lina345
huh.gif Jag är en STOR Cyklamen älskare och har flera stycken, som blommar glatt i omgångar.

Men nu har det hänt något mystiskt.... på en av mina Mini Cyklamen blev det en "kula", som jag av ren nyfikenhet lät sitta kvar. Efter flera veckor började den sloka så jag tog bort den och klämde lite på den, och där fanns en mängd små frön wub.gif

Har någon en aning om man kan plantera dessa frön och få dem att bli nya Cyklamen, och isåfall....
När ska dessa sättas?
Vilken typ av jord?
Ska de stå svalt eller i rumstemp?

HJÄLP!!!
Någon som varit med om liknade och lykats få dessa frön att bli nya Cyklamen???

blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det går bra att så fröerna (man kan faktiskt även köpa cyklamenfrö hos många fröfirmor)

Vi brukar så cyklamen på jobbet och det är en ganska långsam kultur så man får inte stora plantor så snabbt. Cyklamenfrön ska bara täckas lite (använd bra såjord vid sådd) sedan ska det vara totalt mörker vi brukar lägga glasskiva över och sedan tidningar, lådorna får stå i rumstemperatur. Det tar ofta några månader innan fröerna gror sedan ställs lådorna riktigt ljust och ca +20. När det börjat bli lite större plantor så ställs de ljust och något svalare.
pejori
det är väl bara till att testa, tycker jag smile.gif smile.gif
ta och sätt dom i en kruka med vanlig jord och sätt en plastpåse över smile.gif
gärna med lite undervärme om det går. ställ den i dit ljusaste fönster. wub.gif
nu på hösten är det inte så farligt wub.gif
lycka till
lina345
smile.gif Aha... Jag har bara sett Cyklamen som stora knölar, alldrig har jag sett att det finns frö att köpa, kul!

Då ska jag testa att peta ner dem i jorden och låta dem stå MÖRKT så får jag se om det lyckas titta-upp några små "bebisar" om några månader wub.gif

TUSEN TUSEN tack för era kloka svar.
Jag är så glad att jag hittat till Odla.nu, jag har hittat och fått så många olika bra råd och tips som jag aldrig hade kunnat klura ut på egen hand smile.gif

Jag niger så det knakar i knäna, och bugar så pannan slår i golvet biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon