Dzad
Sitter bara och väntar tills jag kan släppa mig lös och samla frön från träd...
Är det dags nu eller borde man vänta tills de är bladlösa? smile.gif
Vill inte vänta för länge, eftersom träden finns i parker och de försvinner med löven då de får för sig att räfsa parkerna.
Mitt skräckscenario är att jag desperat kör omkring i bygden och hittar bara något enstaka frö eftersom jag väntade för länge. laugh.gif

Rönnarna är bruna och tappar mycket blad (skall inte samla rönnbär, men bara så ni har nåt att jämföra med)... Idegransbären är inte alls röda på de träd som finns här. Mognar de först senare på året?
Ekar finns så långt borta att jag inte vet om ekollonen är gröna eller bruna... för en månad sen var de åtminstone gröna.
Lönnarna är alla möjliga färger. Vissa är ännu gröna. Andra har tappat mycket blad, men jag vet inte om fröna börjat falla ner ännu. Är det okej tror ni att börja ta frökapslar från lönnarna?
Maggan H
Hej!
Har inte fröerna flugit iväg med näsorna på våren? Det har i alla fall alltid jag trott när det gäller lönnarna. unsure.gif
Dzad
Uh... vad menar du riktigt?
"Lönnnäsorna" faller väl till marken på hösten!?
Menar du att de flyger iväg från marken på våren? Alltså, de flesta landar ju under trädet och flyger iväg en bit med vinden...
Maggan H
Har alltid fått för mig att det är på våren men du kanske har rätt, har aldrig funderat riktigt på det. Ska kolla lönnarna här när jag går ut med hunden ikväll.
Maggan H
Nu har jag varit ute och delvis har vi båda rätt. Jag hittade lite näsor på marken som var bruna, torra och det jag minns från barndomen är drivor med gröna näsor som man satte på sin egen. Så du kan säkert hitta mogna näsor nu på hösten.
Dzad
Joo. De mognar ju nog på hösten...
Undrar just hur mogna de skall vara... Sånt här är väl Kurt bra på? smile.gif
Plockade några ikväll... är gula till färgen... Undrar om de skall gå igenom ännu nån mognadsfas för att vara såbara...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon