Full version: Kiwi på friland...
mynta
Åke Trudesson har gjort det igen!!! biggrin.gif Denna ggn har han testat att odla kiwis i sverige & bland annat kommit fram till att den vackra kameleontbusken med sina pastellfärgade blad funkar utmärkt i produktionen av hemodlade kiwis! Man behöver minst en hanplanta, & givetvis honplantor, som inte alls är lika tjusiga, när det gäller bladprakten. Å andra sidan kompenseras dett mer än väl av (förutom frukten) av blommor som doftar ljuvligt av en blandning mellan liljekonvalj & ros... wub.gif smile.gif wub.gif
Alexandra
Oh, det där skulle jag vilja veta mer om! Svenskodlad kiwi är väl små som krusbär har jag hört? Har nån smakat? Man behöver tydligen plantera flera buskar för att få en kiwiskörd, alltså fler en en sort? En annan fundering är hur långt det tar innan buskarna sätter frukt...jag är inte särskilt uthållig utan vill ha lön för mödan bums (eller åtminstone inom ett par år) rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan ta 2-4år innan man kan börja skörda minikiwi, jag har bara provat Issai som var en av de första som såldes utav minikiwivarianterna(det var någon gång i mitten på 90-talet växtmästaren hade Issai som nyhet) och den var ingen höjdare, mycket frän smak på frukten, de nya sorterna sägs vara betydligt mer söta och välsmakande. De nya sorterna ska gå att odla till zon 4-5 + ev 6. De nya sorterna har jag för mig lanserades i handeln någongång runt 1999-2000 så de är nog inte så väl utprovade vad det gäller härdigheten men de sägs klara temperaturer nedåt -30C.

Det brukar behövas minst en honplanta och en hanplanta för att få frukt.

Har man tålamod och kan vänta lite på skörden så går det att köpa småplantor till ett lite lägre pris hos ex. örtagården (sitter i 7cm krukor) ex. kan man köpa Oscar med 2 fruar för 165kr.

(PS! Har man redan en vacker brokbladig kameleontbuske i trädgården brukar man inte behöva köpa Oscar, de kameleontbuskeplantor som säljs ute i handeln brukar vara hanplantor för de ska tydligen få de finaste brokiga bladen, och de brukar kunna agera som pollinatörer till minikiwisarna)

http://www.tradgard.org/hemtradgarden/399/minikiwi.htm
mynta
*Tipsa* Senaste nr av trädgårdstidningen "Din trädgård" har en stor artikel om det mesta man vill veta... sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon