Full version: Oxalis
LenaTuring
Jag har en rödbladig oxalis och nu när jag tog upp den ur krukan (har stått ute i sommar). så hittade jag inte bara vanliga rhizomer utan någon sorts tjocka ljusgrå knölliknande rötter som jag aldrig sett förut, är det vanligt på oxalisarter? och går det att sätta bara dessa "knölrötter" utan någon rhizom på? huh.gif
lolo
nHar du nån bild på dessa "rötter"?/Ann-Louise
LenaTuring
CITAT (lolo @ 08-10-2004, 12:42)
nHar du nån bild på dessa "rötter"?/Ann-Louise

Bild finns i album "tillfälliga"
lolo
Jag måste säga att jag aldrig sett nåt liknande! laugh.gif Det ser ut som om det växer ihop två olika sorters växter, dels ser man det röda som ser ut som de typiska rhisomerna och dels det andra som kan vara "vad som helst" eller? Nån annan som vet?
aalo
Synd att du tagit bort bilden.
Blev riktigt intreserad, ska hem o
titta på röttera på min.
lolo
Lena, jag tror jag kan svara på din fråga nu. Har själv omplanterat lite kring mina oxalisar och funnit samma "knölar" på några av dem. Ja, det verkar vara normalt med dessa, och jag är ganska säker på att du kan plantera dem i jord utan de vanliga rhisomerna. Du kan ju pröva i alla fall! Förresten, satt de liksom ihop med rhisomerna eller satt de löst i jorden helt själva?
Ina
Jag har grå knölar på mina med!! Detta har jag aldrig sett förut, men det är tydligen inte ovanligt...
lolo
Jag tror det går att sätta de grå knöllökarna utan rhisomer, ska prova själv med egna så får man se! tongue.gif
Ina
Jag gör en test jag med så får vi se vad som händer!! smile.gif
lolo
Hej Ina! Jag kom på att jag måste få impa lite på just dig! Titta här nu, jag har övat laugh.gif laugh.gif laugh.gif
lolo
Detta föreställer en oxalis regnelli som enligt bilder på internet ska heta "Fanny". Är den inte söt? wub.gif
Ina

SÅ ska det se ut, ja!
LenaTuring
aalo, bilden ligger i mitt album under "tillfälliga".

Ja lolo man kan alltid prova. Det konstiga är att jag har haft oxalisen länge och aldrig sett såna här knölar förut, kan det vara något som bildas på äldre plantor tro? wink.gif
lolo
Jag vet inte, men det kan nog vara möjligt. Äger själv ett antal äldre plantor och det är de som har haft dessa.
aalo
CITAT (LenaTuring @ 12-10-2004, 20:51)
aalo, bilden ligger i mitt album under "tillfälliga".

Tack, nu hittade jag dem.

Har tyvärr inte hunnit checka min oxalis än
men det verkar ju som det är något vanligt
förekommande.

Skulle vara kul att få en vetenskaplig förklaring på det?
Vad de har för funktion eller om det är en sjukdom?
lolo
Jag tror inte att det är fråga om nåt sjukdomstillstånd, utan hellre en slags föryngring av plantan som den gör själv. Tycker nog snarare att de plantor som har dessa ljusa lökknölar verkar må bättre i allmänhet. Jag tror de liksom rhisomerna har funktionen att lagra näring och överföra växtanlag, en slags reservoar inför framtiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon