Full version: Rosor i oktober.
amaira
Ute är det grått nu, blåser lite kyligt, det har varit lite "kallt" på sistone, men ingen frost än.

Häromdagen räknade jag mina rosor. På sex blommande buskar fanns fyrtio utslagna rosor!
Gula, och de som går i brandgult. Rosa. Vitt, och rött. Väldoftande och mindre doftande och knappt alls doftande.

Plockade en vacker bukett till svärmor. Rosor i alla färger, gula och brandgula ringblommor, lite blått i form av några blommande lavendelkvistar. Sååååå fint, och väldoftande.

Hur som helst är det inte fyrtio rosor kvar, men det finns så det räcker wub.gif .

Rosorna är ju inte bara sina blommor. Nypon och blad, grenar och skott, ja taggar också, har sin egen charm, olika vid olika årstider.

Lite tidigare idag tittade solen fram, och kameran fick följa med mig ut i trädgården.

Golden Celebration har höst-röda knoppar nästan som nypon...

Söta Schneewittchen lyser som ren snö... Nyponet bredvid, som hon minglar med, tillhör en mandarinros.

Här är en av mandarinrosens (Moyesii) lustigt flaskformade nypon i närbild.

Ihärdiga mossrosen Salet är ju bara för makalös! Gott doftar hon också.

Näckros är väl också ros...

Single sherry är engångsblommande i början av juni. Nu prunkar årsskotten i vackert rött där de stretar rakt upp mot himlen.
De äldre mer hukande grenarna har svarta nypon.

Den vanliga nyponbusken tillhör mina klara favoriter i trädgården. Det tycks även en fluga hålla med om.

Det är lustigt så många olika typer av nypon det finns! Här är det min gamla buskros Great Western som visar naveln...

Den vackra vresrosens röda runda nypon ... har jag inte. En dag blir det nog en sån också...

Röda Grand Hotel blommar fortfarande, men ville inte vara med på bild idag.

/amaira rosenälskare wub.gif
Kajsa
Så vackert, amaira
Mandarinrosens nypon var ju en bonus som små flaskor. Det är många rosor som ännu blommar, och jag plockar också in buketter, tar ofta med mig rosor och ställer i matsalen på Servicehuset där jag jobbar. Men visst är det vemodigt snart är det frost och allt är över.
andersen
En fråga amaira ang mandarinrosens nypon vet inte ombilden ljuger lite, men nyponet ser stort ut och har du provat att göra nyponsoppa på det?
renate
Fina uppiggande bilder nu på hösten.Jag går också en runda i trädgården varje dag,ofta följer kameran med.En del Rosor blommer här med.Nyponet på mandarinrosen är vackert.Mina två " Mandariner "har inte blommat än,men till våren hoppas jag de blommar.Mina nya bilder ligger i mitt oktober album på AoT forum.
fruberglund
Den här bilden tog jag idag smile.gif

Fick ta bort en annan bild för att få plats med den (väntar på mer utrymme) men det var det värt smile.gif

Det är en Amber Queen

Cilla
Vilka härliga bilder!
Och visst är Single Sherrys grenverk vackert. Så röda skott och så fint skurna, små mörka blad. Urbra illustration av det du gjort med fotot.

Nyponrosen som du kallar den, är det en stenros Rosa Canina eller nyponros Rosa dumalis tror du? Håller på att peta i vildrosors detaljer vet du... http://www.juniper.se/cilla/vildrosor.htm
Betty
CITAT (andersen @ 07-10-2004, 17:32)
En fråga amaira ang mandarinrosens nypon vet inte ombilden ljuger lite, men nyponet ser stort ut och har du provat att göra nyponsoppa på det?

Mina mandarinrosor har också nästan odimentionellt stora nypon! smile.gif
Sylvia
CITAT (amaira @ 07-10-2004, 15:36)
Det är lustigt så många olika typer av nypon det finns! Här är det min gamla buskros Great Western som visar naveln...

Ja, det är underbart med alla dessa nypon med alla sina olika sorter och färger. Det är som om de engångsblommande buskarna fått en ny blomning. Skrev förra året en artikel om det: Nypon
Hannele
Ja, det är Sylvias 'fel', alla hennes fina artiklar om alla möjliga höstbär,
att jag väljer rosor efter nyponen nu!
Det är jättevackert i vår trädgård just nu. sleep.gif
amaira
Jaha, då ska jga svara Andersen nu då. Bättre sent än aldrig, jag har inte glömt dig, som du ser.

Nej, jag har inte gjort nyponsoppa på mandarinrosen.
En anledning är att jag har fem nypon av den sorten sleep.gif , en annan är att jag inte gör nyponsoppa över huvud taget, för jag är oftast inte så förtjust i "köksarbete" ,
Ja, mandarinrosens nypon är nog ganska stora, om än inte några jättar. Hur smaken är på dem, vet jag inte.

Åh fruberglund, din Amber Queen är bedårande skön!!!

Du tar så vackra rosfoton, har du provat att skicka in dina rosenbilder hit? :

Roslista
Gör det!

Cilla! Det är Rosa dumalis som jag fotat.

wub.gif /amaira
amaira
Rosor i oktober... jo, nog är de livskraftiga och envisa wub.gif wub.gif .

När frosten kom för en vecka sedan (13 oktober) såg det ut såhär:

Golden celebration.

och såhär:

Pat Austin.

och såhär:

Salet.

Tror ni de gav sig?
Nähä-ä-rå.

Idag ser det ut såhär på rosenbuskarna:

Golden celebration.

Salet. (mossros)

Och så denna lilla söta ros, som inte hade en blomma när frosten var för en vecka sedan!

Pat Austin är fortfarande full med tunga stora hängande blommor, Schneewittchen blommar också, gula Gripsholm har några skönheter till beskådande, och Salet är full med vackert rosa knoppar.

Sommarens sista ros?
Undrar vem det blir av dem alla...

/amaira.
fruberglund
CITAT (amaira @ 21-10-2004, 14:05)
Åh fruberglund, din Amber Queen är bedårande skön!!!

Du tar så vackra rosfoton, har du provat att skicka in dina rosenbilder hit? :

Roslista
Gör det!

Tack, vad trevligt att du tycker det, jag gör så gott jag kan smile.gif

Bra tips, det ska jag ta och göra.
fruberglund
Hihi, nu har jag bidragit smile.gif
Hannele
Midsommarros (körsbär bakom)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon