Aja
Hej

Vi hade tänkt oss en avenbokhäck och har då förstått att vi skall vänta till våren.

Nu är det så att Bauhaus kom ut med ett reklamblad idag där de säljer bokplantor 60/80 cm till ett väldigt förmånligt pris.
Plantorna är Fagus Sulvatica, alltså inte avenbok utan någon annan sort.
Jag har sökt en del men undrar om det inte finns lite mer kunskap här.

1 Är detta en bra häckplanta?
2 Kan man köpa häckplantor på Bauhaus med hedern i behåll?
3 Detta är ju bok, är det lämpligt att plandera den nu?

Nu lämnar de visserligen växtgaranti på ett år, jag vet inte om det betyder nåt?
Är det dumt att chansa?
Priset skulle väl landa på mindre än en tredjedel av vi har räknat med inför våren...men så är det ju inet avenbok heller....

Tips, råd, varningar eller grönt ljus?

/aja
KURT
Det är nog Fagus sylvatica http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faga/fagus...us/fagusyl.html

D v s vanlig bok, den går också att använda som häckväxt, men den växer ju lite annorlunda än avenbok. Avenbok har ju tex ett mera "knotigt" växtsätt som jag tycker passar bätre i en häck. Genereltt så tycker jag att "vanlig" bok passar bättre som något större häck (kanske 3 m hög), vill man ha lägre tycker jag avenbok passar bättre.

Det har funnits många exempel på att man har kunnat köpa avenbok billigt på våren också , om man har nerver nog att vänta till i maj!
Lars
Just bok, fagus sylvatica och avenbok, Carpinus betulus är mycket känsliga för uppagning för tidigt i plantskolan på hösten. De måste ha mognat av ordentligt och det har de inte gjort före 15 november. De plantor du köper på Bauhaus är som du förstår upptagna för tidigt (eftersom det är mer än 1 månad till 15 november) och kommer troligen inte att etablera sig 100%-igt. Några kommer nog att klara sig, men det kan bli en dyr och tråkig historia. Det här gäller om plantorna är odlade med klump (förkortat kl, eller som barrot) Är de krukodlade (förkortat co) kan man plantera dem när man vill.

Jag tycker att du ska åka till ett seriöst gardencenter och säga att du vill ha bok (för den är snyggare än avenbok, men klarar inte lika torrt och soligt läge som är upptagen efter 15/11. Då har du störst chans att lyckas med din häck. Om tjälen har gått i jorden kan du vänta till i vår (men se till - fråga på gardencentret att den är upptagen efter 15/11)

Lycka till!
Hälsningar Lars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon