1-2)
Gulbenved Euonymus fortunei 'Emerald'n Gold' (till zon 3-4)
Benved Euonymus fortunei 'Sarcoxie', (till zon 4)
Klätterbenved Euonymus fortunei 'Sunspot' (till zon 4)
Klätterbenved Euonymus fortunei var. radicans (till zon 3)
Klätterbenved Euonymus fortunei var.'Vegetus' (till zon 4)

Tyvärr bär de vintergröna benvedarna oftast inte lika många frukter som de lövfällande, så om din bär rikt har du ett bra exemplar!
AgnesC
Min buske står i ett utsatt läge med friska nordanvindar på gränsen mellan zon 3 och 4, marken blir dessutom väldigt torr där, den står planterad i mager jord, har inte fått någon som helst näring på 20 år. Det som händer är att bladen blir lite brunröda på vårvintern, men återfår sin fina mörkgröna färg när våren kommer. Tittade på Googlelänken, den liknar en liten smula en variant som heter Nana, men min buske har längre blad och grenarna är inte särskilt förgrenade. Vet att busken kommer från en gammal dam som hade en fantastisk trädgård med en massa ovanliga växter, jag fick ibland följa med min farmor dit och hälsa på.
kerstin z5-6
E. Emerald n´ Gold funkar i z5-6-även 7 enl uppgift
testar nu E phellomaus .Den har mycket intressanta "korklister"
Här är min Emerald n g´

fruberglund
Näääää, inga bär och frukter, inte vad jag sett i alla fall.

Får kolla lite mer noga i höst/vinter men är nästan 100 på att den inte har några bär eller frukter.
fruberglund
Det är nog en benved, så här ser den ut på våren

Fick även svar på ett annat träd som nog också är en benved, fast med såna frukter ni pratade om smile.gif
Maria R
Fru Berglund -Har din benved korklister på grenarna?
Ser inte några på bilderna.
Maria R
Så här härligt färgad är en vingad benved i vårt bostadsområde!

Hälsningar Maria R

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...ariar&pid=18591

Hur bär man sig åt för att få in bilden direkt i meddelandet förresten??
fruberglund
Man högerklickar på bilden och väljer copy image location, sen väljer man bild bland kodknapparna och sen tar man ctrl + v och klistrar in texten så ska det funka. Så gör jag i alla fall smile.gif
Maria R
provar!

neej, det går inte!
högerklickar men de alternativ som kommer upp på svenska motsvarar inte det du sa på englska...

om jag bara kopierar så går det inte att klistra in när jag väljer bild, för då ska jag ange URL adress (eller vad det nu stod).
huh.gif

När jag ändå är igång så kan jag passa på att beklaga mig över att jag inte får till kursiverad text och inte heller färg!!! (låter som att jag är helt rudis)
Yin o Yang
CITAT (Maria R @ 12-10-2004, 09:30)
provar!

neej, det går inte!
högerklickar men de alternativ som kommer upp på svenska motsvarar inte det du sa på englska...

om jag bara kopierar så går det inte att klistra in när jag väljer bild, för då ska jag ange URL adress (eller vad det nu stod).
huh.gif

När jag ändå är igång så kan jag passa på att beklaga mig över att jag inte får till kursiverad text och inte heller färg!!! (låter som att jag är helt rudis)

Inget att skämmas för - det var lika för mig och säkert många andra också tongue.gif . Gå in i Testforum eller Support, så hittar Du säkert svar på Dina funderingar. wink.gif smile.gif
Maria R
Tack. Ska testa detta så får vi se hur det slutar! laugh.gif
Berith
Högerklicka på bilden - välj egenskaper - markera och kopiera adressen/urlen - klicka på knappen Bild ovanför skrivrutan - klistra in adressen där!

smile.gif

Färg och kursiv stil får du genom att klicka/välja bland alternativen ovan! Glöm bara inte att avsluta genom att stänga taggen eller alla taggar om du valt flera alternativ.

Tips! Citera mitt inlägg så ser du hur jag skrivit.
fruberglund
Jag får inte heller till det med kursiv text och färg smile.gif

När jag högerklickar på bilden så är det andra alternativet uppifrån, efter det kommer ett avdelningsstreck... om det kan hjälpa smile.gif
Maria R
Nu testar vi igen!
Ah, inte visste jag att det var det som menades med stäng taggen!

Då ska vi bara se om det där med bilden också fungerar!
...

Nej, att länka bilden funkar, men inte att klistra in själva bilden i meddelandet!

Tack för er hjälp, så långt!
Berith
CITAT (Maria R @ 12-10-2004, 16:06)
Nej, att länka bilden funkar, men inte att klistra in själva bilden i meddelandet!

Länka bilden... klickar du på Länk-knappen ovanför? Välj Bild-knappen istället! smile.gif

---------------
sleep.gif unsure.gif fast egentligen ska vi väl inte hålla på med det här i fruberglunds tråd....
Maria R
Nej, ursäkta Fru Berglund!
Jag klickar på bild, men då blir det en länk och inte en bild i meddelandet! se mitt tidigare inlägg där jag försökte få in en bild på en Vingad benved (åter till tråden!).
fruberglund
Gör inget...låna på ni smile.gif

Det blir en bild efter att du tryckt på knappen skicka svar smile.gif

Prova nu ska du få se att det funkar smile.gif
Berith
CITAT (fruberglund @ 14-10-2004, 01:51)
Det blir en bild efter att du tryckt på knappen skicka svar smile.gif

Det blir en bild redan efter att du tryckt på knappen förhandsgranska - en mycket bra knapp! sleep.gif
Maria R
Hej! Jag lyckades i ett annat inlägg fixa både bild och färg! Yippie!
Vet inte vad som blev fel innan. Nu när det funkar skulle jag ju kunna infoga bilden på den vackra vingade benveden!

Hälsningar Maria R

Tack alla för hjälpen!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon