Häromdagen räknade jag mina rosor. På sex blommande buskar fanns fyrtio utslagna rosor!
Gula, och de som går i brandgult. Rosa. Vitt, och rött. Väldoftande och mindre doftande och knappt alls doftande.
Plockade en vacker bukett till svärmor. Rosor i alla färger, gula och brandgula ringblommor, lite blått i form av några blommande lavendelkvistar. Sååååå fint, och väldoftande.
Hur som helst är det inte fyrtio rosor kvar, men det finns så det räcker

Rosorna är ju inte bara sina blommor. Nypon och blad, grenar och skott, ja taggar också, har sin egen charm, olika vid olika årstider.
Lite tidigare idag tittade solen fram, och kameran fick följa med mig ut i trädgården.

Golden Celebration har höst-röda knoppar nästan som nypon...

Söta Schneewittchen lyser som ren snö... Nyponet bredvid, som hon minglar med, tillhör en mandarinros.

Här är en av mandarinrosens (Moyesii) lustigt flaskformade nypon i närbild.

Ihärdiga mossrosen Salet är ju bara för makalös! Gott doftar hon också.

Näckros är väl också ros...

Single sherry är engångsblommande i början av juni. Nu prunkar årsskotten i vackert rött där de stretar rakt upp mot himlen.
De äldre mer hukande grenarna har svarta nypon.

Den vanliga nyponbusken tillhör mina klara favoriter i trädgården. Det tycks även en fluga hålla med om.

Det är lustigt så många olika typer av nypon det finns! Här är det min gamla buskros Great Western som visar naveln...
Den vackra vresrosens röda runda nypon ... har jag inte. En dag blir det nog en sån också...
Röda Grand Hotel blommar fortfarande, men ville inte vara med på bild idag.
/amaira rosenälskare