Full version: undervärme
jessica zon6
undrar om någon har tips på vad man kan använda som undervärme till vissa frösådder?

mvh
jessica
kerstin z5-6
Finns en undervärme matta -tex Willab har en sån -ansluts till elurtaget
Vill man ha en annan variant kan ett gammaldags element fungera fram till grodd
Rullaihop en handduk -placera sådden på handuken o sätt alltihopa ovanpå elementet, varma golv funkar också bra laugh.gif
kristerh
Om du har ett akvarium, ställ frösådden på lysrörsrampen.
krister
Lady Hamilton
Jag köpte ett "mini växthus" med värme från willab och det har jag haft mycket glädje av!
Hälsningar Hammis tongue.gif
AndreasBK
CITAT (kristerh @ 08-10-2004, 10:40)
Om du har ett akvarium, ställ frösådden på lysrörsrampen.
krister

Spännande råd, det måste testas, då kanske jag fixar att rota trillingblomma äntligen.
jessica zon6
Tack för alla goda råd.

mvh
jessica smile.gif
gammelnalle
Hmmm .... att ställa något på en lysrörsarmatur KAN innebära brandfara!!!
(För allt undvikande av missförstånd: Jag har inte sagt ATT det är brandfarligt)

Armaturer med drosslar (den stora metallklumpen) är oftast konstruerade så att armaturens metallstomme fungerar som kylplåt åt drosseln (som förbrukar ca ½ effekten!!) Och då vill stommen ha en viss luftmängd som skall cirkulera...

annars kanske detta kan vara till väghjälp??

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...54c41277727bf30
pejori
vilken plåt? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
mina akvarieramper är inte av plåt, dom har jag använt till plantor i tio år nu rolleyes.gif rolleyes.gif det är nått plastmaterial i dom smile.gif smile.gif
gammelnalle
CITAT (pejori @ 10-10-2004, 18:26)
vilken plåt? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
mina akvarieramper är inte av plåt, dom har jag använt till plantor i tio år nu rolleyes.gif rolleyes.gif det är nått plastmaterial i dom smile.gif smile.gif

har du öppnat och sett inuti?
DEt Kan mycket väl vara så att det inte finns någon kylplåt inuti, men väldigt ofta ÄR det en sådan där.
(Det finns ju även ramper med GLÖDLAMPOR)

jag framhärdar ändå att man bör vara lite aktsam !!!

smile.gif smile.gif smile.gif
pejori
CITAT (gammelnalle @ 10-10-2004, 23:57)
(Det finns ju även ramper med GLÖDLAMPOR)

jag framhärdar ändå att man bör vara lite aktsam !!!

smile.gif smile.gif smile.gif

mina har både lysrör och glödlampor tongue.gif
man ska nog vara liiite försiktig sleep.gif sleep.gif
man behöver ju inte ställa så många på varje (säger hon med flera akvarium) smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon