Full version: Hoya Bella
kopernikus
Morrn morrn.

Har en lite hoya bella som jag satt själv och som jag är omåttligt stolt över. Men hon har börjat hänga. Bladen är liksom mjuka och lite korviga.
Hur vet man skillnaden mellan att det är övervattnad och 'undervattnad' ?? Tycker inte jag gett den så mycket vatten men jag har aldrig haft en hoya tidigare så jag har ingen erfarenhet av det. Men som jag märkt så tycks det finnas en hel del hoyafolk här.
rolleyes.gif
Tangerine
Hej!
Jag låter min bella torka upp nästan helt på jordytan mellan vattningarna, iaf under höst/vinter.
MayaS
Vad har du planterat den i för jord??
Hoya bella är en av dem som vill ha väldigt porös jord nämligen... kan vara så att om du har planterat den i "vanlig" blomjord att den helt enkelt är för tung för rötterna att kämpa sig igenom ... därför brukar de flesta som har hoyor blanda ut jorden med leca, perlit, vermiculite eller nått liknande...
H. bella tål att torka ut men om den har stått torrt vääldigt länge och om man sen häver på med vatten så är risken väldigt stor att rötterna har torkat och när vattnet sen kommer så ruttnar de (rötterna) istället... alltså först blir den uttorkad för att sedan bli övervattnad...

så kolla jorden och rötterna... kan vara så att den behöver lite mera luft...

Mvh
M.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon