När vi städade förrådet i helgen hittade jag två amaryllislökar som jag sparat sedan förra året, men sedan glömt... De har stått ljust men utan vatten. Båda känns friska och har varsitt grönt blad. Hur ska jag göra med dem?
Fenja
06-10-2004, 16:56
Ge dem lite ny jord och väck dem genom att börja vattna matskedsvis. Mvh Fenja
vickeva
06-10-2004, 17:02
Ska jag ta in dem? Nu står de i förrådet som har temp på kanske mellan 10 och 18 grader (beroende på vädret)
Betty
06-10-2004, 21:20
Om du tar in dem och väcker dem sakta nu så får du förhoppningsvis en blomning om ett par månader.
vickeva
17-10-2004, 21:36
Hej igen Detta skrev jag för någon vecka sedan och gjorde då som svararna skrev, tog in dem , gav ny jord och har börjat vattna matskedsvis. Men nu läser jag i en annan tråd att om de har blad nu, så kommer de inte att blomma i år... nu blir jag helt vilse, hur ska jag göra egentligen? Den andra amaryllistråden
Annki
18-10-2004, 20:53
Om du sparat dem sedan förra året, och de har ett grönt blad nu är bladet nytt. Då måste löken ha hunnit vila upp sig emellan. Så sköt om den som en nyvaknad lök. Den kan säkert blomma i vinter.
Ciczi
19-10-2004, 09:34
Tog fram min amaryllis som stått i en mörk källare hela viloperioden. Skalade bort lite gammal jord och samtidigt trillade skalet på löken av, under hittar jag en frisk och fin lök som jag nu palnterat efter konstens alla regeler. Jag tog vattensprutan och ska försiktigt vattna i gång den igen. Vi får väl se om det sker något...
Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.