Full version: Dracena
jonas_w

Har planterat om min Dracena idag... verkligen på tiden ser det ut som?

Den har blivit lite ful i bladen på sistone, får hoppas det blir bättre nu smile.gif
wolkenkrabber
har värre här hemma har ett meter högt gummiträd i en cm kruka och en kaffeplanta i en förliten kruka med samma med passifloran. men orka plantera om hehe
jonas_w
CITAT (wolkenkrabber @ 06-10-2004, 15:44)
har värre här hemma har ett meter högt gummiträd i en cm kruka och en kaffeplanta i en förliten kruka med samma med passifloran. men orka plantera om hehe

Man måste ju ta hand om sina växter smile.gif

Jag hoppas min växer till sig och blir lite större nu.,,, rolleyes.gif
Fenja
Ni klipper väl ett kryss i rötterna när det ser ut så där? Annars är risken stor att de fortsätter att snurra och stryper sig själva liksom...
Mvh
Fenja
jonas_w
CITAT (Fenja @ 06-10-2004, 17:18)
Ni klipper väl ett kryss i rötterna när det ser ut så där? Annars är risken stor att de fortsätter att snurra och stryper sig själva liksom...
Mvh
Fenja

Tack för tipset.... Ett sådant här kryss??

Mvh
En med än så länge inte så gröna fingrar
Fenja
Exakt!! Klipp gärna lite uppåt sidorna med.
Mvh
Fenja
Orchid
Vad bra att jag också fick lära mig det med krysset! smile.gif Här lär man sig något litet varje dag =)))
Fenja
Orchid! Det lärde jag mig av gamla tant Linnea som jobbade i växthuset på B&W Stormarknad i Arninge när jag sommar jobbade där första året 1974. Du milde vad tidien går!!
Mvh
Fenja
Mia, zon 3
Måste bara bräcka er..... smile.gif
Min mamma hade på sitt kontor precis en sådan dracaena, som hon fick ungefär när jag föddes. När hon gick bort fick jag ärva den, och då stod den i en kruka på ca 15 cm i diameter, och var längre än mig (och då är jag ändå enormt reslig - hela 160 cm.....) Den hade skjutit upp sig själv ur krukan, så den hade som "valv" av rötter under stammen (någon som fattar?). När jag fick hem den planterade jag om den, och den blev jätteledsen..... Sedan kom den igen litegrann, bara för att drabbas av 25 minusgrader när kölden pajade värmen på glasverandan. Orkade inte kasta den då (det var MYCKET som dog då....), så den fick stå kvar till våren. Då kom det nya skott i toppen! Det var bara en decimeter av toppen som dött - det ni! Så nu har den 5 toppar, och är ca 180 cm hög, men lika ledsen. Den saknar väl sin gamla kruka.....
Hoppsan, det blev en hel uppsats, hoppas jag inte tråkat ihjäl er allihop!
eldhroka
Tack för tipset med att klippa ett kryss, Fenja. Det visste jag inte att man skulle göra smile.gif

Jag upplever min Dracena som väldigt skranlig. Den börjar nu bli ganska så hög och jag är rädd att den snart går av. Stammen har aldrig blivit grövre sen jag fick denna blomma för ca 10 år sen.. Är det något som är fel eller ska den vara så?

Mvh Anna
jonas_w
CITAT (eldhroka @ 08-10-2004, 09:59)
Tack för tipset med att klippa ett kryss, Fenja. Det visste jag inte att man skulle göra smile.gif

Jag upplever min Dracena som väldigt skranlig. Den börjar nu bli ganska så hög och jag är rädd att den snart går av. Stammen har aldrig blivit grövre sen jag fick denna blomma för ca 10 år sen.. Är det något som är fel eller ska den vara så?

Mvh Anna

Skulle också vilja att man blev lite tjockare... verkar bara växa på höjden...

Någon som har tips?

mvh Jonas
Majsan84
Jag har en ca 30 cm hög Dracena i vardagsrummet. Den är vacker, men är det inte en ganska förrädisk växt?
Min växer inte direkt nånting, men är som sagt vacker ändå.. Vattnas nån gång i veckan. Blir ganska lätt lite bortglömd, eftersom den är så självständig.
Det förrädiska är ju att rötterna växer som besatta! Planterade om min i våras, efter att jag haft den i nästan ett år, och då var det en rotklump med några deciliter "cementjord" runt! Hiskeligt! Får nog göra om det till våren igen.. blink.gif
*Felix matte*
Min stora Dracena fick nytt hem hos äldsta dottern idag wub.gif
Henne (dracenan laugh.gif) fick vi som en 10-15 cm hög planta i en julgrupp.. tror det var år 2000. Vattnas inte alltför ofta har jag lärt mig... min har fått en skvätt varannan vecka.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon