carren
Har två gamla äppelträd som står ganska tätt, med ca 5 m avstånd och gräsmatta mellan dem. Här är en perfekt skuggplats på dagarna. Bara det att gräsmatta blir snabbt blir leråker där man sitter och nöter ofta. Ibland i trädgårdstidningar ser man stensatta uteplatser under träd och det är SÅ snyggt, det skulle jag vilja ha, en rundel med 3-4 m i diameter under äppelträden. Frågan är väl bara om jag då får äppellik på kuppen? Rötterna kanske inte tål att man bökar ovanpå dem? Eller så blir vatten- och näringstillgången för dålig med sten ovanpå? Skulle tippa att det blir 1/3 av dropplinjen i vardera trädets krona som hamnar under sten.
Cilla
Inte helt lätt att svara på, men vid liknande frågor brukar jag tänka så här:
Hur njuter man mest av sina äppelträd? Jo genom att använda dem, leva nära dem... Barnen ska naturligtvis ha gungan i bästa grenen, kanske en koja också. Vi vuxna ska ha hängmatta och mark under dem så att vi kan vara där. Tvättlinor för att njuta av synen och doften i kläderna... Ett och annat kostar det för träden med lite skavande och strypande linor, inskruvade gungor mm, men träd som vi gillar och vill vara nära brukar klara det galant. Jag tror att det är för att träd som man bryr sig om tar man också hand om på andra sätt.

Annat är det när vi struntar i träden. Låter byggmaskinerna frasa sönder ett par krongrenar, kör stamskott med motorsågar för att det ska gå fort eller kör in i dem med gräsklippare och trimmers och vräker på gräsmattenäring. Ofta ser man också på beskärningar i sådana träd att här är träden inte så viktiga för ägarna.

Lägg sten och njut av att sitta lerfritt under träden. När du lägger stenen - undvik att gräva sönder rötterna, kör inte över rotområdet med maskiner under arbetet (utan marktrycksskydd) och använd inte den finkorniga sättsanden, så kompromissar du väl med trädens behov.

Kan du någon gång anlägga en liten fin blomsterrabatt (=öppnare, mer syresatt och näringsrik jord) på annat ställe i rotområdena kan stenläggningen bli ett nollsummespel för trädet. Och för din del kan du njuta under kronorna utan leriga fötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon