Full version: Promenad med katten
Nutten
Idag tog vi en tur i skogen och jag fick med mig kameran och allt. Blev inte lika många fototillfällen idag, men en och annan bild tog jag allt....titta in i mitt album Helios på utflykt så får ni själva se hur skoj man kan ha det! wub.gif

Nutten
Måste lägga in en bild på ett träd också!
Fenja
wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif Vill ha ha en gudmor?
Mvh
Fenja
Nutten
*fniss* Han har redan ett antal gudmödrar vid det här laget! Märkligt att Mintha inte har lika många!? unsure.gif wink.gif

En bonusbild, fast den har du förstås redan sett!
Fenja
Mintha är väldigt lik min älsklingskatt Luva (om du kollar i mina album - Trötter) som blev överkörd i somras, 13 månader gammal... men Luva hade inget vitt på sig. Igår såg jag det här röda på Minthas öron som Luva också hade... jag saknar henne SÅ mycket. Hälsa Mintha att hon har en gudmor! wub.gif
I morgon ska jag hämta en liten kissetös som lär vara fläckig som Helios, ska bli mycket spännande. Kommer bilder...
Mvh
Fenja
Nutten
OJ, låter jättespännande!! Då har du någon som kommer tjuvkika i ditt album då! wub.gif Å Mintha blir nog glad över en så snäll och go gudmor!

Hoppsan, glömde: Luva var jättefin! Synd hon blev överkörd... sad.gif

Förresten, Mintha tvättade Helios ordentligt idag för första gången!!! biggrin.gif Bildbevis har jag också på mina små godingar. wub.gif

Fenja
Åhhhhh.... wub.gif wub.gif wub.gif De ska få varsin 'Nitttansk Kattmyntaorm' i julklapp från kompisarna här!! (Myntan hänger på tork.)
Mvh
Fenja
Nutten
CITAT (Fenja @ 08-10-2004, 23:10)
Åhhhhh.... wub.gif wub.gif wub.gif De ska få varsin 'Nitttansk Kattmyntaorm' i julklapp från kompisarna här!! (Myntan hänger på tork.)
Mvh
Fenja

Nittansk kattmyntaorm lät väldigt spännande!! Stickat ytterhölje, eller vad hittar du på?
wolkenkrabber
jäklit fin kisse miss... vilken rad är helios? extremt fin täckning o form
renate
Oj vad glad jag blir av alla fina kattbilder,Helios och Mintha är jättegulliga.
Fin fotoserie med Helios på promenad. tongue.gif tongue.gif tongue.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Nutten
CITAT (wolkenkrabber @ 09-10-2004, 14:19)
jäklit fin kisse miss... vilken rad är helios? extremt fin täckning o form

Han är en svartbrun spotted bengal wub.gif

renate, nu är jag nyss hemkommen från en två timmars promenad med Helios! Då passade han på att sola lite därute också laugh.gif Solen skiner nämligen för fullt och han hade tidigare blivit blöt om tassarna av all morgondagg, så det var perfekt att torka sig på en varm och solig plats!
jonas_w
Fina katter! Här kommer en bild på våra katter för någon månad sen... Obs, bilden är inte arrangerad, kompisar wub.gif wub.gif

Nutten
Åh, det är så härligt när de är sådana kompisar! Mina är på god väg åt det hållet nu!
renate
Ahhhhhhhhh så söta kompisar. rolleyes.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
pialotta
Nutten
det ser inte roligt ut med ung katt i koppel. varför kan han inte få springa och leka själv? Du får lära honom att komma när du ropar.
Sollan
Alltså, jag undrar hur ni gör för att få så fina bilder på era katter? Så fort jag ska fota mina kommer de fram och stryker sig (alt. nosar på linsen). Så jag har en massa suddiga nosar och otydliga pälsbilder....
Kissarna är så fina!
Yin o Yang
CITAT (Sollan @ 11-10-2004, 11:30)
Alltså, jag undrar hur ni gör för att få så fina bilder på era katter? Så fort jag ska fota mina kommer de fram och stryker sig (alt. nosar på linsen). Så jag har en massa suddiga nosar och otydliga pälsbilder....
Kissarna är så fina!

[QUOTE]

Du har ju 2 jättefina bilder på Dina katter i albumet rolleyes.gif
ylle
CITAT (pialotta @ 11-10-2004, 11:22)
Nutten
det ser inte roligt ut med ung katt i koppel. varför kan han inte få springa och leka själv? Du får lära honom att komma när du ropar.

Ser han ut att vantrivas?
Varför ser alla det som självklart att man kan ha en hund i koppel, men ska lägga sig i och kommentera när det gäller en katt??!!
Blir så trött...
En hund KAN man ju verkligen lära att komma när man ropar, så varför går inte alla hundar lösa??? (detta var ironiskt)
Man har katten i koppel ute för att skydda den mot faror. En lösspringande utekatt får oftast en våldsam död.
Katten själv kan ju lika lite som hunden berätta vad den föredrar. Vi människor måste besluta eftersom vi har tagit på oss ansvaret för djuret. De flesta innekatter har det mycket bra, med människor som älskar dem och en stimulerande miljö. Att få vara ute, på innätad balkong, rastgård eller i koppel, det är härligt också. Men att springa lös och utsatt för trafik och andra hemskheter som katten inte är rustad för: NEJ TACK.
*Felix matte*
Så många fina kattbilder wub.gif
Här syns dotterns Ebba & Myran mysa. Ebba (till höger) fick nytt hem i Viskafors wub.gif och Myran har flyttat från Jkpg och hit med sin fam. wub.gif
lotta_
Så jättesöta katter, och myser gör de verkligen.
Nutten
Nutten

Kan säga att jag aldrig i livet skulle våga släppa honom lös i det område jag bor i! ohmy.gif Mängder med barn, närbelägna motorvägar, gott om skumma typer och det finns inte ett skit jag skulle kunna göra om katten fick panik...

Hundar är flockdjur, så de har lättare för att lita på sin ägare i hemska situationer. Så länge flockens ledare säger att det inte är någon fara så är det inte heller det. Katter fungerar inte så...visst kan du lära dem att komma om du ropar på dem, inga problem, men vad gör du om de får panik och springer iväg i blindo!? Har haft alltför många överkörda katter hos familj och bekanta för att våga släppa dem vind för våg.

För övrigt uppskattar Helios våra promenader fastän han går/springer i sele. Trodde det framgick av bilderna...En missnöjd katt busar inte, ligger inte och solar i värsta slapparstilen, har inte svansen uppe, kommer inte springandes när den hör kopplet om den inte är nöjd med arrangemanget. smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Nutten @ 11-10-2004, 22:09)
En missnöjd katt busar inte, ligger inte och solar i värsta slapparstilen, har inte svansen uppe, kommer inte springandes när den hör kopplet om den inte är nöjd med arrangemanget.  :)

Håller med till 250% wub.gif
Djuren visar såå tydligt om de trivs eller inte.
Nutten
Titta bara på den här bilden! Han ligger och solar, samtidigt som han försöker komma underfund med vart hans smaskiga grässtrå tog vägen biggrin.gif wub.gif
Ciczi
Underbar bild på Helios!

Ciczi
Fredi
Nutten

Vad jag har hört så skall dessutom just Bengalen vara lättare att få att trivas med koppel. Och det tycks ju verkligen stämma.

Jag hade tidigare en perser och hon hade heller inga problem med koppel. Faktum är att hon inte ens gick ut i trädgården om vi inte satte selen på henne.
pialotta
Fredi, då har jag lärt nåt nytt igen - att katter kan gå i koppel.
men springer han inte iväg och jagar löv etc? Mina är som tosiga nu med alla oktoberlöv som rasslar runt.
Fredi
Inte min katt inte. Hon blev livrädd för löv som blåste omkring och försökte klättra upp för mitt ben istället.
yla
mina små gossar Morris o Smokie har just börjat lära sej gå i koppel
dom e ju så små än 12 veckor så nu e de bra att börja så dom tycker det är okey ,,svårare att lära gamla katter acceptera koppel
det är ju bätter att ha kissarna under uppsikt när man bor i områden med mycket folk både för kissarnas skull och för allergiker o annat
fast mest för katternas skull mad.gif det finns så många sadister som dom kan råka ut för nuförtiden man blir mörkrädd då man hör vad som kan hända
nå men på landet på torpet där kan dom ju springa fritt ,,kanske ,,jag har inte bestämt mej ännu för dom mördar ju hej vilt allt som rör sej o det vill man ju inte eller hur
katterna är ju mina o jag vill inte att dom ska döda alla fåglar o möss o ödlor o fjärilar o sånt som rör sej
så dessa två små gossar kanske får nöja sej med att gå i koppel o ser man bara till att dom blir tillfredställda med lek o stoj så att dom har en skön tillvaro så är jag säker på att dom mår lika bra som hundar i koppel
japp
smile.gif smile.gif
Nutten
Japp, det är bra att börja vänja dem så tidigt som möjligt! Mintha var helt van vid koppel redan vid tio veckor när hon flyttade hem till mig - detta för att jag var delaktig i hennes skötsel när hon växte upp i stallet. Om någon undrar varför hon flyttade hem så pass tidigt var det för att det inte gick att ha kvar henne längre än så - hon skulle blivit oerhört stressad av alla förändringar vad gäller mat, skötsel, oväsen, "folkinvasion", hästinvasion mm. Hade ju märkt skillnad på henne bara under den sista veckan då en liten del av stallfolket började återvända.

Hur som helst, Mintha vet också vad kopplet innebär, men vill bara gå ut kvällstid. Svansen åker upp så fort hon märker att hon får gå ut!

Liten kommentar om bengalen bara. Tror folk säger att den rasen är lättare att vänja vid att gå i sele för att den är lite mer orädd av sig. Det ska mer till för att den ska bli skrämd utomhus. En uppenbar skillnad var t ex när vi var ute med båda katterna och det susade förbi en lastbil. Minthas blev genast en slamkrypare som gömde sig i närmaste buske, medan Helios knappt vände på huvudet. Då bör man vara medveten om att bengalen har ÄNNU skarpare hörsel och doftsinne än vad andra katter har...
Fredi
CITAT (Nutten @ 12-10-2004, 16:06)
Liten kommentar om bengalen bara. Tror folk säger att den rasen är lättare att vänja vid att gå i sele för att den är lite mer orädd av sig. Det ska mer till för att den ska bli skrämd utomhus. En uppenbar skillnad var t ex när vi var ute med båda katterna och det susade förbi en lastbil. Minthas blev genast en slamkrypare som gömde sig i närmaste buske, medan Helios knappt vände på huvudet. Då bör man vara medveten om att bengalen har ÄNNU skarpare hörsel och doftsinne än vad andra katter har...

Ju mer jag hör talas om Bengalen desto mer vill jag ha en sådan!
Nutten
CITAT (Fredi @ 13-10-2004, 15:38)
Ju mer jag hör talas om Bengalen desto mer vill jag ha en sådan!

Hmm, då är det bäst jag tipsar om bengalkattens förening; där hittar du ännu mer information om rasen, sidor till uppfödare, bilder på de olika färgtyperna mm. Det var på den vägen jag fann mig min lille bengal och aldrig har jag väl varit gladare! wub.gif

Bengalkatten

Ska för övrigt lägga in lite nya bilder senare ikväll! wink.gif
Nutten
NU har det dykt upp nya bilder!

Vanligt smakprov:

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon