gustav_liden
Hej,

Vi vill bygga en stödmur i vår lilla sydsluttande radhusträdgårdstomt för att få större glädje av den. Muren kommer nog att bli knappt 1 m hög. Vi letar just nu efter olika tekniker för att bygga den, har kollat på KeyStone, funderat på slipers etc.

Viktigt för oss är:
Hållbarhet - det ska inte behöva göras om om fem år
Utseende - tycker t ex att Keystone har något "offentligt" över sig
Ekonomi - Ju billigare desto bättre, bara det uppfyller ovanstående

Vi har hört talas om att tv4 visade något som skulle kunna vara det vi söker (länk), men det finns inte så mycket information. Någon som såg detta?

Finns det någon här med tips eller erfarenheter?

Hälsningar,

Gustav
Sylvia
Jag såg det men la inte det i minnet och nu minns jag inte längre.
Men jag har skrivit en artikel som webbis lägger ut när han hinner. Artikeln handlar om mur+stenlaggning i samma färg/struktur på murstenar och plattor. Två olika leverantörer visade sådana på Hem&Villa-mässan för ca. 1 månad sedan. Några idéer finns i deras resp. hemsidor, dock inte det nya som jag skriver om:
Starka
St Eriks
MRLINDELL
KeyStone är super-överreklamerad! Vi har alla sorters murar här så kom och titta!! De som lagt KeyStone med glasfiberpinnar i tron att den håller ihop bättre har blivit besviken. Muren kan röra sig flera cm där pinnarna sitter och det har den gjort, rena rama berg & dal banan och murarna buktar utåt och är allt annat än vackra. Rena betongbunkern!

Jag har satt St. Eriks stora sten AWS Diamond, terracotta. En mur som är en bit över 1 m utan marknät och annat. Dessa murar läggs i etage innåt med ca 1-1.5 cm in mellan varje varv. Stenarna har en levande snygg yta som mera påminner om gamla fina knäckstenar. I stället för glasfiberpinnar har de en klack som låser stenen. St. Eriks AWS Diamond stenarna väger också mera än en KeyStone och är lättare att lägga, lättare att få välvda hörn, lättare att lägga på dränering och kräver inget kross innuti stenen.

KeyStone är ihålig, har två kanaler som skall fyllas med dräneringskross.

AWS Diamond är kompakt men med grepp under.
MRLINDELL
Se bilderna på murarna längre ner i produktbladet.

Länk till St. Eriks produktblad i pdf format ...
Oboen
CITAT (gustav_liden @ 05-10-2004, 22:12)
Hej,

Vi vill bygga en stödmur i vår lilla sydsluttande radhusträdgårdstomt för att få större glädje av den. Muren kommer nog att bli knappt 1 m hög. Vi letar just nu efter olika tekniker för att bygga den, har kollat på KeyStone, funderat på slipers etc.

Viktigt för oss är:
Hållbarhet - det ska inte behöva göras om om fem år
Utseende -  tycker t ex att Keystone har något "offentligt" över sig
Ekonomi - Ju billigare desto bättre, bara det uppfyller ovanstående

Vi har hört talas om att tv4 visade något som skulle kunna vara det vi söker (länk), men det finns inte så mycket information. Någon som såg detta?

Finns det någon här med tips eller erfarenheter?

Hälsningar,

Gustav

Vi har just byggt stödmur på knappt 0.5 m och 33 m lång som heter Pisa2 (Starka.se) stenen kan läggas med en lutning på 11% vi har dock lagt den utan lutning eftersom den inte skulle vara så hög. Kan verkligen rek. den här rejäla stenen även om den inte är billig så tror jag den uppfyller den kvalitet som specificerats.
Kan mejla foto om så önskas!
Ingo
Jag byggde en stödmur med Keystone för fem år sen, drygt halvmetern hög, och jag har då inte haft några såna där problem med förskjutningar som Mr Lindell skriver om. Den har en liten svag "knäck" på mitten men det beror på att jag lade första varvet lite klantigt och det har inte blivit värre med tiden.

Däremot kan jag hålla med om att den ser lite "offentlig" och tråkig ut. Keystone är ju en av de äldre produkterna i den här genren och det har kommit roligare. Men i mitt fall ville jag att själva muren skulle vara ganska stram och anonym som kontrast till växtligheten ovanför som hänger ut över den. Därför valde jag Keystone med rak front, alltså inte den fasetterade varianten som man oftast ser.
Jag har ingen bild på muren utom att ena änden skymtar på bild 6 i mitt album.
Maria R
hej!
Det snyggaste är nog ändå en kallmur i gråsten, men då kommer ju även ljumskbrocket och ryggskottet med som ett brev på posten.
Instämmer i att de ovan rekommenderade murarna är bra lösningar. I den mån elementen tillåter det kan du lämna luckor här och var där du kan peta in växter som klarar sådana miljöer, om du vill mjuka upp intrycket.

Jag såg programmet på Tv 4 i somras, och om jag inte minns helt tokigt så hade de metallburar som de fyllde med sten (tror det var sådana man ser vid vägbyggen numera). Jag har för mig att de lämnade fronten bar, men i ett sådant bygge kan man ju verkligen lattja till det och låta klätterväxter planterade i marknivå klättra på metallnätet. Det skulle vara väldigt snyggt med klättervildvin på en sådan mur!
Något att fundera över är murdjupet inåt mot den övre terrassen, eftersom en sådan stenbur som mur kommer att vara extremt dränerande.

Mvh, Maria R
KURT
CITAT (Maria R @ 03-11-2004, 22:28)
hej!
Det snyggaste är nog ändå en kallmur i gråsten, men då kommer ju även ljumskbrocket och ryggskottet med som ett brev på posten.
Instämmer i att de ovan rekommenderade murarna är bra lösningar. I den mån elementen tillåter det kan du lämna luckor här och var där du kan peta in växter som klarar sådana miljöer, om du vill mjuka upp intrycket.

Jag såg programmet på Tv 4 i somras, och om jag inte minns helt tokigt så hade de metallburar som de fyllde med sten (tror det var sådana man ser vid vägbyggen numera). Jag har för mig att de lämnade fronten bar, men i ett sådant bygge kan man ju verkligen lattja till det och låta klätterväxter planterade i marknivå klättra på metallnätet. Det skulle vara väldigt snyggt med klättervildvin på en sådan mur!
Något att fundera över är murdjupet inåt mot den övre terrassen, eftersom en sådan stenbur som mur kommer att vara extremt dränerande.

Mvh, Maria R

De gallerburarna heter "gabionburar", och det är en mycket gammal teknik att bygga murar, från början användes flätade burar som fylldes med sten eller jord.

http://www.tv4.se/visa/?ID=318011
Maria R
Ah! Gabionburar, det är så dom heter ja.
Men visst har det väl blivit lite av ett mode vid vägbyggen att låta dessa gabionburar vara synliga och en del av "designen"!

Ja men se, nu följde jag länken och kollade in gräskuberna de hade byggt!
Undrar hur de gick tillväga, för som jag sa tidigare måste kuberna vara vara starkt dränerande. Fyllde de med kuberna dessutom med fukthållande jord, eller?

Kanske skulle det vara en idé att klä in sådana burar med sedummattor! smile.gif Det skulle bli snyggt.

Hälsningar Maria R
Cilla
Jag har gjort diverse murar i natursten, murat. Håller bättre än jag trodde, skapar liv och smälter in bra i trädgården. På vissa ställen står de emot marktryck, där är betinggjutningen under grövre med mer armering, men dold under markens yta. Muren aningen lutad åt marktrycket till, på den sida av muren som syns alltså.

Hade jag en mer organiserad trädgård än jag har skulle jag mjuka upp andra raka linjer med en naturstensmur. Då behöver man inte göra en rak mur heller utan kan böja den lite lätt.

Bakom vissa av mina naturstensmurar sätter jag slingerkrasse och annat som ringlar ned och blommar över stenarna ända till nu.
MRLINDELL
Det går att hitta förskjutningar i alla KeyStone murar. Många är så fixerade vid glasfiberpinnarna och många säljare hänvisar bara till hur bra dessa pinnar är.
I praktiken håller de ihop muren något men inte rakt. En Keystone mur kan bukta ut precis hur mycket som helst då man har 1 tum per sten att flytta i sidled.
Murar med klack som lutar innåt rör sig aldrig. Lite dyrare, men mera levande.

Den som lyfter fram KeyStone som det allra bästa är alltså bara säljare. Jag avråder för att bygga högt med KeyStone. Kom till Uppsala och titta. Jag kan lägga ut skräckbilder i forumet på ett flertal murar som lagts de senaste åren här.
Maria R
CITAT (MRLINDELL @ 07-11-2004, 16:59)
Den som  lyfter fram KeyStone som det allra bästa är alltså bara säljare. Jag avråder för att bygga högt med KeyStone. Kom till Uppsala och titta. Jag kan lägga ut skräckbilder i forumet på ett flertal murar som lagts de senaste åren här.

Ja, lägg gärna ut bilder på sådana skräckexempel!
Vad i Uppsala är det du tänker på? (Eftersom jag bor här i stan jag med, så är jag intresserad.)

Maria R
Ingo
Jag håller nog i stort sett med MRLINDELL om Keystone, pinnarna är inte så säkra som man skulle kunna tro. Hålen är större än pinnarna, lite avlånga (antagligen för att man ska kunna göra böjar på muren) så de förhindrar inte helt rörelser.
Minst lika viktigt för keystonemurens stabilitet tror jag är att man har ett lämpligt material för bakfyllning och fyllning i kanalerna som MRLINDELL nämner - nånting "taggigt" och inte för finkornigt, t ex kross 8-16, och det ska packas väl. Hur som helst är AWS och andra stenar med klack baktill säkert mer säkra mot rörelser.
MRLINDELL
Bilder kommer i helgen! Annars kan man bevittna allt Live i Gipen efter Eksätravägen, Annero området. Man kan köra in på bortre vänstra infarten och Uppsalas längsta stödmur där. Den delen med AWS Diamond i terrakotta är min, resten är KeyStone som buktar lite här & där.
När man sett detta fattar man lätt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon