Full version: Hasselnötter!
Ann i Göteborg
Hasselbusken, nu 4 år, har 3 små gröna hasselnötter för första gången. Hurra!

När skall vi "skörda" dem? Kan de mogna inne eller skall de sitta kvar ute tills de är bruna? När tar ekorren dem?

Dottern och jag älskar alla slags nötter och är sååå förväntansfulla!
Evin
Jag älskar hasselnötterna när de är näst intill mogna.
Jag tror de är ljusbruna i skalet med grönt bladverk runt om.
Jag åt ett par sådana nu i helgen.
Problemet är att de kanske inte är mogna utan bara har en mjuk skumkärna som inte är god. Och har man bara 3 kanske man ska vänta lite.
Det finns inga andra hasselnötsbuskar i närheten som du kan testa på?

/E - mmmmm....hasselnötter
KURT
Ofta hittar man tomma nötter på träden, eller tidigt på säsongen kan man hitta gröna nötter med en larv i (ser ut som plommonvecklarens larv), vet någon vad det är för insekt(er) som lägger ägg i hasselnötter? Möss och ekorrar känner på vikten om det finns en nöt i eller ej, de tar aldrig fel!
netaave
Hasselnötter skördas väl när de faller av, det fick jag lära mig av morfar en gång i tiden.
stina
Jag har massor av hasselbuskar på min tomt (dom var där när jag köpte tomten). Älskar hasselnötter - men är tyvärr jätteallergisk mot dom.. Suck.... sad.gif

/Stina
annelise
Vi blev så glada när vi hittade en massa hasselbuskar när vi var ute och promenerade. Plockade en massa nötter (från marken, såklart!) men de visade sig vara nästan tomma, alla, med antingen brunt pulver i eller annat äckel. Vet någon om vad det beror på?

Ujuj, Stina, jag beklagar verkligen! Vad gör du med alla nötterna?
KURT
CITAT (annelise @ 08-10-2004, 12:38)
Vi blev så glada när vi hittade en massa hasselbuskar när vi var ute och promenerade. Plockade en massa nötter (från marken, såklart!) men de visade sig vara nästan tomma, alla, med antingen brunt pulver i eller annat äckel. Vet någon om vad det beror på?

Jag tror att de som angrips av insektslarver (vill gärna veta vad det är för insekt!) dels "ser ut" att mogna fortare, dels ramlar de av fortare. Sedan blir de liggande på marken och anrikas eftersom alla "riktiga" nötter som faller ner plockas OMEDELBART av djur. Formellt så får man nog egenligen inte plocka hasselnötter, vare sig på träd eller på marken, ingår ej i allemasrätten.
stina
CITAT (annelise @ 08-10-2004, 12:38)

Nötterna får alla ekorrarna, nötkråkorna och alla andra fåglar. Dom har kalas vill jag lova!!!
Gossen Ruda
Formellt så ingår inte hasselnötter i allemansrätten, men om man får plocka från marken vet jag inte. Däremot tror jag inte att det är så många markägare som samlar nötter numera. Dags att ändra lagen kanske?
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 08-10-2004, 14:07)
Formellt så ingår inte hasselnötter i allemansrätten, men om man får plocka från marken vet jag inte. Däremot tror jag inte att det är så många markägare som samlar nötter numera. Dags att ändra lagen kanske?

Skulle man ens antyda att man vill ändra i allemansrätten så skulle bara en massa markägare vilja införa en massa begränsningar, så det går nog inte att utvidga den på något sätt.
Gossen Ruda
Det värsta är att du nog har rätt. Ett litet, litet tillägg då? laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon