Full version: Yucca-Palm
jonas_w
Fick en palm av svärmor... hon sa att hon brukar föröka sina enligt bilden...skära itu stammen och låta rota sig i vatten... en blir till fyra förhoppningsvis...

Nu undrar jag hur man kan göra får att få till snygga förgreningar? Har sett detta i blomsteraffärer men vet inte om svärmor fått till det riktigt ohmy.gif

På blomsterlandets hemsida står det "Kala stammar kan toppas, grenar sig. Föröka med toppen"

Toppa, är det det jag gjort? Andra synpunkter?

Hälsningar en nybörjare
KURT
Vet inget om förgreningar, men jag skulle nog ha satt toppbiten i fuktig jord med en påse över , istället för i vatten. Sedan är det nog säkrare att göra det på våren när allt vill skjuta fart och växa, än nu på hösten när allt går till vila.
lina345
Hej å hå!

Jag har hela huset fullt av samma sorts Yuccapalm som du har på bilden. Från början hade jag 1 (en) Yucca... nu är det 15st.... rolleyes.gif

Hag har klippt av mina så många gånger att jag inte es kan räkna gångerna längre blink.gif

Jag kapar toppen och sätter ner den direkt i våt (mycket våt jord, nästan som "soppa") Snörper runt ett gummiband eller snöre hårt om bladen så att alla blad är tillsammans i en stram bukett. Där får den sen stå tills den har fått rötter. Det brukar gå på 1-2 månader. då planterar jag om den om det skulle behövas, annars så släpper jag bara lös bladen igen och så har jag en fin rak ny Yucca smile.gif

Jag har lika ofta gjort denna nerklippning lika ofta på våren som på hösten med samma goda resultat. Kanske jag har tur eller så är de väldigt lätta att ha med att göra ??

Eftersom jag har rätt så långa/stora plantor så får jag oxå en massa stammbitar kvar. De som jag vill behålla trycker jag oxå ner i "sopp-jord" (ha lite koll på vad som är upp-å-ner på dem) och låter dem stå och få rötter och sen små nya blad-förgreningar, det har fungerat nästan för bra för mig, jag brukar få kasta ett antal meter Yucca stamm-bitar varje gång, för alla förnster är överfyllda med Yuccapalmer... ohmy.gif

Alltså....
Ett toppskott, blir rak och fin utan förgreningar.
En stambit, får förgreningar, oftast 2 st och ibland flera.

Lycka till, du lyckas säkert. wub.gif
PS.. ha dem så svalt du kan, helst ej över 20 grader, så blir det ett snyggare växtsätt, lite långsammare men snyggare.
Duscha ibland med blommspruta.
AndreasBK
Jag skulle nog inte kalla det där en toppning, tycker att det var en ordentlig stympning snarare.
Med toppningg så tar du bara en liten bit av toppen, då försvinner toppdominansen och nya skott tillåts kämpa om att bli den nya toppen. Det är då växten får för sig att den ska grena sig.

MVH Andreas
jonas_w
Tack så mycket då vet jag...

huh.gif smile.gif biggrin.gif

mvh Jonas
solan_2
Hej Jonas!
När mina Yuccapalmer blir för kala nertill så skär jag av översta delen och sätter den i vatten, den del som är kvar i krukan skär jag ner till lämplig höjd o lägger lite jord på snittet sen skjuter den nya skott på stammen.
Jag gjorde det för ca 1 vecka sen. Skottet som jag satte i vatten har redan fått rötter. Och på stammen har det skjutit ut ett litet skott.
Så visst fungerar det!! biggrin.gif
Cassiopeia
Jag har bara två yucca-palmer kvar nu, de andra har jag gett bort till höger och vänster... är inte så förtjust i dem (trots att de är lättskötta). Undrar om jag ska prova att "stycka upp" en av mina... eller så ger jag bort dem. *fundera*

Finns bilder på mina ganska stora palmer i mitt album om någon är nyfiken.
solkatten
CITAT
Finns bilder på mina ganska stora palmer i mitt album om någon är nyfiken.

Jag tror alla på det här forumet är nyfikna tongue.gif
AndreasBK
CITAT (solan_2 @ 14-10-2004, 00:52)
Hej Jonas!
När mina Yuccapalmer blir för kala nertill så skär jag av översta delen och sätter den i vatten, den del som är kvar i krukan skär jag ner till lämplig höjd o lägger lite jord på snittet sen skjuter den nya skott på stammen.
Jag gjorde det för ca 1 vecka sen. Skottet som jag satte i vatten har redan fått rötter. Och på stammen har det skjutit ut ett litet skott.
Så visst fungerar det!! biggrin.gif

Är det verkligen bra att lägga jord på snittet? Det kan ju dra med sig sjukdomar. Borde det inte vara som med annan beskärning att såret ska hållas så rent som möjligt?
solan_2
Jag vet inte om det är bra eller ej! Jag har alltid gjort så och har aldrig haft problem med sjukdommar på mina Yuccapalmer. unsure.gif
Cassiopeia
Är lite nyfiken; varför lägger du jord på snittet överhuvudtaget?
Åsa, mälardalen zon 2
Angående jord på snittet. Jord ger inte sjukdomar det är snarare tvärtom, använder man levande jord med bra svampar och mikroorganismer så brukar de kunna ta död på skadliga svampar och skadliga mikroorganismer. Exempelvis: får man små angrepp av gråmögel på en stam hos någon växt brukar man kunna stoppa angreppen genom att stryka över området med jord.
solan_2
Hej alla!
varför jag lägger jord på snittet är för att det oftast "blöder"när man skurit
av toppen.
Men tydligen så har jag gjort rätt!
Måste tacka Åsa för upplysningen ang. just jord på snittet, det kändes BRA! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
MVH Solan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon