|
Alexandra
20-02-2003, 22:00
.....önskar mig ett recept på en uppiggande te mot vårtrötthet......
Pepparmynta!!! Fast var försiktig, långvarigt bruk kan leda till sömnlöshet & torra, blödande slemhinnor! Menthol är starkare grejor än vad man kan tro...
Isop har oxå en lätt uppiggande effekt, lixom goda, goda kvannen!
Alexandra
22-02-2003, 20:01
Min mor har druckit pepparmyntste i hela sitt liv. Det är faktiskt som ett beroende..... Jag misstänker faktiskt pepparmyntan vara boven när hon fick tarmcancer för några år sedan.......den är ju "frätande"och det kan bara inte vara bra att inta i höga doser (hon drack då uppemot 2 liter pepparmyntste per dag. Det var faktiskt hennes huvudsakliga dryck under dagen!!) Tack och lov är hon frisk nu och hon dricker betydligt mindre te idag.....
Hannele
23-02-2003, 10:39
Min polska väninna sa, att hennes mor sagt att man inte ska dricka pepparmyntste för ofta - var det njurarna...??
Alexandra
23-02-2003, 14:45
Inte för inte heter det väl PEPPAR....... redan namnet pekar ju på att det den är stark!
Ingrid på Västkusten
25-02-2003, 16:56
Som med alla örter - är det bra att variera konfekten. Lite då och då och inte samma hela tiden. En sort och mängder är aldrig bra,
Hälsar Ingrid
Uppiggande... Jag skulle nog knäcka lite kanelstång, ta lite, ett blad, riktig pepparmynta, blanda alltsammans med svart te eller varför inte grönt te. När det har varit riktigt varmt på sommaren har jag gjort ett iste på detta viset, värmt dessa ingredienser, låtit det svalna, hällt i massor med isbitar, och njutit av detta i hängmattan med en go bok. ja jo visst händer det att man tuppar av lite ialla fall....
Hannele
05-03-2003, 08:41
Vispa ett rått ägg och pressad apelsin + lite druvsocker!
Ingrid på Västkusten
05-03-2003, 13:22
Den var bra Hannele - jag hade vaknat som ett skott och SPRUNGIT för att undvika den!!!
Vad sägs om mixad rå lever, blanda med ett rått ägg åsså lite hackad inlagd gurka :-)
Hälsar Ingrid
jamen om man vispar ägget ordentligt med socker då får man ju äggtoddy! Grymt gott med pressad apelsin till, det är ju en klassiker! mums hälsar Sassa
Christoffer
15-04-2003, 19:08
Jag rekommenderar starkt ett té på Kattmynta, den äkta sorten. Smakar gott och är uppiggande tillsammans med lite honung.
Hannele
16-04-2003, 07:49
För mycket mynta är inte bra för njurar...
Gunvor Nilsson
17-04-2003, 20:02
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 05-03-2003, 14:22) Vad sägs om mixad rå lever, blanda med ett rått ägg åsså lite hackad inlagd gurka :-) Måste vara efterrätt för en vampyr!
Christoffer
18-04-2003, 16:53
Eller så kan ni odla Mormonté, skrapa av barken och göra till ett té. Kraftigt stimulerande (inget för de med kalla händer och fötter eller högt blodtryck), men smakar så avskyvärt att det inte går att ta igen. Men vissa uppskattar smaken som cappucinolik...
CITAT (Christoffer @ 18-04-2003, 17:53) Eller så kan ni odla Mormonté, skrapa av barken och göra till ett té. Kraftigt stimulerande (inget för de med kalla händer och fötter eller högt blodtryck), men smakar så avskyvärt att det inte går att ta igen. Men vissa uppskattar smaken som cappucinolik... Barken på vad????  Mormoner..... !?!?
Christoffer
19-04-2003, 13:36
*Ha ha* Ja, den var bra. Nej inte mormoner, utan en risliknande växt från Epehdra släktet. Det finns många sorter, men just Mormonté är Ephedra nevadensis (hoppas att det är rättstavat nu). Mormonerna fick ju tydligen inte dricka alkohol eller kaffe och då användes barken av denna risliknande växt i stället. Barken innehåller den centralstimulerande alkaloiden efedrin (finns för övrigt i vissa receptbelagda hostmediciner och att köpa i kinesiska butiker) som kan underlätta astma i liten dos, men ge jobbiga biverkningar i större dosering. Men några mormoner, det finns det inte i téet?
Christoffer
19-04-2003, 13:38
Kommer med mer tips... jag tror att Bruch, idrottssnubben som experimenterade mycket med olika örter hade en blandning som gjorde musklerna hårda,,, jag ska se om jag hittar den..
Christoffer
23-04-2003, 11:50
Nu kommer Ricky Bruch´s blandning på hur man får en "naturell effekt på kroppen och få en rejäl kick så att musklerna blir hårda":
Cayennepeppar, niacin (vitamin B3), guaranabark, Yerba, japanskt sechate, dong-quai, rosenrot och chisandra.
Har ni däremot svårt att sova så rekommenderar samma person en blandning av:
lavendel, citronmeliss, rödlök, valeriana och basilika.
Ricky testade två teskedar av blandningen och somnade vid skrivbordet. Vilket sömnmedel!
abborrmaster
23-04-2003, 13:37
CITAT (Christoffer @ 23-04-2003, 12:50) Nu kommer Ricky Bruch´s blandning på hur man får en "naturell effekt på kroppen och få en rejäl kick så att musklerna blir hårda":
Cayennepeppar, niacin (vitamin B3), guaranabark, Yerba, japanskt sechate, dong-quai, rosenrot och chisandra.
Har ni däremot svårt att sova så rekommenderar samma person en blandning av:
lavendel, citronmeliss, rödlök, valeriana och basilika.
Ricky testade två teskedar av blandningen och somnade vid skrivbordet. Vilket sömnmedel! *Antecknar*  /Simon
Christoffer
26-04-2003, 09:00
Uppiggande té... prova ett té på Tagetes lucida (mexikansk dragon), smakar gott och är uppiggande!
Andra tips är
Nepeta cataria (äkta kattmynta) Maté (hungerdämpande) En blandning med kaffe, ginseng och aminosyran fenylalanin.
labbchem
09-01-2008, 04:30
CITAT (Christoffer @ 18-04-2003, 16:53)  Eller så kan ni odla Mormonté, skrapa av barken och göra till ett té. Kraftigt stimulerande (inget för de med kalla händer och fötter eller högt blodtryck), men smakar så avskyvärt att det inte går att ta igen. Men vissa uppskattar smaken som cappucinolik... vet du var i sverige man kan få tag på sådan växt? helst vill jag ha Ephedra sinica frö
myskmadra
27-01-2008, 21:45
Är det inte varning på "efedrin"? Tycker mej ha läst nåt om otrevliga biverkningar........... Följande tedryck brukar jag få mer energi av på en gång: Jag brygger en stor kopp te eller ett vackert glas med grönt té (lunch ching har jag). Samtidigt som jag lägger i tébladen så pressar jag i lite rå ingefära genom vitlökspressen. Därefter en halv tesked grönt steviapulver. Rör om och dra en stund. Voila! När man fått i sig den rättså lustiga blandningen kan man fylla på med mer vatten (och stevia) så länge blandningen ger smak. Jag vet inte hur jag kom på blandningen och vet inte vad som är verksamt. Jag gissar att stevian gör sitt till. Den smakar äcklig sött och jag använder den bara på detta sätt. Bra att frågan kom upp. Jag ska göra mig själv en kur imorgonbitti. Januari= trött. Ha det så gott alla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|