La Strega
08-10-2004, 10:26
Fick 10 st jättesöta snittrosor igår, och nu nickar de redan! vad ska jag göra!?
Caprice
08-10-2004, 13:27
Byt vatten, du kanske hade för kallt..?
Ta varmljummet vatten, sätt till en sockerbit..
Och hur fräscha är rosorna...? De kanske helt enkelt sjunger på sista versen...?
Caprice
när rosor nickar så brukar det betyda att de har sugit upp luft.. prova gör en ny snittyta med en vass kniv en bit upp på stjälken och lägg ner rosorna helt i vattenbad någon timme.. det brukar hjälpa.
Helen B
08-10-2004, 14:51
En sak som kan funka är: Först snitta om dem med en vass kniv(mattkniv) sedan vira tidning runt toppen på buketten. Då ger du stöd åt blomman som kanske kan dra sig upp igen. Det brukar funka om de inte har blivit allt för ledsna.
För att ännu ge de lite hjälp kan du ställa in de i kylen en stund.
Lycka till
Ljusalfheim
08-10-2004, 15:00
rosor vill ha VARMT vatten!
när rosor nickar till kan man packetera dem individuellt i papper.
så de bildar rätt hårdsittande strutar.
sedan sätter man dem djupt i varmt vatten (minst halva rosen ska vara under vattnet). använd gärna såntdärt snittblommepulver och placera hela arrangemanget i kyl ~10º
var noga med att inga frukter finns i närheten och att det inte hamnar blad i vattnet!!
La Strega
08-10-2004, 17:31
det är just det som är så förvirrande..jag kan ju allt de där! så fort jag får rosor så häller jag upp varmt vatten och häller i pulvret man får, sen snittar jag om blommorna och tar bort blad långt ner och sätter i dem direkt...å sen nickar de ialf liksom =(
men jag gjorde om proceduren i förmiddags och nu står de flesta upp som tur är! några nickar fortfarande dock =(
men ska testa era andra tips! tack!
Tyvärr kan ju inte helst seriösa blomsterhandlare sälja rosor på gränsen till att gå ut... Då spelar det ingen roll vad man gör tyvärr. Häng dem upp och ner och torka buketten så räcker den längre!
Mvh
Fenja
Jag köpte en gång utomlands ett gigantiskt fång rosor, större än jag kunde hålla i famnen, till en vän som fyllde år. Alla rosor nickade när jag lyckats cykla hem.
Köpte några fina tvålar som jag slog in. Snittade rosor som besatt och lade dem i ett fyllt badkar med tvålpaketet på kanten. Blev en ganska bra present - ett bad i onickande, friska rosor.
Alla borde prova att bada rosbad någon gång. Jag med!
Låter alldeles underbart! Det får mig förresten att tänka på en bok... minns ej vilken eller av vem, men det var en skånsk kvinna som skrivit en uppföljare på 'Tyst vår'. Hon beskrev hur hon badade i ett, i trädgården nedgrävt, badkar som hon fyllde med kryddörter som hon odlade runt karet. Med levande stearinljus, varmt vatten och örtdofter i höstkvällen.... DET har jag alltid drömt om!
Mvh
Fenja
Det har hänt mig också att alla rosor i en bukett vissnat trots att jag snittat och satt dem i varmt vatten. Ett par gånger har jag gått tillbaka till affären där jag köpt dem och talat om precis som det var OCH jag fick NYA buketter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.