Full version: ligusterhäcki
ron
Har en ligusterhäck som tappat bladen.
Vissa blad är det bruna fläckar på undrar om någon vet vad det är??
Hoppas inte häcken går bort den är 2m hög ,15m lång.
wub.gif
Cilla
Hej ron,
Jag är inte speciellt erfaren på liguster, men det hjälper oss alla att fundera på vad din kan ha för problem om du beskriver vilken sort det är. Är den vintergrön eller fäller den bladen?

Var bruna fläckar finns på bladen, i mitten, vid bladnerven, i kanterna och om de har en ring i någon färg kring sig mm spelar också roll. Om du vet när fläckarna uppstod hjälper också till.

Om du dessutom kan säga var i landet buskarna står (eller vilken växtzon), om de är nyplanterade eller gamla, om problemet är nytt för i år och om du upptäcker något annat nytt på grenar od hjälper också.

En standardfråga numera när bruna fläckar eller missformationer uppstår på buskar och träd är om du eller grannen använt något ogräsmedel i närheten av häcken, eller gräsmattemedel som har bekämpningsmedel och gödsling som kombination.
ron
Häcken fanns har när jag flyttade hit skulle gissa att den är ca 25 år.
Den finns längst ner i skåne (zon1?)
Bruna fläckarna finns i kanterna på bladen.
Häcken är vinter grön.
Bonden brukar spruta med något men häcken har aldrig reagerat på det innan.
Jag hade något liknande innan, specielt när det blir en kass sommar.
Tror att det är när det finns mycket skadeinsekter som inte vintern tar död på.
Pyrsol spruta jag inne i häcken o det hjälpte.
Tackar för en bra sida rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon