Full version: Äckligt!
Mayafumi
Hej alla! Jag har ett problem.
På en av mina Gullrankor så har jag vita pyttesmå ludna "djur",
Vad är det för nått äckligt och hur ska jag få bort dom? wink.gif
Jag vet att dom smittas via "människor", är ju livrädd att dom ska sprida sig till mina andra växter ohmy.gif

Jag brukar skölja av bladen i vatten lite då och då.
Finns det nått bra medel eller kommer jag behöva slänga bort blomman sad.gif

Trevlig Helg!!!

Maja

(Det finns bild på blomman)
Fenja
Låter som om det skulle kunna vara Ullöss. Provadotabletter finns i de flesta större varuhus och jag tror att de tar Ullössen - läs bruksanvisningen för säkerhetsskull! Man trycker bara ner ett antal tabletter i jorden och vattnar, sedan börjar det verka inom 2-5 dagar har jag för mig. Det finns också Provadospray, jag har inte provat den, men har sett här på forumet att den rekommenderas mot olika angrepp också.
Mvh
Fenja
kristerh
Det låter som du drabbats av ull löss sad.gif de smittar inte via människor,
du måste köpt någon blomma som hade ett eller flera löss wink.gif
köp provadopinnar som du trycker ner i jorden, jag skulle även spraya med något gift t ex pyrex eller provado, om du bara sprutar måste du göra det minst 2 ggr med ett par veckors mellanrum wink.gif
krister
Ina
Här är en äldre tråd på forumet där det finns flera råd och tips om hur du blir av med ull-löss!!

Ina rolleyes.gif
Mayafumi
Jag slängde bort blomman

Får sno skott av någon som har en:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon