Full version: Hur gammal...
Christoffer
Hur gammal kan en kryddsalvia bli?

Visst, den är en perenn, men hur många år är det?
Om man sköter den vill säga...
Christoffer
Hur länge kan perenner överhuvudtaget bli?
KURT
CITAT (Christoffer @ 14-10-2004, 08:24)
Hur länge kan perenner överhuvudtaget bli?

Sällan mera än 3000 år, men det finns nog exempel på perenner som kan bli äldre än så också.
Christoffer
Oj! Det var inte dåligt. Jag har hört att Redwoodträd kan bli jättejättegamla, men minns inte hur länge.
Capsicum
CITAT
Jag har hört att Redwoodträd kan bli jättejättegamla

Jag har för mig att Sequoiadendron giganteum kan bli runt en 4000 år gammal eller så.
AndreasBK
En bit utanför Hollywood finns träd som tros vara 4500 år gamla, såg dem på tv. De är alltså lika gamla som pyramiderna.
*Birger*
Många perenner har inte så lång brukslängd som många vill tro. Visserligen kan en optimalt skött planta hålla sig i många år. Erfarenheten säger oss dock att skötseln sällan är optimal och ibland direkt undermålig. Då kan man oftast inte vänta sig en längre brukslängd än högst ett tiotal år. Salvia och flertalet kryddväxter har dock goda möjligheter att ständigt självföröka sig genom frö och naturlig delning. Därigenom när dessa plantor en hög ålder. Dessutom har det mycket att göra med kvaliteten på det planterade materialet. Du får helt klart vad du betalar för. COOP Forums utreade perenner för 29,90:- är ofta inte att anse som hög kvalitet...
Cilla
Vi hade en diskussion om äldsta biologiska individen för ett tag sedan och jämförde bl a svampars liv med de träd som tros vara 11 000 år gamla.

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...956b457db189f0f

Ett annat inlägg om jätteträd i Sverige, dock är de mig veterligen inte åldersbestämda.

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...956b457db189f0f
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon