Full version: Sköldlöss
inglew
Hej!
Jag har fått sköldlöss på mina orkideer och de sprider sig tyvärr snabbt. På vanliga växter kan man lätt få bort dem men bekämpningspinnar men kan dessa användas på orkideer? Eller han ni några andra knep?

Tacksam för alla tips!
Inger
Åsa, mälardalen zon 2
Testa provadosprayen den fungerar ungefär som pinnarna men medlet tas upp av bladen istället för rötterna + medlet finns bara kvar någon vecka i växten efter en sprutning, men på den veckan har nog åtminstone de flesta löss hunnit suga i bladen och blivit förgiftade. (och man kan ju upprepa behandlingen någon/några gånger)

Annars fungerar bionim väldigt bra synd bara att det är så fruktansvärt dyrt (+svårt att få tag på) att orchidehuset slutat sälja det och rekommenderar sina kunder att köpa nya växter istället.
AndreasBK
Giftpinnarna gör nog inte mycket nytta hos orkidéer, de vattnas så sparsamt så de lär inte suga upp giftet på något effektivt sätt.
pejori
jag drabbades av det förra året, och fick spraya med provado plus pinnar som var upplösta i vatten, samt tobaksvatten. rolleyes.gif rolleyes.gif
det fungerade jättebra, och dom klarade sig allihop wub.gif wub.gif
sprayade varanan dag med provado och varanan med fimpvatten wub.gif
för säkerhets skull höll jag på i två veckor, samtidigt som jag skrapade bort alla synliga för hand sad.gif
torka med t-röd runt krukorna och på fönsterbräden smile.gif smile.gif
lycka till
kristerh
CITAT (AndreasBK @ 09-10-2004, 09:01)
Giftpinnarna gör nog inte mycket nytta hos orkidéer, de vattnas så sparsamt så de lär inte suga upp giftet på något effektivt sätt.

Jag fick rådet från orkideéhuset att använda provadopinnarna samt att spraya med gift oxså, men det är kanske bäst att som pejori skriver lösa upp dem med vatten som man sedan vattnar med wink.gif
krister
uno
Dutta sårsprit på odjuren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon