Full version: nästa vår...
-asno-
Sitter här och läser på forumet om frost och vinter och sen tittar jag ut sad.gif
Måste muntra upp mig lite så jag läser frölistor från förra året och drömmer. Men vad ska ni så och vilka är era drömmar för nästa somar? Finns det några "bara måste så". Berätta och ge lite inspiration!

/Åsa
kerstin z5-6
jajamän -Platycodon och Lewisia ett par sorter är jag redan helt klar över att jag ska ha -Några kuddväxter helst låga letar jag ännu , stockrosor förstås -någon vit lägre perenn som är vaxcker till gula och rosa rosor .
Heucera Dales strain -sorgmyggelortarna åt upp fjolårets sådd ..mer lär det bli smile.gif
Tangerine
Jag har den senaste veckan tittat väldigt mycket i Impectas frökatalog. Ska köpa brokbladig krasse och brokbladig blomman för dagen. Men, det lär bli fler, har bara inte bestämt mig för vilka än.
Helen i Piteå Zon 5
Jag är också inne på Platycodon och mer av olika grässorter även lite mer lägre växter, underligt nog så har jag en förkärlek till det högvuxna men nu måste jag försöka dra ner rabatterna lite. Eftersom jag är frögalen så lär det väl bli betydligt fler sorter än vad man har tänkt från början, särskilt då man börjar surfa ute i världen hos alla fröföretag och deras nyheter -05. Men vilken rolig tid vi har framför oss i höstrusket, mysljus, braskamin, kaffekopp och määäängder av olika frökataloger. tongue.gif / Helen
-asno-
Jag sådde platycodon perlmutterschale i våras och gjorde kardinalfelet att skriva namnlappen med bläck.... Stod inget alls efter några veckor wacko.gif
Dessutom tippade sålådan på väg till landet så allt blev en enda röra av omärkta växter. Lyckades rädda en del och hoppas nu förståss att något ska vara en platycodon, men jag har lite svårt att se vilket det skulle kunna vara för jag vet inte riktigt hur bladen ska se ut. Men det ska nog göras ett nytt försök till våren.

Dessutom några heuchera måste jag så och stockros. Sådde fiesta time i våras, men knopparna hann inte slå ut tyvärr. Skruttsommar var det. Sen fick jag mersmak på penstemoner, min strictus blommade redan första sommaren.

Nu väntar jag bara på frökataloger och myset med beställning. Det som möjligen förtar lite av förväntan är att jag minns oxå vad min man sa förra året när han tussade omkring inne i helly hansen tröja och tyckte det var kallt i datarummet/sårummet.

/Åsa
kristerh
jag kan rekommendera Dahlia frön, finns olika sorter, de blir stora och kraftiga och hinner blomma under sitt första år.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon