Orchid
En av mina hibiscusar, har börjat få gula blad lite här o vart. Först blir de gula, sen vissnar de o faller av. Fast trots detta så får den ändå knoppar som blir till blommor. Den har inte blivit vattendränkt, inte torkat ut.. o står rätt så ljust.
Christer i Falköping
Det brukar falla en hel del blad när solljuset minskar. Har du haft den ute något? då brukar den reagera med att släppa alla bladen. Brukar inte vara något problem. Den ser dassig ut ett tag, men det kommer nya blad.
Christer.
Orchid
Jaha på så vis.. ja men då är det inget att oroa sig för antar jag =)
kopernikus
Red alert!!

Har du kollat bladen riktigt noga! Varning för spinn här tycker jag.
Kolla på undersidan om du ser något mysko, och emellan stammarna.
Mina blev också så där i sommras och jag kunde inte begripa vad det var för fel. Men när jag kollade ordentligt så var det spinn på nästan allehopa.
Duscha av dem riktigt, kanske spruta med lite såpavatten också. Sedan är det upprepa som gäller tills det blir bättre.

Men förhoppningsvis så har jag fel. unsure.gif
Orchid
Oj då spinn.. vad är det för tecken jag ska leta efter??
Orchid
Jag ska passa på o fråga en till sak. En av mina hibiscusar är rätt så spretig, jag skulle vilja att den vore mer lite mer buskig och tät, hur gör man då?
Mia, zon 3
Blir de spretiga får man klippa dem ordentligt, men gör det i så fall under tillväxtperioden. Och du kan ge dig 17 på att precis när du kommer med sekatören så nog är det knoppar på JUST de grenar du ville klippa av. Så är det alltid.

Och det där med att tappa blad- somliga hibiskusar gör sådär mer än andra(är min erfarenhet). Har en vitblommande som bär sig åt på det viset - minst en gång per vinter kastar den av sig alla bladen och annonserar klart och tydligt att "Nu dö6r jag!" Jag låter den stå tills den får nya blad, och sedan beskär jag den ganska hårt till våren. I år gjorde den sådär mitt i sommaren OCKSÅ, fast den stod ute och hade det mysigt med de andra växterna, och då ilsknade jag till..... Tog sekatören och kapade ned den tills det bara var 3 cm pinnar från huvudstammen, inte ett blad kvar, och så röt jag i ordentligt att "Lev eller dö, jag skiter i vilket! Det blir komposthögen för dig, ditt skrälle, om du ska hålla på så här!"
Nu är den finare än den varit någon gång, inga blommor än,men den kan få lite tid på sig att hämta sig, tycker jag.... Hut går hem! smile.gif
Ciczi
Orchid!

Klipp din hibiscus på vårkanten, Jag klipper mina i slutet av februari. Etablera huvudgrenar och klipp precis ovanför ett öga. D.v.s där det har suttit blad förut. Hibiskusar blommar på årsskotten.

mvh Ciczi
pejori
CITAT (Orchid @ 07-10-2004, 12:35)
Oj då spinn.. vad är det för tecken jag ska leta efter??

mycket fin spindelväv i bladfästena och pyttesmå kryp under bladen. använd gärna ett förstoringsglas rolleyes.gif rolleyes.gif
Orchid
CITAT (Mia @ zon 3,07-10-2004, 13:38)
Blir de spretiga får man klippa dem ordentligt, men gör det i så fall under tillväxtperioden. Och du kan ge dig 17 på att precis när du kommer med sekatören så nog är det knoppar på JUST de grenar du ville klippa av. Så är det alltid.

Och det där med att tappa blad- somliga hibiskusar gör sådär mer än andra(är min erfarenhet). Har en vitblommande som bär sig åt på det viset - minst en gång per vinter kastar den av sig alla bladen och annonserar klart och tydligt att "Nu dö6r jag!" Jag låter den stå tills den får nya blad, och sedan beskär jag den ganska hårt till våren. I år gjorde den sådär mitt i sommaren OCKSÅ, fast den stod ute och hade det mysigt med de andra växterna, och då ilsknade jag till..... Tog sekatören och kapade ned den tills det bara var 3 cm pinnar från huvudstammen, inte ett blad kvar, och så röt jag i ordentligt att "Lev eller dö, jag skiter i vilket! Det blir komposthögen för dig, ditt skrälle, om du ska hålla på så här!"
Nu är den finare än den varit någon gång, inga blommor än,men den kan få lite tid på sig att hämta sig, tycker jag.... Hut går hem! smile.gif

laugh.gif

Hehe, får kanske pröva den metoden med om det fortsätter så här
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon