ivrell
Hej!

Efter skyfall, vattenskada och diverse tråkigheter kommer grävaren och ska gräva runt huset. I samma veva kan han gräva för häck? Hur vet jag vad som är ett vettigt pris?

40 meter
Bredd och djup borde vara 0,35*0,5 m rätta mig om det är fel bredd och djup.

Jordmängd om man fyller fullt med ny matjord borde bli 7 kubik. Vad kostar jord?

Kan man återanvända hälften blir det 3,5 kubik. Kan man blanda med gamla jorden som är lerjord och matjord (tidigare gräsmatta)?[

Imorgon börjar de. Allt har gått snabbt så vi har inte hunnit planera eller fråga runt tillräckligt. Hoppas på snabba svar från er!

Carin
Cilla
Hej Carin,
Det är svårt att ge dig de tips du behöver!
priser för grävarbete och matjord varierar starkt i olika delar av landet och i storstad/landsbygd. Ring nbågra på orten och fråga vad som är normalt!

Hur brett och djupt du måste få det grävt och hur mycket övrigt du måste förbättra jorden med beror på vad för häckplantor du tänkt dig.

Men med den beskrivning du har av din befintliga jord - matjord och lerjord - borde du absolut kunna återanvända allt som bas, oberoende av växtval.
Aja
Vi skulle gräva 60m. En grävare (ca 4h trodde han), en bil som fraktade bort lera och sten, och sedan fylla på med bra matjord. Priset vi fick var ca 6500 kr. Alltså ca 1000 för 10 m......
Har bara jämfört med två lokala åkerier, inte hört mig för med andra....

Aja
MRLINDELL
Det kan kosta allt mellan en 5-hundring totalt till flera tusen. Ringer man åkerier och tar det VITT kostar det mest. Kontakta någon som har en traktorgrävare. Senast vi grävde häck kostade det 200 sek för 6-7 meter. Då transporterades allt skräp bort också.
Matjord med 30-40% torv inblandat kostar runt 400 sek kubiken. Ta allt man behöver på en gång och lite till för säkerhets skull. Det är transporten som kostar mest.
Hannele
Även Gatukontoret gör jobb i privata trädgårdar.
KURT
CITAT (Hannele @ 07-10-2004, 11:06)
Även Gatukontoret gör jobb i privata trädgårdar.

Det gör de om de har blivit bolagiserade (och det har de ju på många ställen), men då heter de nog inte formellt "gatukontoret" längre!
ivrell
Hej!

Tack för svar och bra information.
Bra tips att beställa extra jord.
Jag kommer att plantera liguster eller måbär. Svart aronia har varit påtänkt men har fallit på de svarta bären och att fåglarna älskar dem. Med ett ljust hus och bilar alldeles bredvid häcken kommer det bli problem med fågelbajset.

Jag tänkte använda andra klassens matjord. Det borde väl fungera bra?

Må gott, nu återgår jag till tv:n och 24 h igen
Carin
tomba
Hej ivrell
andra klassens matjord i finland är riktigt riktigt dåligt plantunderlag (läs skit). kolla kvalitet innan du beställer. lycka till, hälsningar Tomba` biggrin.gif
blomster
Hej alla!
För 8 år sedan skulle vi köpa en häck i utsatt läge nära havet på västkusten. Den skulle inte bli så grov som Oxel, den skulle tåla saltvattensluft, blåst, vara tät nertill samt ha blad långt in på hösten.
Valet blev Aronia en rysk medicinalväxt med massor av vitaminer och spårämnen.
Idag är det en ståtlig häck som alla beundrar trots sitt utsatta läge.
Tyvärr kunde vi inte ta den med oss när vi flyttade till Halland.
Under de år vi haft den var det inga besvär med fåglar, kanske beroende på att det inte fanns så många fåglar och inga träd heller i närheten.

Det blev fina bär att göra gele eller saft-bombs-vitamin av. Långt fram på hösten blev löven bruröda och läderartade, vilka satt kvar långt fram på senhösten.
Nackdelen med bären var i så fall att barnen runt omkring gärna ville klämma sönder bären vilken då utsöndrade en kraftig rödfärgad saft som ger bestående fläckar.
En del ohyra på den fick vi dras med som rullade in sig i bladen och sög ut näringen så bladen vissnade. Visserligen hjälpte svartmyrorna till att mumsa på larverna så "den enes död den andres bröd". Vintergrön Liguster är inget dumt val, se bara till att den blir tät och fin nertill annars blir den tråkig, likaså är det med måbär, man får hålla den kort för att få den tät efter hand så att det inte bara blir en kvast upptill. rolleyes.gif
ivrell
Hej!

Aronian låter vacker. Jag vet med mig att jag inte kommer att ta hand om alla bären. Frågan är om jag vill ha dessa vackra dåliga samveten. Kan man med att bara l¨ta dem hänga och bli fågelmat?

Liguster och måbär, det känns som alla planterar dem i dessa nybyggda områden. Självklart finns det en anledning till det men i stort sett alla grannar har det!

Häggmispel, det kanske är något?
Carin
Sommartorparn
Det där med grävning. Snabbt gjort när maskinen ändå är på plats. Borde gå att komma överens med gubbarna direkt när dom ändå är där och gräver, mot att dom får en liten slant att stoppa rakt ned i fickan.

Jord. Behöver man verkligen byta jord för att plantera en häck? Om du har lerjord och gräsmattejord så är väl det bra!? Möjligtvis att du skulle behöva blanda i lite grov sand för att göra den mera lucker.

Så här tänker jag i alla fall plantera min häck (det som fungerar för rosor måste väl fungera för häckväxter också) ;-)
http://www.rosenposten.dk/index2.asp?cb=13...15%3A29%3A50_31
Ingen grävning och inget rensande! Men duken är förstås dyr :-(

Val av häckväxt. Jag skulle i första hand tänka på vilka tider på året jag mest vistas i huset. Med tanke på att träd och buskar är avlövade större delan av året skulle jag välja vintergrön liguster till en året runt bostad och något mera grannt och blommande till en sommarbostad. Om du tycker liguster är tråkig kan du ju alltid sätta en blandning av blommande buskar och perenner innanför häcken.
Sommartorparn
CITAT (Sommartorparn @ 13-10-2004, 15:27)
Så här tänker jag i alla fall plantera min häck (det som fungerar för rosor måste väl fungera för häckväxter också) ;-)
http://www.rosenposten.dk/index2.asp?cb=13...15%3A29%3A50_31

Länken ovan nådde inte ända fram så jjag försöker igen:
http://www.rosenposten.dk/rosengrupper.asp...pe=fritidsgrund
Fredrik_zon2
Såg en underbart härlig lagerhäggshäck i Tyskland. Det kanske vore något, vintergrön + rejäl blomning. Det var Prunus lauroseracus (och då inte 'Otto Luykken' , 'Mano' eller nån annan utan grundsorten). Kanonsnygg som klippt häck.

Ska inte vara några problem med härdigheten i sydsverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon