Orchid
Hej!

Jag undrar, eller min syster frågade mig o jag sa att jag inte visste men skulle fråga på odla smile.gif Om dom här små små flugorna som brukar dyka upp ibland när man lämnar någon matrest framme, eller vid blommor o sånt.
Vet ni vilka jag menar? Iaf, så har de börjat dyka upp såna små flugor runt omkring hennes växter och frågan är, vad beror det på o hur blir man av med dom?
Fenja
Jag tror att du hittar en massa info om dem om du söker på 'sorgmyggor' här på forumet. De trivs i blöt jord, låter man det torka upp brukar de försvinna. Ett glas saft, läsk, sött vin med någon droppe diskmedel - som tar bort ytspänningen - tar kål på många av dem.
Mvh
Fenja
Orchid
Sorgmyggor.. ja det var ett bra namn smile.gif Tack för hjälpen, nu ska jag se vad jag hittar om dom.
*Felix matte*
När jag hade massor av såna små otäcka som till o me kom och satte sig på tallriken när man åt... då fick jag rådet att köpa Pyrex N...
kostar ca 35kr för en liten flaska... mycket dryg. Den finns att köpa i blomsterbutiken... Inteflora köpte jag den...
Följ instruktionerna som står skrivet i pytteliten text på flaskan. (jag fick ta förstoringsglas till hjälp)
Hos mig försvann alla småflugor och sen dess har jag inte sett några. biggrin.gif
Här hittar du gamla trådar om myggorna.
anne-li i olofstorp
jag har hittat ett radikalt medel mot dessa marodörer.
Dammsugaren! Konstigt nog verkar dom inte bli rädda för röret, och man behöver inte komma så där väldigt nära heller, dom är så små så dom sugs med på ngn decimeters avstånd. Upprepa behandlingen ett par gånger per dag gör ett uppehåll på några dagar och sen ett svep igen.
Sen upptäckte jag att när ändå maskinen var framme kunde man ju göra lite annan nytta med den också.....
Hälsningar
Anne-Li
dragonbeauty
Är det inte så att det är en sort som är "blomflugor", som vi kallar dem, eller sorgmyggor som det står här ovan, som håller till vid blommorna och föds när man vattnat lite för mycket. Och en annan som blir om man lämnar mat framme, och vid komposten! Dessa kompostflugor är mer beige/oranga i färgen och segare när dom flyger (mer stillastående).
Jag har iaf också problem med sorgmyggorna, ska pröva med Pyrex!
Sen har jag hört att en portionssnus i krukan tar död på flugorna!
huh.gif tongue.gif
lolo
Bananflugor kallas de som kommer om man lämnar gamla matsopor, eller mat framme. de som är orangeröda. Igår upptäckte jag också en sån rackare, som säkert dykt upp pga vår lilla weekend då vi glömde matsoppåsen. Den ville ned i vinflaskan hela tiden, så vi var tvungna att sätta lock på den laugh.gif Men vinglasen vågade den sig inte ned i, även om den nog svävade längtansfullt ovanför! laugh.gif De försvinner när man tar bort det gamla och ruttnad frukt t.ex./Ann-Louise
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon