Gunvor Nilsson
Nu har jag äntligen kommit till skott! Köpt chilifrö, Lombardo, som skall vara mild smakrik med aromatisk och sötaktig smak. Jag tycker ju om chili men måste ha nära till vattenkranen. Kan det här vara en bra början? unsure.gif
Alexandra
Jag har oxå köpt Lombardo som jag tänker så till helgen. Skall vi ha en chiliodlar-tävling? laugh.gif Fler som är intresserade???
KURT
CITAT (Gunvor Nilsson @ 20-02-2003, 22:36)
Nu har jag äntligen kommit till skott! Köpt chilifrö, Lombardo, som skall vara mild smakrik med aromatisk och sötaktig smak. Jag tycker ju om chili men måste ha nära till vattenkranen. Kan det här vara en bra början? unsure.gif

Eftersom smakämnena i chili är fettlösliga så sprider man bara dem om man dricker vatten. Ät ris eller bröd till så lindrar det, eller drick mjölk.
Ingrid på Västkusten
Chiliodlartävling?
Hmm - den vet jag nog vem som är segertippad i förväg - Mats??!!?

Lombardo är en trevlig mild och lättodlad chili som rekommenderas varmt om man vill undvikahetta.

Hälsar ingrid som dock sällan kan låta bli att rekommendera www.ortagarden.com för chilifröer
Annki
Chili.. just nu är vi inte kompisar. Jag tog ett tidigare råd på sighten och köpte en låda variados på ICA. Många spännande var det! Och en styrkekarta på baksidan där man kunde se vilken frukt man kunde sätta tänderna i utan att svimma.

Så i förra lördagens kycklinggryta - thai-variant - skulle jag testa en av pepparfrukterna för att pigga upp anrättningen. Valde en mild "Dutch", liten röd, smal sak. Redan på skärbrädan kände jag hur fingertopparna krullade sig. Men jag fortsatte. Sen slängde jag i två små pyttefrukter i grytan.

Efter att ha provsmakat höll jag på att ringa brandkåren!!!!!! Det var åtskilliga fler scoviller eller becereller eller vad det nu var! Förmodligen hade jag öst i 2 st Rawit istf Dutch Chili. Sen gick det åt 1 dl lätt-Cr Fr och 3 msk mango chutney för att göra anrättningen ätbar. Efter det klagade dock matgästerna på irriterad mage i tre dagar.... wub.gif
Alexandra
Ingrid, vem är Mats? Chiliodlarnas konung? biggrin.gif Då skall jag utmana honom!!! tongue.gif
P:S: Jag råkade gnida mig i ögonen efter att ha hanterad en mycket stark chili...det kommer jag aldrig att göra om! Det är inte synd om mig eftersom jag borde ha tänkt på det innan jag petade mig i ögonen...men det var det absolut värsta jag varit med om! Jag var helt säker att jag skulle mista synen. Så tänk på det kära odlare, innan ni gnugga ögonen ...... huh.gif
Eva St
Har gjort samma sak och håller med dig har man en gång gnuggat sig i ögonen efter att ha tagit i het chili så gör man det aldrig igen
Eva St
habanero
Alexandra,
jag är långt ifrån chiliodlarnas konung. Snarare amatörodlare med ett brinnande intresse för all sorts chili.

I år satsar jag på mångfald. Dryga 85 sorter som grott hittills. Det blir spännande att se hur det går att kombinera dessa på balkongen med en alert 10-månadersbäbis. Men, man måste ju testa. Annars vet man ju inte om det hade fungerat :-)

Vill du kika på min hemsida, så är adressen: http://hem.passagen.se/habanero/index.html

Hälsningar
Mats
Ingrid på Västkusten
Ja visst är han en god kandidat Alexandra! Själv är jag åt blygsamhetens håll med ett trettiotal sorter *LOL*

Hälsar Ingrid
abborrmaster
Vi kan ju ha en chiliodlar tävling med pumpa regler.... Största chilifrukten vinner eller nåt sånt wink.gif

Mest spansk peppar liknande sorter man kanske ska satsa på då... typ pepperoni?

/Simon
yla
jag har just samlat in lite olika fröer från chilifrukter
efter detta så brann fingrarna på mej i flera timmar jag tog på xylokain men de hjälpte inte så de gäller att akta fingrarna också o inte bara ögonen
men plantor ska de bli rolleyes.gif banne mej
även om de gjorde ont
abborrmaster
haha era mesar... Mina gittarr/karate fingrar känner INGENTING!!! smile.gif
Pellepop
Hade jag vetat vad jag vet idag när jag skördade mina chillis i höstas så hade jag nog använt latexhandskar när jag gick på toaletten.
Aj, aj, aj..... wacko.gif
abborrmaster
CITAT (Pellepop @ 25-02-2003, 23:48)
Hade jag vetat vad jag vet idag när jag skördade mina chillis i höstas så hade jag nog använt latexhandskar när jag gick på toaletten.
Aj, aj, aj.....  :wacko:

hehehehe.... laugh.gif

Flåt att jag skrattar ...

/Simon
Pellepop
- Bara lugn mr taekwondo fingers... Din tid kanske kommer den oxå... smile.gif
habanero
Jag spelar varken gitarr eller håller på med karate. Men har hållit på med peppar i ca. 10 år, och mina fingrar har då inte vant sig.

Det kan vara ruggigt smärtsamt att hålla på med fröer. Undrar om inte det bästa sättet att undvika capsaicinet är att snitta upp frukterna, och låta de torka några dagar. Sen släpper fröerna lättare, och man slipper i alla fall en del saft...

Men något smärtfritt sätt känner jag inte till ;-)

//Mats
abborrmaster
CITAT (habanero @ 26-02-2003, 23:08)
Jag spelar varken gitarr eller håller på med karate. Men har hållit på med peppar i ca. 10 år, och mina fingrar har då inte vant sig.

Det kan vara ruggigt smärtsamt att hålla på med fröer. Undrar om inte det bästa sättet att undvika capsaicinet är att snitta upp frukterna, och låta de torka några dagar. Sen släpper fröerna lättare, och man slipper i alla fall en del saft...

Men något smärtfritt sätt känner jag inte till ;-)

//Mats

sant... För en del e det både smärta med båda karate o gittarr tongue.gif

/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon