Full version: Dioscorea mexicana
Lady Hamilton
Hej allihopa!
Är det någon som har den här plantan ? eller någon liknande typ elefantfot. Fick denna planta av min syster. Och är nu nyfiken på om jag klarar att få den att överleva. Tips och råd emottages tacksamt

Hälsningar Hammis

P.S. Själva plantan växer direkt genom "sköldpaddeskalet"

[/IMG][/IMG]
Ina
Jag har ingen erfarenhet av dessa stora plantor som finns i handeln, men har en egen frösådd liten sötnos som står i söderläge året om. Jag har ganska dragiga fönster så det blir rätt svalt där på vintern. Då tappar den alla blad coh sen på vårkanten dyker det upp en ny "sladd" med blad på. Jag vattnar den sällan - på sommaren kanske en gång per månad, på vintern ännu sparsammare - när jag ser att "knölen" börjar krympa ihop är det dags för vatten.
Orchid
Vilken fin växt Hamilton! Har kikat på dina andra bilder, där har du också jätte fina växter. Särskilt banan plantan, den tyckte jag bäst om, blir nästan lite avis smile.gif
Lady Hamilton
wub.gif Tack så mycket Orchid! Kan berätta att Banen har vuxit ännumera, bladen som kommer är över 85cm långa.

Och tack även till Ina.

Hälsningar Hammis
ABC
hörredu orchid inte behöver du vara avundsjuk! Gör som Hamilton Köp en massa växter och låt de övriga här talaom hur de ska skötas
jonas_w
Från blomsterlandets hemsida kan man läsa följande om Dioscorea mexicana:

"Växten bildar knöl, som utgör vattenreserv, vattnas därför försiktigt. Rumstemperatur året om. Vintertid sparsamt med vatten.De långa rankorna kan bindas upp eller kortas in. För lite ljus och för låg temp. orsakar gula blad. Upphör då att vattna tills nya blad växer ut. Bör inte förtäras. "

mvh Jonas
*Siw*
''
Lady Hamilton
Tack Jonas, nu vet jag lite mera

Från en tacksam Hammis
Ingrid på Västkusten
Jag odlar ett antal olika arter Dioscorea sedan några år tebaka och de tål mycket väl att stå svalare på vintern och även ner till +5, fast det är alltid dumt och chansa med viltuppgrävda plantor ifrån habitat som TYVÄRR Blomsterlandets Dioscorea mexicana är.

Ge den lite grus i jorden och när rankan dyker upp kan den vattnas som en vanlig krukväxt och när rankan dör ner så håller man upp med vattningen. Sköldpaddsskalet gilalr inte alltför mycket sol på en söderfönsterbräda då den kan 'stekas' utan bra ljus men ej full sol är lämpligast. Rankar kommer att bli flertalet meter om dne trivs, upp till fem meter om man har tur(otur?), ju mera ju större planta! Kan bli jättegammal.....

Hälsar Ingrid
Lady Hamilton
Tack så mycket Jngrid !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon