Full version: Vad är detta?
Lenis
Är detta någon sorts sedum/fetblad???

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...8470&uuid=lenis
Fenja
Du har klickat för att ditt album ska vara privat, så vi andra kan inte se din bild...
Mvh
Fenja
Lenis
CITAT (Lenis @ 08-10-2004, 16:41)

Jag tror jag har öppnat det - kolla är du snäll!?!
Lenis
Fenja
Jodå, det funkar nu! Det ser ut som den som min granntant kallar för liten kärleksört, men jag kan inte något latinskt namn. Vet du vilken färg den blomma i?
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Det verkar vara någon form av bräcka -saxifraga
Ser att den sitter vid en Hosta -saxifraga blir snyggare -mindre fläkig" i torrare läge smile.gif
trillium
Hejsan såg din bild, Är ganska övertygad om att det är en Saxifraga "Bräcka" men vilken är svårt att säga utan blom att titta på...

mvh:Stefan
fruberglund
Jag har en likadan men vet inte heller vad den heter men jag tror också att det är nån sorts bräcka. Min blommar med små rosa blommor och är i stenpartiet.

Har även denna som är en Rosenbräcka men de bladen är inte alls lika.

Lenis
CITAT (Fenja @ 08-10-2004, 17:00)
Jodå, det funkar nu! Det ser ut som den som min granntant kallar för liten kärleksört, men jag kan inte något latinskt namn. Vet du vilken färg den blomma i?
Mvh
Fenja

enligt min mor så blommar den i maj/juni och då kommer det ut en liten "kvast" i mitten på varje bladrosett och det är små-små vita stjärnlika blommor......klokare så??? wink.gif
Lenis
CITAT (fruberglund @ 08-10-2004, 20:06)
Jag har en likadan men vet inte heller vad den heter men jag tror också att det är nån sorts bräcka. Min blommar med små rosa blommor och är i stenpartiet.

Har även denna som är en Rosenbräcka men de bladen är inte alls lika.

Tack tack, Fru Berglund!
Jag har en rosen bräcka och den sser ut som din vita på bilden men är det jag har verkligen en bräcka - den är så stor varje bladrosett är drygt en halv decimeter i diameter och ur dess mitt skall det enligt mora komma en liten "kvast" med vita stjärnlika blommor!?!
Lenis
CITAT (trillium @ 08-10-2004, 19:23)
Hejsan såg din bild, Är ganska övertygad om att det är en Saxifraga "Bräcka" men vilken är svårt att säga utan blom att titta på...

mvh:Stefan

Tack stefan för ditt svar!
Är lite fundersam om det verkligen är en bräcka min är så stor!
Fenja
Lenis! Detta är den jag tänkte på: Kärleksört, detta är den vilda formen som din påminner lite om... Här är också en bild på länkar till Google.se.
Mvh
Fenja
Gossen Ruda
Skuggbräcka, Saxifraga umbrosa, är mitt tips. Skall se om jag har någon bild, annars finns det säkert på nätet.
Lenis
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-10-2004, 17:26)
Det verkar vara någon form av bräcka -saxifraga
Ser att den sitter vid en Hosta -saxifraga blir snyggare -mindre fläkig" i torrare läge smile.gif

Tack Kerstin,
Hostan sitter nog snarare för torrt än att "bräckan" sitter för fuktigt - har nyss flyttat på hostorna och delat dem de satt i full sol - så den ser ut att vara helgrön när den egentligen ser ut som en eld&is innan solen bränner bort det vita - nu sitter de under varsitt gammalt syrenträd - se min nya fina rabatt = Fler bilder i albumet (ja, jag ska "plantera" kantsten men det får vänta tills nästa säsong....en sak i taget.)
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...2127&uuid=lenis
Lenis
CITAT (Gossen Ruda @ 08-10-2004, 20:50)
Skuggbräcka, Saxifraga umbrosa, är mitt tips. Skall se om jag har någon bild, annars finns det säkert på nätet.

banne mig - kanske du har rätt men jag fnular lite fortfarande. Men du är närmast hitintills!!!
Tack så mycket rolleyes.gif
Lenis
CITAT (Lenis @ 08-10-2004, 21:19)
CITAT (Gossen Ruda @ 08-10-2004, 20:50)

banne mig - kanske du har rätt men jag fnular lite fortfarande. Men du är närmast hitintills!!!
Tack så mycket rolleyes.gif

OKEJ jag ger mig du har rätt!!!!!
Se bild på den här i mitt album "Diverse växter" Väldigt lik min bild på växten. TACK å TACK
//Lenis
Gossen Ruda
Jag har alltid rätt, visste du inte det. rolleyes.gif Det är inte lätt att va´ ödmjuk....

Skämt åsido, den är vanlig hos mig men jag hittar ingen bra bild just nu.
Fenja
Nääää, Gossen Ruda!! Vore du bara lite ödmjuk också, så vore du fullkomlig.... och det skulle vi INTE kunna stå ut med... biggrin.gif tongue.gif
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Det finns välsådär en 50 olika bräckor + alla underarter de kan se MYCKET olika ut -skuggbräcka är ett bra förslag,många har vita blommor
fruberglund
Ja, det är helt klart skuggbräcka smile.gif

Vad bra, då kan jag skriva in det i mitt album också.
fruberglund
Lenis - passar på att låna din tråd när vi ändå är inne på stenpartiväxter och frågar vad det här är för något.

Blommar med polkagrisfärgadea blommor smile.gif

Ewa smålänska höglandet
Jag undrar om det inte är en fjällbrud ni far efter, saxifraga cotyledon
jag har en med vita blommor ungefär 40 cm hög och en ljust rosa som är ungefär hälften

/Ewa zon 4-5
kerstin z5-6
nej den är det inte S Cotyleydon
Den har en silverkant på bladen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon