Full version: Oxalis
LenaTuring
Jag har en rdbladig oxalis och nu nr jag tog upp den ur krukan (har sttt ute i sommar). s hittade jag inte bara vanliga rhizomer utan ngon sorts tjocka ljusgr knlliknande rtter som jag aldrig sett frut, r det vanligt p oxalisarter? och gr det att stta bara dessa "knlrtter" utan ngon rhizom p? huh.gif
lolo
nHar du nn bild p dessa "rtter"?/Ann-Louise
LenaTuring
CITAT (lolo @ 08-10-2004, 12:42)
nHar du nn bild p dessa "rtter"?/Ann-Louise

Bild finns i album "tillflliga"
lolo
Jag mste sga att jag aldrig sett nt liknande! laugh.gif Det ser ut som om det vxer ihop tv olika sorters vxter, dels ser man det rda som ser ut som de typiska rhisomerna och dels det andra som kan vara "vad som helst" eller? Nn annan som vet?
aalo
Synd att du tagit bort bilden.
Blev riktigt intreserad, ska hem o
titta p rttera p min.
lolo
Lena, jag tror jag kan svara p din frga nu. Har sjlv omplanterat lite kring mina oxalisar och funnit samma "knlar" p ngra av dem. Ja, det verkar vara normalt med dessa, och jag r ganska sker p att du kan plantera dem i jord utan de vanliga rhisomerna. Du kan ju prva i alla fall! Frresten, satt de liksom ihop med rhisomerna eller satt de lst i jorden helt sjlva?
Ina
Jag har gr knlar p mina med!! Detta har jag aldrig sett frut, men det r tydligen inte ovanligt...
lolo
Jag tror det gr att stta de gr knllkarna utan rhisomer, ska prova sjlv med egna s fr man se! tongue.gif
Ina
Jag gr en test jag med s fr vi se vad som hnder!! smile.gif
lolo
Hej Ina! Jag kom p att jag mste f impa lite p just dig! Titta hr nu, jag har vat laugh.gif laugh.gif laugh.gif
lolo
Detta frestller en oxalis regnelli som enligt bilder p internet ska heta "Fanny". r den inte st? wub.gif
Ina

S ska det se ut, ja!
LenaTuring
aalo, bilden ligger i mitt album under "tillflliga".

Ja lolo man kan alltid prova. Det konstiga r att jag har haft oxalisen lnge och aldrig sett sna hr knlar frut, kan det vara ngot som bildas p ldre plantor tro? wink.gif
lolo
Jag vet inte, men det kan nog vara mjligt. ger sjlv ett antal ldre plantor och det r de som har haft dessa.
aalo
CITAT (LenaTuring @ 12-10-2004, 20:51)
aalo, bilden ligger i mitt album under "tillflliga".

Tack, nu hittade jag dem.

Har tyvrr inte hunnit checka min oxalis n
men det verkar ju som det r ngot vanligt
frekommande.

Skulle vara kul att f en vetenskaplig frklaring p det?
Vad de har fr funktion eller om det r en sjukdom?
lolo
Jag tror inte att det r frga om nt sjukdomstillstnd, utan hellre en slags fryngring av plantan som den gr sjlv. Tycker nog snarare att de plantor som har dessa ljusa lkknlar verkar m bttre i allmnhet. Jag tror de liksom rhisomerna har funktionen att lagra nring och verfra vxtanlag, en slags reservoar infr framtiden.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon