Full version: Bad under stjärnorna
Katei
Jag tänker ställa ett litet badkar med måtten 1200 längd, 700 bredd och 800 höjd - troligen blir det någon for av rostfritt kar, i min trädgård att använda som utomhusbad.
Karet kommer att ha ett avloppsutlopp undertill och jag har möjlighet att ta fler "hål" om det skulle behövas. Jag har inte tillgång till el eller möjlighet till solvärmt vatten. (Tomten är nästan helt i skugga) Finns det någon som har ett utprovat tips på lämplig vattenuppvärmning.
Ett arrangemang är att ta två hål i karet med så stor nivåskillnad som möjligt och ansluta till en separat behållare med gasvärmare under. Det värmda vattnet kommer då troligen att cirkulera av sig själv. Jag har bara funderat på detta i teorin men ej provat i verkligheten. Finns det någon som har erfarenhet och bra lösning på mitt "badkar under stjärnorna".
Fenja
Hej och välkommen hit! Jag skrev i någon tråd tidigare idag ( mitt minne laugh.gif ) om att jag läst en uppföljare till 'Tyst vår!' skriven av en skånsk kvinna... Hon eldade i en alldeles vanlig 'vattenvärmare' som står på tre ben och eldas med ved när hon skulle bada i karet utomhus. Hon hade dessutom ett nedgrävt badkar, som de eldade under på något vis, det var omgivet av en stor kryddörtsodling och hon klippte av och lade ner i det varma vattnet... Jag har alltid drömt om höstbad sedan dess, omgiven av levande ljus och med ett glas av husets äppelvin i näven!! wub.gif
Mvh
Fenja
Katei
Tack för välkomnandet Fenja,

Jo - det finns inte någon hejd på hur härligt det kommer att bli när jag fått allt att fungera. Det är bara det att "vanlig vattenvärmare på tre ben" inte riktigt får det att klicka till i skallen på mig!
Jag har badat i badkar med direktvärme under. Då har botten varit täckt av en trätrall så att man skyddar sina fossingar och rumpa från att brännas sönder. Trallen flyter på ytan och hindrar värmen att fara iväg från karet under uppvärmningen och sedan trampar man bara ner trallen och sätter sig på den när man badar. Jag tycker dock att det är lite läskigt att väggarna blir rätt varma. Jag önskar mig nog hellre en indirekt vattenvärmning. Jag kan inte gräva ner karet då jag saknar sluttning på tomten och vill kunna tömma det lätt genom att helt enkelt dra ut proppen. Jag tänker mig att inte använda tvål eller dyligt i vattnet så det kan komma till användning för bevattning men jag måste kunna tvätta ur karet lätt. Alltså ingen nedgrävning. Det finns dock en poäng med nergrävningen som jag kommer att ordna. Ett dergrävt kar smälter lätt in i en trädgård. Jag kommer att se till så att mitt kar får en lämplig inplacering så att det inte ser ut som en rostfri industricistern. Troligen hanmnar det aldeles intill min veranda som är något upphöjd, sen lite stenar och växter och eventuellt en träinramning med någon avställningsyta...
Fenja
laugh.gif Du milde, man har verkligen trätt in i 'dinosaurieåldern':
Trebent vattenvärmare
Mvh
Fenja
lotta_
CITAT (Katei @ 08-10-2004, 22:51)
Det är bara det att "vanlig vattenvärmare på tre ben" inte riktigt får det att klicka till i skallen på mig!

Vattenvärmare använde man förr till att bl.a. koka vittvätt i, fanns i varje hem där jag är uppvuxen i alla fall. Numera ser man dem sällan men jag skulle själv vilja ha en sådan, just för att värma vatten för utebad och då helst bada i ett zinkbadkar!
gammelnalle
OH vad jag älskar alla underbara TOKIGA ideer!! Låter helt fantastiskt!!

vÄLKOMMEN HIT förresten..

Lite mer får du gärna presentera dig: I vilken zon du härbergerar t.ex.

Jag har ingen egen erfarenhet av ditt projekt men lite erfarenhet (med betoning på LITE) av resor i öststaterna.

I Ungern och i syd Tyskland har jag träffat på varmvattenberedare som har varit direkt-vedeldade. En liten brasa av lite spillvirke vämde upp ett fullt badkar.
I de jag har sett har eldstaden/VV-beredaren stått inne i badrummet , men jag tror inte att det är nödvändigt. Varmt vatten har hög strömmnings-förmåga (blir lättare) Eftersom du ville ha ditt badkar "nergrävt" så tror jag att "direktvärmning" enl de principer som presenterats blir svårt. Ett rostfritt kar (570liter!!! huh.gif ) tål annars att elda direkt under, och jag tror inte att du behöver vara rätt för att det skall "hetta till" under stjärten..
(Man kan koka vatten i ett papper direkt med en eldslåga PÅ papperet)

Om du behärskar TYSKA eller Ungerska (Magyar) skulledu kunna ställa din fråga i en tysk/ungersk frågespalt ??? var du kan få tag i en dylik "kokare".
Det finns vedpannor på den svenska marknaden t,ex Tirola, men jag anser att det är overkillo för detta ändamål!!

Lycka till
Katei
Fenja, du sa att hon eldade under badkaret och eftersom det tydligen var nedgrävt så fick jag inte ihop det med den trebenta vattenvärmaren. Dessutom - nog har jag både sett och använt vattenvärmare men de har stått i brygghus, varit väldigt stora och inte stått på tre ben. Det finns säkert många varianter. Tusen tack för bilden som förklarade perfekt för mig. Nu är jag med igen. Snälla träd tillbaka från dinosaurierna ett tag till och tack än en gång för tipsen.
Gammelnalle - tack även för ditt välkomnande. Mitt badkarsprojekt befinner sig i zon 2. Nej - mitt badkar skall inte grävas ned och ja - genomströmningsprincip, det är just det jag är ute efter.
Jag skall nog leta efter någon form av vedeldad varmvattenberedare med sluten tank som jag kan koppla till mitt kar - precis som du föreslog. Av egen erfarenhet vet jag att man verkligen kan bränna sig ordentligt på kar som man eldar direkt under. Om man har en beredare utanför karet kan man reglera värmen genom att stänga en kran för att sedan öppna den när man vill ha lite varmare vatten. Detta är nödvändigt för utebad om vintern - då måste man underhålla värmen. Visst är badkaret stort - två personer får plats. Ett standard 180 cm badkar rymmer 220 men skillnaden med mitt djupa är att man dels blir våt om hela kroppen samtidigt och viktikaste av allt; eftersom man sitter i karet och benen lutar mot väggen framför samtidigt som man kan ha vatten upp över axlarna så spänner man inte några muskler. Axlarna kan slappna av helt ochäven benen. Är det bara jag som har fullt sjå med att trycka ned uppflytande kroppsdelar i ett vanligt svenskt badkar. Dessutom går det inte att få ned axlarna om man inte lägger en sandsäck på magen och andas genom en snorkel - och då befinner sig benen halvägs upp på väggen mittemot.
Tack igen för era tips
Katei
Jag har kanske hittat vad jag sökte -
http://www.spadealers.fi/main/swe/Uppvarmn...gfocus.asp?ID=7

Nån som provat...
Fenja
CITAT (Katei @ 09-10-2004, 00:26)
Jag har kanske hittat vad jag sökte -
http://www.spadealers.fi/main/swe/Uppvarmn...gfocus.asp?ID=7

Nån som provat...

I så fall, tycker jag att du ska kolla tidningen Land, där har de ett antal sådana lösningar! Kanske söka på nätet också (google.se) i största allmänhet med...
Hoppas att du hittar något som funkar! Emotser en massa bilder!! wub.gif
Mvh
Fenja
gammelnalle
1100 euro + tillbehör och montering....

Tur att det finns en del som gott om pengar!! smile.gif smile.gif

Men snyggt var det! och precis som Fenja hoppas jag att vi får se bilder på hur det blir!!!

Och det var fiffigt det där med trätrallarna som fungerade som "lock" för värmen. Och jag måste nog erkänna att du säkert har rätt beträffande hettan också... när jag får tänka efter lite... sleep.gif

men bara för protokollets skull : du skrev faktiskt

CITAT
litet badkar med måtten 1200 längd, 700 bredd och 800 höjd

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

och att ett normalbadkar rymmer 220 personer ... tror jag inte på biggrin.gif biggrin.gif

CITAT
Visst är badkaret stort - två personer får plats. Ett standard 180 cm badkar rymmer 220

biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

LYCKA TILL !!!
Eva i Skåne
CITAT (Katei @ 09-10-2004, 00:21)
. Ett standard 180 cm badkar rymmer 220 men skillnaden med mitt djupa är att man dels blir våt om hela kroppen samtidigt och viktikaste av allt; eftersom man sitter i karet och benen lutar mot väggen framför samtidigt som man kan ha vatten upp över axlarna så spänner man inte några muskler. Axlarna kan slappna av helt ochäven benen. Är det bara jag som har fullt sjå med att trycka ned uppflytande kroppsdelar i ett vanligt svenskt badkar. Dessutom går det inte att få ned axlarna om man inte lägger en sandsäck på magen och andas genom en snorkel - och då befinner sig benen halvägs upp på väggen mittemot.

Jag vill absolut ha ett badkar som ditt wub.gif .
Känner mycket väl igen dina problem med svenska standardbadkar. Inget nöje alls, tycker jag. Antagligen därför jag föredrar att duscha laugh.gif wub.gif
Katei
Hej Gammelnalle - givetvis menade jag inte att ett standardbadkar rymmer 220 personer utan att tex. IFÖ 180 cm badkar rymmer 220 liter vatten!
Beträffande det värmeaggregat jag hittade på nätet kontrollerade jag aldrig priset - det pris du nämde ligger definitivt inte inom min budget, men har jag väl hittat en fungerande princip finns det alltid lösningar att gå vidare med. Någon som har ett begagnat aggregat som ligger och skräpan någonstans?
nypan
nej, inte har jag begagnat aggregat att sälja, men köpte gjorde jag i våras en vedeldad trebent vattengryta, med kopparhölje inuti, priset en tusenlapp, hittade den på blocket och är lycklig som sjutton, den står vid lantstället, fylles med vattenslangen och värmer upp jättensnabbt hundra liter vatten, att användas både för härliga bad (badkaret står ute under stjärnhimmelen) och disk och vanlig tvätt, kran har den också nertill. kostade en tusenlapp, grannen vill ha en likadan men de är svåra att hitta, alltså kanske kan du sätta ut en annons och kika på nätet, ibland har man tur. /mvh nypan
gammelnalle
CITAT (Katei @ 10-10-2004, 00:29)
Hej Gammelnalle - givetvis menade jag inte att ett standardbadkar rymmer 220 personer utan att tex. IFÖ 180 cm badkar rymmer 220 liter vatten!
Beträffande det värmeaggregat jag hittade på nätet kontrollerade jag aldrig priset - det pris du nämde ligger definitivt inte inom min budget, men har jag väl hittat en fungerande princip finns det alltid lösningar att gå vidare med. Någon som har ett begagnat aggregat som ligger och skräpan någonstans?

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif

f'låt om du tog illa vid dig.... jag har en viss förkänsla för att hitta syftningsfel... givetvis förstod jag att du mende 220liter... men kunde inte låta bli....

sleep.gif sleep.gif sleep.gif

Har tyvärr inget begagnat aggregat till övers... men prexcis som du skriver: Nu vet du hur det skall funka.

Om du känner någon svetskunnig person tror jag inte det skulle vara svårt att enkelt tillverka en sådan (kanske inte lika snygg!!) men BETYDLIGT billigare.

Tänker mig att som utgångsmaterial ha en vedkamin (tjockt gods och färdig rökutgång) INUTI denna antingen en SLINGA eller ett slutet kärl (minst 3mm godstjocklek) som värms av elden/alternativt rökgaserna.
Viktigt är att det inte får bli tomt i denna behållare/slinga eller att vattnet inte får möjlighet att cirkulera. Se skiss för deras princip: Självcirkulation.

Lycka till! och låt oss andra här få reda på hur det avlöper!!
Berith
Oj vad det här påminner om min brors projekt. ohmy.gif Han eldar i en gammal panna för att värma vattnet i en stoor pool som finns nere vid sjön. (Sjutton att jag inte kan visa bilder på den!) Sen ordnar han och hans sambo t.ex. firmafester, möhippor, nyårsfester, föllsedagskalas och sånt.... Med mat och andra aktiviteter till. Mycket populärt!
Katei
Gammelnalle - jag tog inte illa vid mig - om så vore fallet hade jag sagt det genast. Tack allihopa för era råd. Jag skall fundera i vinter och när våren kommer hoppas jag att kunna sända er bilder på mitt utebad "under stjärnorna".

varma hösthälsningar Katei
Eva i Skåne
Akta dig för att avslöja var du bor, om du inte vill få baljan full med avundsjuka odla-medlemmar biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
Cilla
Jag har ett liknande projekt på gång, men har valt att bygga nedåt marken, gjuta och sätta in naturstenar i karet. Båtpump som tar in och ut sjövatten i stenbadkaret. Formen som en droppe, där en vedkamin står i översta droppdelen och värmer vattnet.

Vedeldade badkaminer finns att köpa färdiga om man vill, har inte adresserna nu men slå på nätet!

En vän har ett vanligt badkar som han ställt över en grop med stenar i marken. Där eldas det en timme, elden släcks och så badar man. Mycket trevligt det med.
gammelnalle
Vill inte skrämmas men det finns risker läs här men det går precis som det står att unvika.

PLUMS!!!
nypan
CITAT (Cilla @ 07-11-2004, 14:05)
Jag har ett liknande projekt på gång, men har valt att bygga nedåt marken, gjuta och sätta in naturstenar i karet. Båtpump som tar in och ut sjövatten i stenbadkaret. Formen som en droppe, där en vedkamin står i översta droppdelen och värmer vattnet.

Vedeldade badkaminer finns att köpa färdiga om man vill, har inte adresserna nu men slå på nätet!

En vän har ett vanligt badkar som han ställt över en grop med stenar i marken. Där eldas det en timme, elden släcks och så badar man. Mycket trevligt det med.

hej cilla, vad intressant lösning din vän har, kan du utveckla det där med grop i marken, med stenar i, där det eldas, hur ser den lösningen ut; är det liksom öppen eld under badkaret? /mvh nypan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon