Är det någon som vet om det är möjligt att ta sticklingar av en vindruvs planta?
Ingrid på Västkusten
06-10-2004, 08:07
Självklart är det det - vid beskärning tex när man 'pinchar' dem på sommaren.....
Hälsar Ingrid
Vilka vindruvor är rotäkta och vilka är ympade? De traditionella vindruvorna som odlas för vintillverkning är väl alla ympade?
Ingrid på Västkusten
06-10-2004, 10:33
Det spelar välan inte så stor roll vid hemodling....de lettiska är la alla rotäkta mig veterligen men törs inte säga någe för de andra. Har för mig att det är fördelar med båda.......kul länk:
www.vinavl.dk
Åsa, mälardalen zon 2
06-10-2004, 10:44
Man kan även använda det förvedade man klipper bort på senhösten som sticklingar, kylförvara riset (alt. jordslå) och stick sticklingarna framåt våren.
Vill man göra det ännu enklare för sig så gör man avläggare strax efter midsommar då årsskotten blivit tillräckligt långa för att böja ner mot marken.
Det går att ta sticklingar på både sommaren och vintern, det brukar vara lättare att ta förvedade sticklingar på vintern, men det är också värt att försöka på sommaren. De flesta av mina druvplantor är faktiskt sticklingar som jag har tagit. Jag har nu ca 15 sorter och ca dubblet så många plantor, varav 8 sorter är tagna på olika svenska vingårdar och var sommarsticklingar. De flesta plantorna är ännu små, men de börjar att ta sig.
BigDaddy
24-03-2010, 15:54
Idag satte jag 2st vindruvssticklingar i vatten & 2st i jord.
Kapade dem idag.
De ser torra ut men hört att vindruvsbuskar är sådana såhär års. Ni skrev här innan att man tar sticklingar på sommaren & vintern. Tror ni det finns en chans att mina tar sig även om det är nu på våren jag tog dem?
RibesRubusVitis
24-03-2010, 16:42
De har faktiskt bäst chans just nu; däremot var det inte så bra att kapa dem i dag. Det låter konstigt men så här ligger det till:
Om du beskar en gammal vinranka, utgår jag från att det var förvedade sticklingar (som var gröna förra året). Då är det egentligen perfekt att sätta dem i mars, så att de bildar rötter och får blad när ljuset räcker till och kan omplanteras, eventuellt utomhus, framåt sommaren. Störst chanser har du om du sätter dem i mager, väl genomsläpplig jord. Själv använder jag "så- och kaktusjord". Vattna väl och sätt en plastpåse över krukan; hög luftfuktighet gör att bladen inte torkar ut.
MEN: det var mindre lyckat att kapa sticklingarna nu, med tanke på "moderplantan" (som genetiskt inte är moder utan enäggstvilling). Risken är att det blöder, dvs rinner sav från snittytorna. Om plantan inte har väl utvecklade rötter, kan den torka ut.
Lösningen är att beskära kring nyåret, men spara sticklingarna fuktigt och svalt några månader. Antingen kan man gräva ner dem utomhus eller lägga dem i en fuktig tidning och en plastpåse i kylen.
BigDaddy
24-03-2010, 17:49
Ok men det var positivt att höra.
Tackar.
Vad gäller moderplantan så vet jag inte hur den ser ut men får väl hoppas min arbetskamrats planta överlever.
Jag har satt dem i planteringsjord dock men jag håller tummarna ändå, det får duga denna gång så ser vi hur det blir av ét.
Ett par i vatten d¨å med.
Hoppas hoppas...
Hej
Om rinner lite saven det är inte farligt till mamma .
H:Bassam
BigDaddy
24-03-2010, 22:27
CITAT (Bassam @ 24-03-2010, 21:36)

Hej
Om rinner lite saven det är inte farligt till mamma .
H:Bassam
Ok det är ju bra. Ska meddela min kollega det så hon inte blir nojjig om/när hon ser det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.