|
Vi ska bygga hus i Piteå till våren och har luskat fram att det är zon 5 (för två dagar sen visste jag inte att vi har zoner  ). Ovanför huset kommer vi ha skogstomt med befintliga björkar och blåbärs- och lingonris. På "baksidan" ska vi ha en veranda samt inglasad veranda, nedanför tänkte vi ha en slänt ner mot en plan gräsmatta. Därefter kommer vattenlinjen. Ni verkar ha så mycket bra, roliga och praktiska ideér och jag hoppas få ta del av er kunskap. Själv är jag nästintill totalt okunnig om allt som växer *skäms*. Är det någon som har förslag på blommor och växter som jag kan plantera i slänten? Det är i norrläge. Jag skulle helst vilja ha känslan av mångfald, ett hav av blommor i olika höjder, storlekar och färger. Samtidigt vill jag att det ska vara lättskött och att det ska vara färgrikt hela sommaren. Har ni några tips för en okunnig nybörjare vore jag väldigt tacksam! /Mia
kerstin z5-6
08-10-2004, 16:18
Du har en god "mentor " i Helen i Piteå som finns här på forum-kolla in hennes fotoalbum -där hittar du säkert många tips Vill du se mer kan du ju även titta i mitt -jag bor ju bara 10 mil söderut  För en backe i norrläge finns mpnga trevliga biskar och perenner som blir fina Du bör välja sådant som gillar lite skugga Exempel på det är Hosta - Alunrot Astilbe Löjtnandshjärta mm Mycket av det som finns i mitt album -"Heucera och växter med vackert bladverk" gillar skuggigt läge. Vilken del ska du börja med ? Du har ju hela vintern på dej att planera
Tack så mycket! Vilka vackra bilder -och VILKET växthus.
Vad jag ska börja med..? Har ingen aning om hur man anlägger en trädgård eller vad man (jag) ska tänka på. Gräsmattan kommer vi så, därför vore det roligt om jag får till en rabatt i slänten ganska fort. På så sätt tänkte jag att det blir lite "trädgårdskänsla" innan vi fått riktig gräsmatta.
/Mia
kerstin z5-6
08-10-2004, 16:44
Gräsmatta ? LOL  Här arbetar vi för fullt med att bli av med den -så gör den inte för stor Det är rätt jobbigt att ta bort grästorv -för att göra rabatter Trädgården har inte bråttom Den blir aldrig färdig Börja med att plantera de träd! (tar eviga tider, enda jag ångar att jag inte planterade mer av för 10 år sen ) o ev buskar du vill ha -tak o väggar  Samla i grupper Läs -här och böcker Börja nära huset -arbeta dig utåt Bli inte så stukturerad att det blir trist -rabatter går att flytta i det oändliga Det går inte att göra fel" bara på olika sätt  Ha roligt! Gå med i trädgårdssällskap och stjäl ideer av andra -besök andras trädgårdar o titta hur de gjort Glöm inte att det går bra att odla rosor  LOL Lycka till !
Fläckbladig lungört, praktlysing, nunneört, höstastrar, penningört, vintergröna, stormhatt, phlox, såpnejlika, daggkåpa, jordreva, ulleternell, vivor, nävor, violer och temynta är andra exempel på växter som går bra i halvskugga. Dock är jag inte säker på att alla jag nämner är härdiga i zon 5, så kolla det innan du köper. Du kan passa på att köpa en del nu på hösten när många handelsträdgårdar rear ut sina plantor innan vintern. Kolla också olika fröfirmor om du tycker att det är roligt att dra upp dem från frö. Många fröfirmor släpper nästa års katalog nu under senhösten så att man har vintern på sig att planera! På Odlas förstasida hittar du fröfirmorna under "trädgårdssajter". När du nyplanterar kan det vara bra att sätta tre, fem eller sju plantor ihop i mindre grupper så blir trädgården lummigare än om du sprider ut dem en och en. Tänk också på att inte plantera höga plantor framför de låga. Vårlökar kan du plantera nu, men de kanske blir sena i ett norrläge. Mvh Fenja
kerstin z5-6
08-10-2004, 18:19
alla Fenja nämner är härdiga i z5
Jag är så inspirerad! Är inte i Sverige nu så inköpen får bli längre fram. Eftersom detta är min första trädgård och jag inte kan så mycket tänkte jag ägna vintern/våren åt att planera tomten. Det praktiska får komma sen vår/sommar. Hur vet man vilken typ av jord det är? Jag har ju redan blottat min okunskap, så jag fortsätter med mina dumma frågor... Är det "lättast" att odla örter och kryddor i kruka eller i land? Jag läste ett annat inlägg att örter inte var så bra i norrläge...
kerstin z5-6
08-10-2004, 18:36
Örter i norr går bäst i kruka eller pallkrage -se annan avd här om det . En upphöjd jord blir alltid varmare o mer väldränerad + bättre klimat för sådant Piteå Älvdal lär vara lerjord -men det vet ju pitbooorna mer om
Eftersom du ska anlägga en helt ny trädgård tycker jag att du ska kontakta Bryggmans Handelsträdgård i Öjebyn. De är jätteduktiga och tillsammans med dem kan du göra den första planeringen. Du kanske redan har en ritning på huset och tomten och med den som grund kan du få en massa förslag som du sedan får fundera på under vintern. Det är fint om man planterar i grupper och inte "duttar" hit och dit på gräsmattan.
Tack! Jag blir så glad för alla tips jag får.
Lycka till!
Jag har själv blivit med trädgård (två månader sen), så jag känner precis som du, Mia! Fina tips har ramlat in här som jag själv har fått, och ett annat är att du kan besöka växtmarknader med byt-köp- sälj verksamhet som lokala trädgårdssällskap ofta anordnar. Då kan du hitta fina plantor från andra odlare till bra priser, och kan samtidigt kanske få lite tips och råd om skötsel osv. Även på internet finns en del inslag av byt-sälj-köp som man kan prova, om man vill. Lycka till med din trädgård! Håller med Kerstin om att man får ta det pö om pö med den, den blir aldrig färdig! OM man har lerjord på tomten (som vi har :-)) så har jag fått tips om att blanda i barkmull nu i höst. Det har jag redan gjort med rabatterna innan jag lade på färskt granris, men ska även lägga barkmull på pär- och jordgubbslandet. Förresten, jag vill passa på att fråga en sak: Bör man vänta lite till med att lägga på granris över perennerna? Har lagt över granris igår kväll över framförallt perenner som planterats i höst. Ska även lägga på löv och gräsklipp, borde ha gjort det före granriset.  Har även fått tips om att sätta ett gnagarskydd kring det i år planterade äppelträdet, så det har jag köpt. Jag vill också tacka er alla för den värdefulla hjälp man får som nybörjare! /Ann-Louise
...ville bara tillägga att vi har 3 minusgrader i Vännäs just nu, med tanke på granriset. Det kanske var bara bra att lägga på det igår kväll, då? Tänkte på av råttor som gärna vill krypa under granriset. Jag har inte sett råttor häromkring, vi bor i en tätort och har en bit till skogen, men man kanske ändå bör ta det säkra före det osäkra? Råttor vill väl gärna gnaga på nyplanterade äppelträd också, eller? /Ann-Louise
Helen i Piteå Zon 5
08-10-2004, 22:27
Hej Miaa och välkommen till Piteå! Det är så kul att vi blir fler och fler forumister här i norr. När man får en egen trädgård är det alltid kul att planera hur man vill ha det, och jag säger som Kerstin, börja med träd och buskar, för det har man igen fort. Kunskap skaffar man genom sin egen nyfikenhet, böcker, tidningar, här på forumet och då vi "trädgårdstokar" träffas och inspirerar och delar erfarenheter med varandra. Det finns jättemånga fina trädgårdar att besöka både här i Piteå, men även i städer och byar runt omkring som du kan få inspiration av. Jag bor i Norrfjärden, var kommer ni att bygga ert hus? Du får planera och drömma i vinter för att till sommaren börja byggandet av din trädgård. / Helen
Alla höstlöv är ett utmärkt mullmedel, kör över dem med gräsklipparen några gånger och lägg på rabatter och land. Frammåt sommaren har maskar och andra trevliga trädgårds(o)djur dragit ner det i jorden. Gräsklipp - om det inte är torkat - ska man kanske vara försiktig med eftersom för mycket kväve sent på säsongen kan göra att perennerna får svårt att övervintra. Tänk också på att ställa granruskorna upp, inte lägga ner, annars håller de bara is och fukt kvar längre än nödvändigt och får motsatt verkan... Mvh Fenja
kerstin z5-6
08-10-2004, 22:49
Fenja, tack för dina råd! I morgon blir det sista gräsklippningen för i år (verkar det som i alla fall) och jag tänker göra som du tipsade om, tack! Gräsklippet kan man istället bara låta va kvar på gräsmattan, medans man lägger de avklippta löven på rabatterna? Låter bra! mvh Ann-Louise
Jag låter allt mitt gräsklipp vara kvar till förnöjelse för min urusla gräsmatta! (Maskrosor, groblad, kvickrot, jordrevor... you name it!!) Vad mig anbelangar skulle jag lika gärna kunna asfaltera den i avvaktan på att jag hittar något roligare att gräva ner...  Jag kommer att VINNA!!! I sinom tid... Kan du få tag på halvbrunnen stall-/kogödsel är det också perfekt att marktäcka med så här på höstkanten... Maskarna får något att roa sig med och du slipper en del ogräs! Mvh Fenja
Visst är det roligt att "bli med trädgård" Ann-Louise! Säger jag som inte ens har någon annat än på papper. *skrattar* Men jag längtar tills jag kan börja påta. Bra med tips om träd & buskar, men vi kommer ta bort träd och spara lite tall uppe vid vägen och några björkar ner mot vattnet. Tanken är att vi ska spara så mycket skogstomt som möjligt förutom att vi ska anlägga en plan gräsmatta just innan strandlinjen. Jag tänkte utgå ifrån detta och starta med slänten ner från huset samt att kolla lite olika alternativ att plantera vid vattnet. Kanske olika vass och gräs? Men något fruktträd ska jag försöka få igång från starten! =) Iaf. ett plommonträd. Återigen, tusen tack.
Hej Miaa, Kolla Ebe Plant för plommon som klarar zon 5 och välj det soligaste stället för det. Plommon behöver sol för att bli goda. Samma firma har också bra listor för andra växter. Träd är inte de enklaste växterna att sätta på en ny plats, men de är bra att börja med eftersom de tar tid på sig. E-märkta träd har ofta mycket högre kvalitet, mindre sjukdomar och svagheter än andra. Man kan be lokala plantaffären att beställa om de inte har E-märkta träd inne. Tag god tid på dig när du sätter träd och gräv brett, inte nödvändigtvis så djupt som många odlingsråd anger. Mer om plantering av träd hittar du i träd- och buskavdelningen här.
Sommartorparn
10-10-2004, 16:44
CITAT (lolo @ 08-10-2004, 23:50) Fenja, tack för dina råd! I morgon blir det sista gräsklippningen för i år (verkar det som i alla fall) och jag tänker göra som du tipsade om, tack! Gräsklippet kan man istället bara låta va kvar på gräsmattan, medans man lägger de avklippta löven på rabatterna? Låter bra! mvh Ann-Louise Mitt tips är att vara försiktig med att låta säsongens sista gräsklipp ligga kvar. I alla fall om det är ett tjockt lager. Annars kan man till våren få den obehagliga överraskningen att enbart maskrosorna frodas eftersom gräset har kvävts. Klippet blir som en blöt filt som man till våren ändå måste krafsa bort för att ge gräsrötterna en chans. (Egen erfarenhet) Sommarens gräsklipp är det ingen fara med. Det går tillbaks till jorden utan att göra skada.
Sommartorparn, tack för det tipset också!  Det blev inte så stor mängd klipp idag, då det har varit så kallt på sista tiden. Tack återigen för alla fina tips, allihopen här i inlägget! /Ann-Louise
Välkommen Miaa till Odla & till Norrbotten förresten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|