Unicorn
07-10-2004, 18:07
Hej!
Jag har en rabatt med olika perenner som Strålrudbeckia, Japansk gräs, Temynta och Rosenflockel. Jag tänkte ge mig på att plantera lökar i denna rabatt för att få något trevligt till våren. Tulpaner, Krokus, Snödroppar mm.
Jag undrar om man kan klippa ner dessa perenner kraftigt på senvintern/tidig vår (feb-mars) för att ge plats i rabatten åt lökväxterna.
Min tanke är sen att de perenna växer sig kraftiga och döljer vissna blommor och blad. Är det rätt tänkt?
//Micke
Nu vet jag inte vilken zon du bor i, men generellt sett är det bra att låta rabatterna vara så att de får lite vinterskydd av det som står kvar över vintern. Vänta gärna med vårstädningen tills den värsta kylan försvunnit.
Mvh
Fenja
Unicorn
07-10-2004, 18:22
Hej Fenja,
Jag bor i Helsingborg så vintern varar inte sä länge här. I mars kan man nog räkna med att den är över så då "städar" jag. Är tänket rätt annars?
Absolut! Sätt gärna lökarna i små grupper så blir det finare än om man sprider ut en enstaka här och var. Kolla också lite på hur höga lökarna blir så att du inte råkar sätta något högt framför något lägre!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.