Annlo
Jag brukar ofta läsa diverse inlägg i vårat forum och fundera över vad det är för slags människor bakom tangenterna... egentligen har man ingen som helst aning!! ohmy.gif
Vem kan säga något om mig som person, till exempel?
Det är ju helt upp till varje läsare att tolka mina texter och i dem lägger man ofta till en personlighet...
Jag är inte så flitig att skriva inlägg men jag är ofta in och läser för att hänga med!! Jag undrar ofta över de olika heta diskussionerna som ploppar upp då och då.. är det inte så att det ofta handlar om att man inte vet vad personen menar bara genom att läsa en text. Man behöver ju hela personens kroppsspråk för att kunna tolka rätt!!
Av ren princip har jag aldrig lagt in en kommentar i de hetsiga diskussionerna men jag vet med all säkerhet att även jag skulle kunna missuppfattas!!! biggrin.gif
Jag har nämligen en förkärlek till sarkasm... älskar ironi... kanske därför man undviker en del inlägg tongue.gif
jag har ofta skrattat länge åt en del roliga kommentarer... (Anledningen till att jag skriver detta inlägg är att jag läste telianet och gammelnalles 'konversation' på växthussidan tror jag det var...)
hur som helst så är det precis min humor, men det slog mig att det finns säkert jättemånga som inte har en susning av det roliga... Alla människor är olika och har all rätt att vara det!!

Men håll med om att det är en konst att upptäcka någons personlighet över nätet sleep.gif biggrin.gif sleep.gif biggrin.gif

Annlouice (spekulerar rolleyes.gif rolleyes.gif )
Evin
Jag håller helt med dig. Jag har nog samma sarkastiska humor som du vilket har vållat en del problem främst vid mina chatter. Personer har sagt till mig att de hatar mig och de tycker att jag är jätteelak och inte vill prata med mig, men som jag sedan har förklarat min humor för och som sedan har älskat mina råa kommentarer.

För övrigt är jag inte på forumet för att läsa vad folk tycker och tänker om samhälliga problem utan för att njuta av kunniga människors entusiasm om blommor och trädgårdar. Dock är det inte så att jag inte tycker att dessa trådar ska vara på forumet, eftersom det är fritt om man vill läsa dem eller inte.

/E - låter barsk men är en liten ängel wink.gif
Fenja
Tycker att det vore synd om denna tråd bara rinner ut i sanden... för det är intressant. Kommunikation i alla former.
Jag har arbetat med just media och kommunikation i snart två decennier och haft tillfälle att lära nytt, omvärdera, revidera och återupptäcka ett stort antal gånger! Eftersom jag sysslat med försäljning (av idéer, varor och tjänster) har det ju ofta handlat om manipulation i olika grader. Oftast har jag arbetat mot företag och i mindre grad mot privatpersoner eller konsumenter som det kallas. Det är en stor skillnad däremellan...
Det som förvånar mig, och alltid har gjort, är att "medmänniskorna" oftast är mer benägna att ta till sig och uppskatta den "friserade" försäljaren än den äkta människa bakom... Att det uppenbarligen är enklare att hantera en intränad attityd än äkta känsla...
Jag tycker också om sarkasmer och ironi - det kanske ingår i konceptet på något vis - och jag har tre käpphästar:

'Nyckeln till framgång är uppriktighet - när du en gång lärt dig att spela uppriktig så ligger alla vägar öppna framför dig.'
'Om du tror att du kan så kan du, om du tror att du inte kan så får du rätt.'
'Att vinna är inte allt, det är det enda.'

Att ha gott om glimten i ögonvrån är ocjkså en förutsättning!!
Mvh
Fenja
annelise
Men tänk så härligt det är också, jag menar, vi har ett helt nytt kommunikationssätt som är helt annorlunda än det vanliga! När vi träffar människor i verkliga livet så dömer vi omedelbart och oftast omedvetet den vi möter - utseende, hållning, klädsel, kroppsspråk, et c. På nätet tror jag att många får en chans att bli accepterad för den de är - inuti - och inte utanpå! Sedan är ju även nätet diskriminerande förstås, det krävs ju t ex viss skrivvana och språklig säkerhet för att ge gott intryck!
Orchid
Håller absolut med, det är en konst att upptäcka, förstå eller tolka andra människors personligheter via nätet. Jag också har en väldigt sarkastisk humor, och det har skapat en del gräl o liknande när jag kommunicerat med folk via nätet också
Men, en sak som jag också tänkte på att ofta när man chattar, eller kommunicerar med någon via ett forum eller liknande. Så, är det ju läsaren själv bestämmer "tonfall, o attityd" osv.. iaf till en viss grad.
Och, det varierar ju beroende på hur man är som person, om man tex är känslig lagd då kanske man direkt tolkar något som inte är menat illa, på ett känsligt sätt.

Bakgrunden, tonen eller vad man nu vill kalla det bestämmer läsaren, och det är väl därför det ibland en fjäder blir till en höna =)
Det har liksom hänt, att jag vid nåt tillfälle kanske pratat med en nån kompis (då själv inte varit på det bästa humöret) och tolkat det personen skrivit som djävulen läser bibeln. Bara för att jag liksom varit på dåligt humör. O sen har jag liksom lyckats vrida på det, o fått den jag chattar med verka helt koko bäng. Så, summan av kardimumman text konversationer via internet går att manipulera vääääääääldigt mycket.
Tro nu för allt i världen inte att jag är Pompereposa. Inte en vana, så jag inte får ett dåligt rykte om mig tongue.gif
Nästan, alltid är jag snäll biggrin.gif
kerstin z5-6
Det har väl att göra med att mer än 75 procent av kommunikationen mellan människor består av gester , mimik och kroppsspråk
Förutsatt av perceptionen för såndant fungerar som den ska
Därför är det inte konstigt att man "läser in annat än vad avsändaren menade i texter .
eldhroka
Ja, det är svårt att kommunicera över nätet. Jag brukar försöka smyga in nån smiley här och där för att försöka visa hur jag menar men det är inte alltid det fungerar heller. För även smilies kan tolkas olika har jag märkt...

Ibland när jag läser igenom mina inlägg så kan jag reagera över att de kan låta ilskna, en annan gång tycker jag att de låter barnsliga osv. Mycket beror nog som sagt var på vilket humör man är på när man läser dem.

Jag hoppas alltid att den som läser mina inlägg säger till om h*n tar illa upp av mina inlägg så att jag får en möjlighet att förklara hur jag egentligen menade för det är ytterst sällan som jag skriver inlägg när jag är arg eller irriterad.

Mvh Anna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon