Hej Gunvor! Min dotter är snart 10 år och har hållit på med växter i ett par / tre år nu. Av mina 3 barn är det hon som har det mest utpräglade växtintresse men även de andra är trädgårdsintresserade. I somras så anlade mina barn och två av deras kompisar en egen odlingslott där de planterade hejvild. Allting tog sig inte eftersom de fick fria händer och de planterade en del för tidigt och det blev alldeles för många växter... men de lär sig ju med tiden och de tyckte att de var väldigt duktiga när de kunde skörda egna morotter och sallad m m .
Jag kommer faktiskt också ihåg när jag blev växtintresserat på allvar. Jag var 11 år och fick en krukväxt och flera sticklingar av min blomtokiga moster...sedan var det kört...
Tyvärr så har min egen mor aldrig hyst något nämnvärt intresse för växter, men genom min moster tändes en livlång kärlek till naturen och till odling (hennes muromgärdade trädgård var ett paradis för barn. Där fanns körsbärsträd, vinrankor, kvitten, rosor och salvia ......och hönor!)