LenaTuring
Vad tycker ni? Är själv mitt uppe i ett "krig" med regionens politiker om att få behålla en landsbygdsskola.
*Felix matte*
Är ingen expert men... utan landsbygd så dör väl samhället !? unsure.gif
Lycka till i kampen för skolan!
Hannele
Det räcker väl med Stockholm...? unsure.gif
Det tycker dom på TV, politikerna och andra makthavare... sad.gif
renate
Absolut ska landsbygden finnas.
Leve landsbygden!!!!!!!!!!
Hoppas du vinner "kriget" tongue.gif rolleyes.gif unsure.gif
wolkenkrabber
för mig får landsbygden gära finnas kvar som en deltids syssla, men utan städer klara jag mig inte, för tyst och instängt på landet, men det kan vara jäkligt trevligt på landet med smile.gif så ja bondarna behövs annars får vi ingen mjölk eller sådant
Fenja
Jag tror att det började gå åt h-te ungefär samtidigt som urbaniseringen och förintandet av kärnfamiljen började... Slåss för skolan!!!
Mvh
Fenja
Gossen Ruda
Tjaa, nu får jag väl på pälsen men en del av landsbygden kanske inte behövs. Då tänker jag på den absoluta glesbygden och avfolkningsbygden. Pittoreskt och så men för det mesta mycket olönsamt. En gång i tiden uppmuntrade man till kolonistation av alla lämliga ställen men numera kan man inte överleva på några kor, hästar, och grisar och med några ha åker. Man skall ha el, telefon, bredband i varenda stuga och självklart skall bussen ha sin hållplats utanför med goda förbindelse. Vem skall betala?Trist men sant.
Fenja
Tyvärr... har du rätt igen, Gossen Ruda. Men jag tror trots allt att det kommer att ändra sig, tiden kommer att vridas tillbaka. Jag kanske inte hinner uppleva det, men ändå...
Mvh
Fenja
messermark
Utan "golvfolket" stannar sverige!!!
Hur skulle det se ut om alla var högutbildade och satt på chefsposter? Vilka skulle jobba åt oss? Slavar???
Nä ta tänk efter lite regeringen, alla behövs i sverige, på inne i stan och utanför! mad.gif
Hur ska ni annars få mjölk och smör på bordet? Glöm inte den fina biffen på middagen!
Slåss för eran skola!
andersen
Vi får skylla oss lite själva, nu ska jag inte starta en ny LIDL tråd, men varför ska många köpa "billigt"kött i från argentina när vi har en hage på landsbygden där djuren kan trivas och bli goda biffar. köp Svensk när produktserat livsmedel så kan hela Sverige leva.
zaaritha
Jaha--vad ska "ni" göra utan landsbygd? Var ska bröd, mjölk smör ,o dyl. komma ifrån? Alla sädesslag? Kött? Fläsk? O.S.V.
MRLINDELL
Det hjälper inte bara att handla svenskt i så fall. Då gynnar man bara storbönderna i tätorterna. Man kan handla på gårdsbutiker och trädgårdshandel med grönsaker. Problemet är snarare att det blivit en prisfråga, har alla råd att handla på gårdsbutiker?
Alla som är för höjda energipriser och skatteväxling och punktskatter tar död på vår landsbygd. Det är levnadsbetingelserna på landsbygden som måste förändras. Miljöpartiet är MÖRDAREN med stort "M" gällande en levande landsbygd.
zaaritha
"Storbönder i tätort"????
Lantbrukare finns väl inte i städer ??
Vad menar du?
lolo
Självklart ska vi väl ha en levande landsbygd? Jag brukar själv alltid handla svenskt kött, även om det kostar lite mer. Dessutom åker jag gärna till gårdsbutiker i närheten. Umeå centrum brukar varje höst anordna "Bondens Marknad" flera lördagar i rad (6 st tror jag), vilket brukar vara enormt välbesökt av umeborna. Jag tror de uppskattar att kunna få handla ekologiskt från odlare inom tre mils radie från Umeå - det är nämligen kriteriet för att få stå där. Ta en grönsak som tomaten, jämför dess smak som närodlad och dess smak som importerad: som dag o natt. Morötter och vitlök likadant samt mycket, mycket annat... /Ann-Louise
Fenja
Zaaritha kolla jordbruksareorna runt tätbebyggelsen.... kontra de som finns mera utanför! Jag har dessutom våldsamt svårt att förstå VARFÖR man ska handla kravodlat eller -uppfött för dubbla priset?!! Det är bara ett korkat sätt att 'gräva sin egen grav', tyvärr. Det vi behöver är PRISVÄRDA, kvalitativa SVENSKA alternativ och de lysa med sin frånvaro i hög grad i dag....
Jag anammar mer och mer 'kan själv' både vad gäller odling, insamling (av bär, svamp med mera) men precis som MrLindell påpekar är det i längden inte heller något hållbart alternativ så som vår jordbruks- (och för alldel all övrig...) politik ser ut i dag.
Mvh
Fenja
zaaritha
Jaha-du!
fjodor
Asfaltera landet!! så att köpstinna tyskar och amerikanare kan flyga hit och spendera sina Euros och dollar så får vi inkomster.
Mjölk kan vi importera från Tyskland precis som lidl . Det gör väl inget att den inte är D-vitaminiserad för det är ju inte Lidls.
Kött köper vi givetvis från Argentina eller Irland, där den kan produceras mycket billigare.
BSE??? Var inte det en motorcykel?

Kyckling, ägg och bacon från vårt grannland Danmark, ja Finland producerar visst billiga ägg också.
För det är väl plånboken som bestämmer?
Och lingonsylt, ja det kan väl polackerna komma hit och plocka. Sockret är ändå så dyrt i Sverige så det är lika bra att de får med sig lingonen hem och kan göra sylt där.
Grönsaker köps med fördel från Holland och Kanarieöarna. Besprutningen gör ju bara att grönsakerna håller mycket längre.
Tomaterna från Kanarieöarna är ju betydligt fastare än vad svenska solmogna tomater är, och kostar bara hälften.

Öppna landskap?
Visst, det finns maskiner som kan röja närmast vägen så att vi kan se naturen när vi åker ut till våra lantställen.
Och var det inte någon hästtjej som arrenderade en gård här ute på landet? Då håller nog hennes hästar rent från sly.

Skolor ute på landet? Nej absolut inte.
Varför skall de barnen behöva gå där? Det är ju diskriminering, där ute kan de ju inte ta del av Mc Donaldskulturen.
De har ju ingen rättvis chans att slippa skolmaten och gå till kiosken istället. Rättvist måste det vara.

Och det säger ju sig självt att det blir mycket dyrare att ha små klasser med kanske 15 elever i varje klass än att samordna och ha 30 elever per klass. Vilket slöseri!!
Och hur skall det gå till på friluftsdagar? Inte får barnen på landet åka buss ut till landet, Nej de skall gå ut direkt i naturen. Verkligen diskriminerande.

Lägg ner landsbygden!!
Fenja
Ja men, hallå Fjodor!!! Och Zaaritha!!
Vi är på samma sida liksom... egentligen. Men som det är ser ut i dag så är alla de där idealen rena utopierna, tyvärr. Och hur man än vänder och vrider på arslet så har man det slutligen där bak...
Jag syftade dessutom på MIN gräsmatta när jag talade om asfaltering... vilket jag inbillade mig framgick?
Sedan tror jag ärligt talat INTE att vi är i behov av varken köpstinna tyskar eller amerikaner, för att det ska barka åt helvete... vi kommer att klara det så fint allledes på egen hand, tyvärr. (Hurra för EU och så vidare....)
Mvh
Fenja
gammelnalle
jag ser nog Fjodors inlägg som satir.....
för SÅ illa kan det väl ändå inte vara???
Berith
Såklart vi behöver landsbygden. Jag bor ju där! ohmy.gif

Kämpa på för er skola och lycka till!
Tesa
CITAT (MRLINDELL @ 09-10-2004, 00:03)
Det hjälper inte bara att handla svenskt i så fall. Då gynnar man bara storbönderna i tätorterna. Man kan handla på gårdsbutiker och trädgårdshandel med grönsaker. Problemet är snarare att det blivit en prisfråga, har alla råd att handla på gårdsbutiker?
Alla som är för höjda energipriser och skatteväxling och punktskatter tar död på vår landsbygd. Det är levnadsbetingelserna på landsbygden som måste förändras. Miljöpartiet är MÖRDAREN med stort "M" gällande en levande landsbygd.

Visst gynnar man fler bönder genom att köpa svensk mat... även småbönder..kanske inte så mycket när det gäller grönsaker och så men spannmålsprodukter, kött och mjölk kommer från ALLA bönder..och ofta finns det lokalproducerade ägg från "mindre" hönsgårdar i större affärer..kanske den enda affär som just den gården lämnar till...som mindre grönsaksodlare så är det svårt att tillgodose större butikers krav på leveranssäkerhet ...det är inte överallt det finns fungerande distribuitionsnät för just grönsaker
Sen kan jag väl hålla med om att just miljöpartiet inte direkt gynnar svensk landbygd...men egentligen tror jag att dom helt enkelt inte fattar att även på landet så lever man ett modernt liv och inte i nån Bullerbyidyll.....våra barn har samma krav på fritidsaktiviteter och sånt som stadsbarn...och det är väl inte meningen att barn skall diskrimineras för att dom råkar ha lantisar till föräldrar...det har dom ju inte precis valt själva...

Sen Ruda....tycker jag att det är sorglig inställning att man långt geografiskt från samhällen inte är "lönsam" eller hur du uttryckte det.....hur skulle storstäderna överleva utan vildmarkens vattenkraft och skogsprodukter...det är ju därifrån som städernas välstånd från början kom och skall man då förnekas som "långtutiingenstansbo" att få del av samma standard som resten av Sverige??

...sen har jag funderat en del på hur det skulle gå om inte det flyttade in en herrans massa färdigutbildat folk från landsbygdskomunerna till storstäderna?

Nä jag tror faktiskt att det är så att landsbygden skulle klara sig alldeles utmärkt om alla stadsbor flyttade ut på landet ...men hur skulle det gå om alla lantisar bosatte sig i Stockholm?
LenaTuring
Mycket intressant att läsa alla inlägg!!

Jag ser att flera av inläggen handlar om mat och vad jag förstår så vill de flesta ha svensk mat. Själv anser jag det vara lyx den gången jag kan handla närproducerad mat som inte åkt runt halva klotet och producerats storskaligt.
Likaså ser jag det som en lyxtillvaro att kunna bo och leva på landsbygden. Att kunna gå ut på egen tomt utan att behöva trängas med en granne inom 4 meters radie eller ännu värre i en lägenhet. Jag har bott i stad under sex år i lägenhet och det är något jag kommer att undvika i framtiden.

Bo på landet ÄR livskvalité MEN det måste finnas vissa förutsättningar för att man ska kunna leva där som: skola,mack, livsmedelsaffär och ett arbete inom rimligt avstånd.Tyvärr är dessa förutsättningar på väg att raderas ut i sverige.

Det är tyvärr också så att när barnen (och vuxna) ser en ko idag skriker de EN KOO!!.......så vanligt är det här i mellannorrland
sad.gif
estet
Självklart landbygd. Jag bor själv i glesbyden. Kossor ser jag från köksfönstret och älgar från vardagsrumsfönstret.. smile.gif Vi har ändå nära till service och samhälle, bara 5 km.

Lycka till med skolan!
*Felix matte*
CITAT (estet @ 09-10-2004, 21:10)
Självklart landbygd. Jag bor själv i glesbyden. Kossor ser jag från köksfönstret och älgar från vardagsrumsfönstret.. smile.gif Vi har ändå nära till service och samhälle, bara 5 km.

Lycka till med skolan!

Jag bor i stan... 3,3 km till centrum... och har älgar på besök ibland... bara ett tiotal meter från huset tongue.gif räv och renar brukar också ses och harar så klart. wub.gif
Kossor... vet inte var jag kan hitta såna unsure.gif
men jag är uppvuxen på bondgård. biggrin.gif Leve landsbygden! wub.gif
LenaTuring
CITAT (estet @ 09-10-2004, 21:10)
Lycka till med skolan!

Tack! det kan nog behövas.
zaaritha
Ja--vi bor "på landet", ca 3 km fr. Hjo. Nedlagt jordbruk, arrenderar ut betesmarkerna till uppfödare av köttdjur.
Men--jag växte upp m jordbrukare o det är ju trots allt så--att säd, kött, ägg o allt övrigt behövs i vårt dagliga liv!
gammelnalle
CITAT (zaaritha @ 09-10-2004, 22:13)
Ja--vi bor "på landet", ca 3 km fr. Hjo. Nedlagt jordbruk, arrenderar ut betesmarkerna till uppfödare av köttdjur.
Men--jag växte upp m jordbrukare o det är ju trots allt så--att säd, kött, ägg o allt övrigt behövs i vårt dagliga liv!

ånä....

säd.. får du väl från din man
kött sa väl fjodor att Brasilien producerar billigare
ägg: finland eller danmark

utgår från att smittosamma sjukdomar inte räknas här

övrigt: genmanipulerade grönsaker är väl inget att bråka om.....
zaaritha
Hmmpf!!!!
zaaritha
Förresten--äter du bröd, som inte är bakat på sädesslag?
Vad äter du för kött? Brasilianskt fullproppat m hormoner?
Kanske därför du är så karsk??
zaaritha
Förresten Gammelnalle--jag hoppas att du retas, bara?
No hard feelings?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon