Full version: Buskfråga
Gossen Ruda
Undrar helt enkelt vad det här är för något. Blad som ser ut som stora rönnblad och blommor i form av mörkröda koniska kolvar.

Cilla
Rhus Typhina, rönnsumak. Finns några olika varianter, alla med dramatiskt vackra hästfärger. Spana in årsskotten och de blad som håller på att övergå i rött - ofta får de alla regnbågens färger (utom möjligtvis blått)...
Gossen Ruda
Tack. Hmm, du menar väl hÖstfärger. rolleyes.gif
fruberglund
Här är vår rönnsumak på sommaren.

Rönnsumak med röda kolvar är honträd, hanträdet har gula/limegröna kolvar som inte sitter kvar på vintern.

Cilla
Härligt, Fru B! Vilken vacker rönnsumak! Måste vara fin på hösten också.

Jag lärde mig också någon gång att det gällde att hitta ett honexemplar om man ville få de röda "kolvarna". Men såg sedan att många större exemplar både har han- och honkolvar. Tydligen är det så att plantorna ofta ger upphov till båda könen i samma buske, samt med rotskotten.
Cilla
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2004, 20:43)
Tack. Hmm, du menar väl hÖstfärger. rolleyes.gif

Javisst, men med plåster på fingrarna kan det bli hur kul som helst. tongue.gif
Smekajsa
Hoppas du fortfarande är "på" Cilla smile.gif

en fråga....

i Karl-Johans Park i Örebro växer jätte-träd

bladen ser exact ut som rönnsumak men c:a en halv meter stora

samt att det blir gröna frukter på dem som påminner om avokado

vet du kanske vad det heter wink.gif wink.gif
Maria R
Cilla, jag undrar över det där med han- och honblommor på samma planta.
Jag har också lärt mig att det finns skilda han och honplantor. Kollade i Haven och där står det att "han- og hunblomster sidder ikke på samme plante."
Vad tror du om detta?

Smekajsa -kan det vara valnöt?

Maria R
Cilla
Smekajsa, det låter onekligen som valnöt, kanske är det den äkta valnöten Juglans Regia. Kan också vara den manchuriska valnöten Juglans mandshurica som har mycket långa blad med upp till 15 småblad.

Gnuggar man på bladen doftar den äkta valnöten mycket aromatiskt och gott, medan den manchuriska doftar, fast mindre.

Maria, om rönnsumakens kön: Trädgårdsböckerna brukar alltid skriva att buskarna är av olika kön. Jag har själv fått lära om eftersom jag ser att det förekommer han- och honblommor på samma individ i verkligheten. Säkert finns mer att läsa om detta. Såg att Sylvia här på forumet observerat samma sak, hon vet säkert mer råd.
http://home.swipnet.se/~w-30905/tf/ovrtrad.shtml
Maria R
Aha. Intressant!

Jag får hålla ögonen öppna och se efter! blink.gif

Maria R
AndreasBK
På tal om buskarnas kön så har jag hört att växtsaften från Rhus typhina
kan ge genitala skador, hos framförallt män.
Någon mer som hört något sånt?
Eva i Skåne
Om man går vilse ska man krama ett träd, men snälla alla killar/ män på forumet - Om det bara finns en rönnsumak att krama, så behåll byxorna på, för säkerhets skull
laugh.gif biggrin.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon