GoSatta
06-10-2004, 20:44
Min asblomma (Stapelia grandiflora tror jag) har alltid för skjutit pytte små knoppar som bara torkar ut, men nu efter att jag har flyttat och den har fått nytt läge så har den fått en knopp som sväller. Med tanke på hur andra knoppar på asblommor jag har sett så skulle jag tro att den har kommit halvvägs, så hur ska ja nu göra?
Solen i fönstret lär ju inte ge tillräkligt med ljus? man ser ju redan nu att ny tillväxt blir lite mer ljusgrön, kräver blomman soljus eller vatten/näring?
ska jj flytta in den i min garderon med växtljus där jag har mina frösodder och vinterhåller mina orchideer?
Dan i Nacka
06-10-2004, 22:49
Ljus och värme verkar iallafall vara ett måste för S. grandiflora. Jag har tidigare haft plantor ute under sommaren men har då, precis som du, fått knoppar sent på hösten som sedan torkat ut.
I år har plantorna stått kvar i växthuset och blommat som aldrig förr trots den ganska svala och solfattiga sommaren. (Där blir ca 30 °C på dagarna)
Ställ den så ljust du bara kan och är det ljusast i garderoben

så ställ den där.
Förutsatt att det är varmt kan du också se till att den inte torkar ut för mycket nu när den har knopp men var vaksam mot den elaka rotrötan.
Vänliga hälsningar
Dan
GoSatta
07-10-2004, 13:51
Nu fick den åka in i garderoben så hoppas den blir gladare där. (den hade iof inte börjat se ledsen ut men den kanske slipper bli det nu =) )
Vad fina asblommor du har Dan.
Jag var inne på att samla på dem för ett tag sedan, men kom fram till att jag tyckte "bladen" var lite tråkiga...Man kanske ska tänka om igen....
Man kanske kan ha dem i toalett fönstret....
/E - byter samlarobjekt med jämna mellanrum.....
Jag har köpt två sticklingar av asblomma. Den ena dog två veckor efter plantering och den andra börjar luta nu, dvs ger nog snart upp... sandjord, knapp vattning men nåt måste jag gjort fel.
GoSatta
08-10-2004, 09:43
jag har aldrig haft problem med mina sticklingar, har dom väl skjutit rötter så har dom alltid klarat av att bli planterade, och då har jag planterat i allt från sand blandad jord / jord med leca / vanlig jord / såjord.
Jag skulle säga ge mer vatten! jag vattnar mina ganska friskt, så länge dräneringen är bra så har jag aldrig haft problem med det.
Dan i Nacka
08-10-2004, 20:32
Evin - Tackar så mycket!
Det finns massor av "bladvarianter" också så kolla lite mer på t ex
Iztok's hemsida så kanske du hittar lite nya roliga sorter. (småpotatis (Duvalia), kaktusliknande stammar (Tavaresia) mm)
Xelma - Det kan vara så att sticklingen som dog hade torkat ut för mycket. Torkar rötterna ut för mycket (även om de är tåliga) så dör de. Jag har haft det problemet med ett en del plantor jag köpt på postorder och som kommit med helt döda rötter.
Börjar den luta måste du kolla basen på stammen så att den inte känns mjuk för då är det röta på gång.
Mycket väldränerad sandblandad jord rekommenderas.
Vänliga hälsningar
Dan
Dan i Nacka
09-10-2004, 20:25
När den nu äntligen blommar ffg. så kan jag ju inte låta bli att visa den lilla.
Tavaresia barkleyi, Luckhoff, OFS

Vänliga hälsningar
Dan
Fast....det är kanske inte så bra att ha illaluktande blommor på toaletten....
/E - eftertänksam
AndreasBK
09-10-2004, 22:17
CITAT (Dan i Nacka @ 09-10-2004, 21:25)
När den nu äntligen blommar ffg. så kan jag ju inte låta bli att visa den lilla. :wub:
Tavaresia barkleyi, Luckhoff, OFS
Vänliga hälsningar
Dan
Jättehäftig blomma ju:)
Dan i Nacka
09-10-2004, 23:39
Visst är den!
Och inte doftar den något så den lär inte försämra luften på toa heller
annaridell
10-10-2004, 16:01
Räknas ett österfönster som ljust eller mörkt? Den asblomma jag såg blomma hade väldigt trångt om fötterna och stod i österfönster och blommade.
Hmm...rötter... jag fick sticklingarna med rådet att sätta dem direkt i sandblandad jord. Rötter fanns det inga, men skulle komma inom två veckor och till dess skulle jag bara vattna försiktigt.
Hur borde jag gjort?
Dan i Nacka
11-10-2004, 11:44
annaridell: På sina naturliga växtplatser växer de i skydd av någon buske eller liknande. Soltåligheten/kravet varierar och inte alla vill stå i full sol men många blir gladare ju soligare det är. (åtminstone på våra breddgrader)
Xelma: Jag brukar låta mina sticklingar torka några dagar och därefter sätta dem i ren fuktig sand med undervärme. Är det inte tillräckligt varmt verkar risken öka att de ruttnar innan rötter har bildats.
Vänliga hälsningar
Dan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.