pialotta
Inte mina, i alla fall, smakar mest som de man köper från grönsaksdisken... men de små, vildtomater och Olive blev goda.
Hur smakar era?
Annlo
Åh, mina sweet 100 blev supergoda!! Barnen har nästan ätit upp alla för mig, de bara älskar dem, de är som små godisar!!!

Annlouice
pialotta
låter som att jag får prova din sort nästa år. ohmy.gif
lotta_
Jag har odlat tomater på altanen i sommar, sorten heter totem, och de var jättegoda. I och för sig är det första gången jag odlat tomater så jag hade inget att jämföra med.
Copycat
..
Betty
Jag har odlat tomater i hinkar i rabatten i år (som vanligt). Sungold var jättegoda, ett säkert kort! Har dem varje år. smile.gif Gardeners delight var också goda, de mognade lite senare än Sungold och är lite syrligare än Sungold. Jag hade även en kruka Totem på altanen, de blev också goda. smile.gif
Kajsa
Mina var inte mycket att hurra över, fick plocka av de flesta gröna. Hade olika sorter men alla var lika sena, trots min södervägg.
Cilla
Konstigt nog blev alla mina sorter hyfsat goda trots att plantorna tog mycket lång tid på sig att komma igång. Största skillnaden på de tidigare soliga och varma somrarna är att de blev färre och att antalet gröna tomater som jag tog in idag blev fler.
Kajsa H
Våra tomater, diverse olika sorter, (bland annat ryska tomater från Åke Truedssons tomatklubb) blev det inte mycket av i år. De har växt på friland eller i kruka och många har helt enkelt ruttnat bort. Märkligt nog är det de gula päronformade som egentligen är en växthustomat som klarat sig bäst. Vi bor i Kivik...
Helmi Wahtramäe
Min tomatodling i år blev en besvikelse. Jämfört med föregående år blev skörden både sen och liten. Godaste i år blev Green Grape och Black Sweet Cherry. I plommontomaterna åt någon som jag inte fick tag i ,stora hål. Till sist knöt jag fiberduk kring klasarna, då blev det kvar några till mig också. Vi hoppas på bättre tomatår nästa år!!!
Sulawesii
Det blev inte så många, men jag har ta mig tusan aldrig smakat så goda tomater!! Har ingen aning om vilken sort det var, nån slags körsbär.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Helmi Wahtramäe @ 15-10-2004, 15:47)
Min tomatodling i år blev en besvikelse.  Jämfört med  föregående år blev skörden både sen och liten. Godaste i år blev Green Grape och Black Sweet Cherry. I plommontomaterna åt någon som jag inte fick tag i ,stora hål. Till sist knöt jag fiberduk kring klasarna, då blev det kvar några till mig också.   Vi hoppas på bättre tomatår nästa år!!!

Tyvärr finns det nog stor risk att tomaterna blir ätna nästa år också. Såhär ser grönsaksflyet ut som äter hål i mina tomater (de kan ha lite mer gråbrun färg också men den ljusa randen på sidan brukar de alltid ha):

Har för mig att jag läst att de övervintrar i marken eller någonannanstans i närheten och återkommer. Grönsaksflyet är superbra på att gömma sig på plantorna trots att de ibland är ganska stora så kan det vara omöjligt att se dem på plantorna. Det bästa sättet tycker jag är att slå eller skaka plantorna några gånger i veckan och döda alla larver som trillar till marken, är det stora problem skakar jag plantor och dödar larver 1gång per dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon