råse-marie
Min mormor satte alltid undan pelargoner i ett skåp under diskbänken hela vintern.

Vad tror ni om det? unsure.gif jag har dåligt med plats och har endast förrådet på gården som är ett varm förråd som är ganska kallt wink.gif
finns inga förnster.Det ska dock vara frostfritt.....Hoppas jag !

Kan jag ställa undan dom där i en låda och ta fram ivår . Vatten under tiden ??? unsure.gif

Hur gör ni med doft pelargoner under vintern ?

Klipper jag ner den till våren eller innan vintervilan.
unsure.gif unsure.gif unsure.gif wub.gif
kristerh
Jag har 2 st stora stammade rosenpelargoner som jag inte vet vad jag skall göra med wink.gif har slängt ner dem under huset där jag förvarar mina fuchsior, det är som en jordkällare, (krypgrund) får se om det fungerar wink.gif
jag har iallafall försökt,
mina mindre pelaragoner förvarar jag under blomlampor, oxså ett försök men det bör gå wink.gif
krister
Fenja
Jag vinterförvarar så här och det har fungerat bra i alla år:

Mvh
Fenja
kristerh
CITAT (Fenja @ 08-10-2004, 12:06)
Jag vinterförvarar så här och det har fungerat bra i alla år:

det ser bra ut, funderar på att göra liknande hyllor till alla orkideér jag har wink.gif
krister
Kajsa
Härlig bild Fenja, jag trycker också in max på mina hyllor, men så är det dom där STORA pelargonerna, fuchsior som man bara inte förmår slänga på komposten, som man köpt dyrt. Varje höst samma elände, var ska man ha allt och mer blir det för varje år. Mina Mårbacka pelargoner vågar jag inte ställa in i mörka garaget, jag skulle bli så ledsen om dom dog.
Christer i Falköping
Jo Råse-Marie, det skall gå bra om det inte blir för kallt. Helst skall det väl ligga runt +5. Liite fuktig skall nog jorden vara också. Men bara liite.
Christer.
Fenja
Kajsa! Jag förvarar mina stora krukor i tvättstugan, där det - utom när tumlaren är på - är hyggligt svalt. Jag brukar också backa upp med ett par sticklingar... om olyckan skulle vara framme! Om dina inte överlever har jag en gammal ljust rosa Mårbacka, en vitblommig och den rödblommiga som går under namnet Stora Hyttnäs. Du får gärna höra av dig i vår i så fall!
Mvh
Fenja
Kajsa
Köpte ett paket i våras från Bergabacken med fyra mårbacka sorter och där var röd mårbacka med och den har vuxit mest av dom, och jag har tagit skott av den, jag vill inte någon av dom ska dö, den vanliga rosa var ljuvlig. Jag blev lite bränd i vintras när doftpelargonerna dog i garaget, det måste varit mörkret för där är bara +5 grader, många var stora. Det är inte så enkelt hur man ska göra, man får prova sig fram. Vi får höras om ev skott i vår, tack i alla fall biggrin.gif
Christer i Falköping
Doftpelargoner vill helst övervintra ljust och svalt. Men de vanliga går bra att övervintra mörkt.
Christer.
pimpim
Jag har satt ner mina pelargonier i matkällaren nu, där det är mörkt och svalt. Det gick bra förra vintern som var den första i huset. Så får hoppas på att det fungerar denna vinten också. I år har jag satt ner fuchsior också och håller tummarna för att det går bra.

Pia
netaave
Jag har också mina pelargoner i tvättstugan i källaren, det är ca 16-17 gr där.
Vattnar nån enstaka gång när jag kommer ihåg det.

Hur är det med hängpelargoner kan man göra på samma sätt där? Ha aldrig lyckats med dom.
wolkenkrabber
vi har perlagoner i en fönster låda ja bar tog loss den och stllden dne på tidnings papper i källarfönstret så man kan vattne om det blir fööör torrt
de brukar funka bra för mig de e runt +5 där på vintern eller nått sådant
Copycat
Hejsan ! Det verkar vara olika bud här. Hur ska dom stå egentligen? Mörkt och svalt eller ljust och svalt? vad händer med dom om man inte kan ställa dom som dom "ska" vara? Jag har bara söderfönster att erbjuda mina pelargoner, eller inne i rummet. Om man som jag bara har en vanlig lägenhet att erbjuda Pelargonerna, hur kan jag göra det så idealiskt som möjligt för dom? Jag har jättemånga, så under diskbänken går det inte, där är det redan fullt förresten. tongue.gif wub.gif
lolo
Jag har ställt mina pelargoner på lite olika ställen, då vi bara bott här två månader och man är lite osäker osv. De flesta finns i tvättstugan, där vi har 17 grader och där det säkert blir lite svalare också. Tvättstugan har två rätt stora källarfönster mot söder, så det blir mycket ljus där vilket förstås är bara positivt. Sen har jag ställt några i varmgaraget, vid fönstret i sambons "verkstad", där det alltid är frostfritt är det tänkt i alla fall. Vi har ett element där som håller viss värme då det även förvaras målarfärg där. Jag har också placerat ett antal i matkällaren (utan fönster) som är rätt stor och håller jättebra temperatur (just nu 10 grader, men det blir ju svalare där) för mat och pelargoner. Bra är ju också att tvättstugan och matkällaren har fungerande ventiler, OM det skulle vara "för varmt" där (vilket jag INTE tror det blir! rolleyes.gif ). Har märkt att det är värt mycket att ha hus med ordentlig källare jämfört med lägenhet, ur denna synvinkel åtminstone! Vattningen kommer förresten att vara väldigt sparsam på alla ställen, självklart blir det mer vattning där det är varmare och ljusare, det gäller att tänka på rätt avvägning där. Men generellt ska man vara försiktig med vattningen av pelargoner på vintern, har jag hört. Min erfarenhet är att alla mina pelargoner som jag haft hittills har velat ha varma dagar och svalare nätter (därför har de stått utomhus från maj månad ända tills i förrgår) och att de vill torka upp ganska ordentligt mellan vattningarna. De ska inte ha jämn vattning utan en rejäl vattning och får sen torka upp. Det har mina pelargoner mått bra av och samtliga har blommat hela tiden och sätter fortfarande knoppar samtidigt som de växer. De har fått provado insektspinnar vid två tillfällen i år och där finns bra med näringsämnen samtidigt som de skyddar förträffligt mot de vanligaste typerna av ohyra. Inte behöver man plantera om dem ofta heller, har varit väldigt slarvig med det. På den punkten ska jag ändå skärpa mig till nästa år! /Ann-Louise tongue.gif
Kajsa
Jag tror det är olika mellan sorterna, en del klarar mörka svala utrymmen, andra dör. Om man läser Christa Holms bok " Pelargoner " skriver hon att det är ett ljust, svalt 5-8 grader utrymme som gäller. Och det är väl det man inte har, därför blir det garaget och en del dör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon