Hej å hå!
Jag har hela huset fullt av samma sorts Yuccapalm som du har på bilden. Från början hade jag 1 (en) Yucca... nu är det 15st....
Hag har klippt av mina så många gånger att jag inte es kan räkna gångerna längre
Jag kapar toppen och sätter ner den direkt i våt (mycket våt jord, nästan som "soppa") Snörper runt ett gummiband eller snöre hårt om bladen så att alla blad är tillsammans i en stram bukett. Där får den sen stå tills den har fått rötter. Det brukar gå på 1-2 månader. då planterar jag om den om det skulle behövas, annars så släpper jag bara lös bladen igen och så har jag en fin rak ny Yucca
Jag har lika ofta gjort denna nerklippning lika ofta på våren som på hösten med samma goda resultat. Kanske jag har tur eller så är de väldigt lätta att ha med att göra ??
Eftersom jag har rätt så långa/stora plantor så får jag oxå en massa stammbitar kvar. De som jag vill behålla trycker jag oxå ner i "sopp-jord" (ha lite koll på vad som är upp-å-ner på dem) och låter dem stå och få rötter och sen små nya blad-förgreningar, det har fungerat nästan för bra för mig, jag brukar få kasta ett antal meter Yucca stamm-bitar varje gång, för alla förnster är överfyllda med Yuccapalmer...
Alltså....
Ett toppskott, blir rak och fin utan förgreningar.
En stambit, får förgreningar, oftast 2 st och ibland flera.
Lycka till, du lyckas säkert.
PS.. ha dem så svalt du kan, helst ej över 20 grader, så blir det ett snyggare växtsätt, lite långsammare men snyggare.
Duscha ibland med blommspruta.