Full version: Japansk trädgård
se06961
Har någon tips om bra böcker eller artiklar om att anlägga en mindre japansk trädgård?

Maj-Liz
KURT
SVT Gröna Rum har tipsat om boken:

"Inspiration från japanska trädgårdar"

av Christa Holm

ISBN: 91-27-05599-X
Sylvia
Jag har för mig att det har kommit ut en bok nyligen...minns bara inte titeln just nu.
Annars kan du kika här: Japansk trädgård
Om du gör en Google-sökning på Japanese Gardens så hittar du massor!
Orchid
CITAT (Sylvia @ 06-10-2004, 14:36)
Jag har för mig att det har kommit ut en bok nyligen...minns bara inte titeln just nu.
Annars kan du kika här: Japansk trädgård
Om du gör en Google-sökning på Japanese Gardens så hittar du massor!

Ohh, vad vackert!!! Vilka fina bilder!

Förresten, inte för att det hör hit men..Sylvia, jag tittade igenom ditt album lite snabbt. Fick syn på en bild "Skalle med suckulenter".
Wow, vilken jätte cool idé. Men, säg är det en riktig skalle? unsure.gif
se06961
Tack Kurt!
Christa Holms bok innehåller ingenting om att skapa en japansk trädgård men beskriver dess bakgrund och filosofi på ett intressant sätt.

Sylvia, jag ska följa ditt råd.

Maj-Liz
Katei
Hej,

Mitt tips är att hellre först se på inspirerande autentiska Japanska trädgårdar än att låta dig inspireras av andras tolkningar av Japanska trädgårdar. Det finns en hel del mycket bra föreningar som har utmärkta internetsidor med vidare information tex:

The Japanese garden database - http://www.jgarden.org/

The Japanese Garden Society - http://www.jgs.org.uk/

och den Danska föreningen "JAPANSK inspirerede HAVER" med hemsida -
http://www.niwa.dk/Pages/Static/member_index.html

Alla dessa sidor och föreningar har massor med länkar, litterturtips och forum för vidare dissussioner.

Det bästa tipset jag skulle vilja ge de som önskar "Japanska" inslag i sin trädgård är att lita till sina egna tolkningar och inte blanda in en massa mystik och påhittad symbolism. Detta har vi gjort sedan 15-1600 talet och det har haft sin funktion för vår egen syn på världen men knappast handlat om Japan.
Nej - lita istället på din egen tolkning och inspiration. Gröna rums inslag med den Japanskt inspirerande miniträdgården hade sitt värde som damens egen personliga tolkning av teträdgård men det hon förklarade vara av Japansk härkomst och te-symbolik vara rena rappakaljan. Inslaget med rundvandringen i den Kinesiska trädgårdsanläggningen tyckte jag däremot var väldigt inspirerande. Det var en verkligt personlig trädgård med kunnig och trevlig guidning. Ingenting gömdes bakom mystiska floskler. Trädgården behövde inte dylika - den var stark nog i sitt uttryck att tala för sig själv. Så stark att man till och med fick en känsla förmedlad genom TV:n.

Lycka till med din Japanska trädgård.

Varma hösthälsningar

Katei
Caprice
Här är en trevlig sida med massor av kanonfina bilder, en privat trädgård:

George´s Japanese Garden

Caprice
Orchid
Fina bilder.. en tjusig trädgård George har fått till där smile.gif Men, det känns ändå som om det är en aning för mycket. Känns lite trångt nästan, fast de kanske inte alls e det på riktigt.
Iaf, så älskar jag det japanska trädgårds temat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon