Blir de spretiga får man klippa dem ordentligt, men gör det i så fall under tillväxtperioden. Och du kan ge dig 17 på att precis när du kommer med sekatören så nog är det knoppar på JUST de grenar du ville klippa av. Så är det alltid.
Och det där med att tappa blad- somliga hibiskusar gör sådär mer än andra(är min erfarenhet). Har en vitblommande som bär sig åt på det viset - minst en gång per vinter kastar den av sig alla bladen och annonserar klart och tydligt att "Nu dö6r jag!" Jag låter den stå tills den får nya blad, och sedan beskär jag den ganska hårt till våren. I år gjorde den sådär mitt i sommaren OCKSÅ, fast den stod ute och hade det mysigt med de andra växterna, och då ilsknade jag till..... Tog sekatören och kapade ned den tills det bara var 3 cm pinnar från huvudstammen, inte ett blad kvar, och så röt jag i ordentligt att "Lev eller dö, jag skiter i vilket! Det blir komposthögen för dig, ditt skrälle, om du ska hålla på så här!"
Nu är den finare än den varit någon gång, inga blommor än,men den kan få lite tid på sig att hämta sig, tycker jag.... Hut går hem!