Full version: Gammal perennrabatt
Kajsa på Sydåsen
Hej!
Jag behöver tankar, tips och idéer på hur jag kan angripa min gamla perennrabatt. Bor i ett hus från 40-talet och denna gamla paradrabatt är nog inte så gammal men ändå åldrig. Vi har bott i huset i 10 år och inte gjort mycket åt rabatten. Klippt och filat men inget stort. Hela rabatten är fullständigt pepprad med gamla lökar som blommar snällt år efter år. Problemet är att vissa växter, en blåklocka och aklejorna, breder ut sig på oönskade områden. Men jag törs knappt gräva för då klyver jag dessa underbra lökar.
Jag tog en kvadratmeter och grävde ut men det blev närmast arkeologi då mina lökar varierar från pyttesmå till vanliga tulpaner. på en meter fick jag tre hinkar lök. Jag kan inte gräva och jobba om rabatten som är 9 meter på det sättet.
Hur ska jag göra? Den behöver fräschas upp och trimmas till men utan grävning. Är det görbart?
Kajsa
Fenja
Jag skulle nog gräva i alla fall. Är det så tätt med lökar mår de säkert bra av att flyttas till nya rabatter. De flesta lökar klarar av att "skadas" vid grävning så jag tror inte att du behöver oroa sig för att de försvinner. Akleja sprider sig genom frö, så klipp av blomställningarna så fort de blommat över, så kan du begränsa spridningen på det sättet. Vet du vad det är för blåklocka? Många av dem sprider sig lätt och gärna både medelst frö och rötter. Är det en knölklocka, så är det svårt att göra något åt den utom att gräva och manuellt plocka bort alla rötter.
Mvh
Fenja
Malvia
Vår perenn- och lökrabatt är ca 3*1 meter och vissa perenner hade ju helt tagit över. Vi tog och grävde ur allting ca 0,5 m ned till sandbädden, det var mycket grova rötter som växte kors och tvärs.
Köpte nya perennar och lökar + helt ny jord, ingen gammal jord lades tillbaka. Det kändes bra.
Det var lite planering innan, men jag tror att jag fått tag iperenner som gör att rabatten blommar från april till september.
God hjälp med planeringen hade jag av boken "Perenner" av Lena Månsson. Lånade på biblioteket.
Dilemmat är att jag har massa gamla perenner och lökar kvar så nu har vi fått hitta plats för en ny rabatt.
Det var ett jättejobb att gräva ur men det var det värt.
Lycka till!!
/ Malvia
Caprice
Kajsa,
om du inte vill gräva och rensa ur hela rabatten, skulle jag rekommendera att du tar upp lite växter o lökar här o där, för att få ett luftigare intryck...
Dessa växter o lökar kan du sätt i en annan rabatt, eller varför inte göra en ny...?

Om du har haft samma rabatt i tio år och det börjar kännas tråkigt och framförallt ohanterligt, då skulle jag personligen gräva upp hela rasket, och göra nytt... Sätta dit något nytt, byta plats på vaxterna, kanske ny sten eller liknande runt rabatten... Det kommer lyfta otroligt!
Men det är iof för att jag tycker det är roligt... wub.gif laugh.gif

Caprice
Kajsa
Jag skulle också gräva upp, om du bott där så länge vet du vad som kommer upp, skulle man klyva lite lökar så får det väl vara så, använd en grep. Du får möjlighet att sätta nya perenner, rosor, clematis, liljor, ja allt det där du kanske drömt om. Fyll på ny jord/gödsel. Låt det ta några år, märk upp med plaststickor var du har de olika sorterna, sedan blir det lättare att gräva. Perenner behöver oftast delas med jämna mellanrum, annars tar starkväxande växter över för mycket. Ta vintern till att fundera, det är stora rabatter man kan få till riktigt tjusigt. biggrin.gif
kerstin z5-6
Tyvärr finns nog inga direkta genvägar, som de andra beskriver behöver lökarna mer plats efter så många år
Grep är ett jättebra redskap, att göra en kvadrat meter i taget är nog rätt modell -då kommer lökarna att hamna rätt automatiskt -om du gillar hur de ser ut i färg osv
Du får möjlighet att gallra bland dem -dela för stora perenner / gödsla upp och tillföra mer mulljord. Du kan säket göra nya rabatter med löken som blir över
Dessutom har du ett gyllene tillfälle att få bort ev rotogräs som tenderar att växa upp mitt i perennerna
Kanske även tillföra någon ny egenvald perenn ?
Lycka till K
Kajsa på Sydåsen
Oj så många svar!
Jag tackar för alla svar och ser fram emot en svettig vår. rolleyes.gif

En ny fråga? Vet någon om en liten lök, som en lillfingernagel, faktiskt är en lök eller är det skräp. Jag hittade den ganska långt ner så den följde inte regeln om sitt djup på storlek x tre. Kanske får jag automatiskt svar nu i vår om den blommar nu när den kommit ytligare.

Med glada hälsningar från Kajsa
Caprice
Hmm...
Snödroppslök är små... Finns flera lökar som kan vara så små...

Sätt just den löken på ett ställe du vet om, så får du se vad som dyker upp..!

Caprice
Yin o Yang
Förra hösten grävde jag upp en hel rabatt (är 2 m x ca 7 m) och det har jag aldrig ångrat tongue.gif . Jag lyckades få bort sådant som helt tagit över och på köpet har jag i år nästan inte behövt rensa ogräs alls wub.gif . Bland allt som tagit över helt hittade jag massor med små plantor av diverse perenner. De tog jag vara på och har i år haft en jättefin och luftig rabatt, som jag fått så mycket beröm för smile.gif . Du kommer inte att ångra Dig om Du gräver upp och börjar om, det törs jag nästan lova sleep.gif
kerstin z5-6
Lökar kan ta sig neråt -tulpaner tex behövs lökdetektor för att hitta igen efter ett par år smile.gif Smålöka kan vara både snödroppar scilla osv -de hittar upp trots att de kommit djupt -pyttelöar kan också vara nya små lökar så spara dem smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon