Alexandra
Min dotter satte en avokadokärna i smyg i krukan där benjaminfikusen bor... nu har det kommit upp ett skott som växer i rasande fart, det verkar som om det växer 10 cm per dygn eller så ohmy.gif ohmy.gif Kommer det att klara sig i kruka? Fortsätter det att växa i samma takt så kommer skottet att växa upp till taket i en rasande fart..... laugh.gif
P.S. Jag tror att jag måste sätta P. för dotterns odlarintresse ....det räcker med en växtgalning i familjen ... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Hennes rum håller på att svämma över av blomkrukor och jag får absolut inte avlägsna minsta lilla kruka med hennes ÄLSKADE växter. Hon har dessutom växter som "Mor och barn" och hon brukar slänga barnen i alla MINA krukor för att de stackars "barnen" inte ska dö...senast tog hon med sig en påse "barn" till skolan och planterade de i smyg i skolans blomkrukor.... wub.gif wub.gif
Gunvor Nilsson
Du kan verligen vara glad som har en sådan dotter! Vet inte hur gammal hon är men har hon börjat så här så räcker det nog livet ut (jag tänker på mej själv - jag vaknade till i odlarlivet vid 12-13-årsåldern).
Det gör ju inget att ha två eller fler växter i samma kruka så jag tror nog att du låter henne hållas! tongue.gif
Ps: Änglarna växer och frodas! Ds.
Alexandra
Hej Gunvor! Min dotter är snart 10 år och har hållit på med växter i ett par / tre år nu. Av mina 3 barn är det hon som har det mest utpräglade växtintresse men även de andra är trädgårdsintresserade. I somras så anlade mina barn och två av deras kompisar en egen odlingslott där de planterade hejvild. Allting tog sig inte eftersom de fick fria händer och de planterade en del för tidigt och det blev alldeles för många växter... men de lär sig ju med tiden och de tyckte att de var väldigt duktiga när de kunde skörda egna morotter och sallad m m .

Jag kommer faktiskt också ihåg när jag blev växtintresserat på allvar. Jag var 11 år och fick en krukväxt och flera sticklingar av min blomtokiga moster...sedan var det kört... rolleyes.gif
Tyvärr så har min egen mor aldrig hyst något nämnvärt intresse för växter, men genom min moster tändes en livlång kärlek till naturen och till odling (hennes muromgärdade trädgård var ett paradis för barn. Där fanns körsbärsträd, vinrankor, kvitten, rosor och salvia ......och hönor!)
Ronny
Tycker nog att du ska försöka ta bort avocadon från benjaminen. Båda är ju i "orginal" träd så konkurensen kan bli mycket hård å troligtvis till fikusens nackdel.
Ge tillbaks den till dottern helt enkelt.
nichole
hej jag ha satt en avokado den är nu jätte stor jag ha tagit in den nu för vintern och den står i mitt vadags rums fönster har satt den
i en stor kruka.trodde aldrig den skulle växa och bli så stor men det är kul och se hur den växer våda din advokado planta väl
de är en fin växt med vackra blad ska se om den klarar sig hella nästa år ska behålla den.är kul att ha

sätt advokado plantan i en egen kruka med jord det gjorde jag på så sätt kan du rädda båda växterna
kerstin z5-6
hej Nicole -Kul med din avocado-jag har också ett par som grott

men dessa plantor i tråden kanske är träd nu <:) den skrevs ju 2002...
skogstroll
verkar ju vara ett bra påbrå i din familj smile.gif I våran släkt verkar det gå minst tillbaka till gammelmorfars ros-odlande som känns lite romantiskt blush.gif även om jag inte är nån ros-fantom så finns det så många vackra växter. Det är kul att man fått ärva intresset!

Avocado brukar såvitt jag erfarit bli en trevlig krukväxt med vackra blad, men kanske kan komma längre vid rätt odlingsförhållanden smile.gif
a.andersson
Hej!
Jag är 12år och är rättså växtintresserad. Jag älskar pelargoner, fuchsior, orkideer och suckulenter (konstig blandning giggle.gif )
Jag fick min första pelargon när jag var 6-7år. Den heter Amy (som jag gör) och jag fick den av min faster. Det är min faster och min farmor som är växtintresserade. Min mamma har ett par pelargoner, men hon har inte drabbats av pelargonbacillen.
En liten rolig sak jag vill tillägga är att det också finns en pelargon som har samma namn som mitt andra namn biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Ha det bra och god fortsättning!
salicaceae
Tjo!

Det där med att plantera en avocadokärna låter ruskigt intressant! Hur snabbt växer de? Vad skallde ha för skjötsel om de gror och kommer upp ur jorden?
MariaÖrebro
Det är bara att ta en kärna och putta ner i vanlig planteringsjord/blomjord! Den kommer efter ett tag. Var noga med att toppa den, så det inte bara blir en lång stängel. De blir mycket finare om de får grena ut sig. Har en egen på g i en kruka. Var tvungen att kolla om det händer nåt, för jag planterade den för en månad sen, ungefär, men jag ser fortfarande inte röken av nåt skott. När jag tog upp kärnan såg jag att den öppnat sig och att "något" är på väg ut. Det kommer nog att titta upp ett skott inom kort! Lycka till!
bredano
Hej!
Har en avocadoplanta jag med som nu är ca en meter, är det försent att toppa den nu? Hur toppar man egentligen, tar man bara en sax och klipper av stammen, hur långt ner i så fall?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon