|
Full version: Nu snöar det!
Idag har vi varit riktigt duktiga min man och jag. Vi har krattat en hel massa löv, tömt vattentunnan och tagit bort alla utemöbler och satt dem i friggeboden. Vi har kopplat loss slangvindorna och tagit in dem, tömt alla balkong- och blomlådor. Granristäckt de växter som behöver ett extra skydd, tagit in de sista pelargonerna och fuchsiorna, m.m. m.m. När vi var klara med allt detta och lite till så började det snöa...
andreas i uppsala
09-10-2004, 17:44
då hade alltså SMHI rätt då
eldhroka
09-10-2004, 17:49
Här snöade det ju redan i förrgår och snön ligger kvar. Vi har +1 grad just nu och fastän solen strålade idag så klättrade termometern bara upp till +2..
Första gången det snöade i år var i början på september. Fast jag gillar ju snö och vinter...*erkänner lite försiktigt*
Mvh Anna
CITAT (andreas i uppsala @ 09-10-2004, 18:44) då hade alltså SMHI rätt då  Ja tyvärr, för en gångs skull...
andreas i uppsala
09-10-2004, 18:02
har du något bildbevis?
Helen i Piteå Zon 5
09-10-2004, 18:38
Det snöar här med, STORA snöflingor.....det är dags att stänga ner pumpen till vattenfallet och dammen imorgon.  / Helen
kerstin z5-6
09-10-2004, 18:40
CITAT (andreas i uppsala @ 09-10-2004, 19:02) har du något bildbevis? Det kom inte så mycket, höll bara på i en timme.  Har just sett vädret på 4:an, det smälter nog bort i morron.
wolkenkrabber
09-10-2004, 19:09
hemska tider  de har iaf inte komigt någon smö här än men den är dömd att komma någon gång förr eller senare
fruberglund
09-10-2004, 19:18
Brrrrrr...blä, hatar snö och kallt. Fast här på landet kan det vara underbart vackert på vintern när snön får ligga orörd  Idag har vi haft regn och knappt 7 grader och jag tyckte det var kallt...
Varför bry sej om sådana saker man ändå inte kan påverka, som att gnälla på vädret. Det är bättre att lägga enegin på dom problem man själv kan påverka....tänk posetivt....
*Felix matte*
09-10-2004, 20:07
CITAT (Betty @ 09-10-2004, 18:29) Idag har vi varit riktigt duktiga min man och jag. Vi har krattat en hel massa löv, tömt vattentunnan och tagit bort alla utemöbler och satt dem i friggeboden. Vi har kopplat loss slangvindorna och tagit in dem, tömt alla balkong- och blomlådor. Granristäckt de växter som behöver ett extra skydd, tagit in de sista pelargonerna och fuchsiorna, m.m. m.m. När vi var klara med allt detta och lite till så började det snöa... :( Jesses vad ni har jobbat Idag vet jag inte vad som varit "mildast" men just nu stjärnklart  och fem minusgrader. måste be guben kolla om man kan fota stjärnhimmel med nya kameran....det här fotade jag igår och lika ser det ut idag.
Mmm, här är det lite snö nu och isbana på vägarna...å inga vinterdäck har vi hunnit lägga på än. -2.0 grader.
Det ända jag har kvar att göra är att flytta slingerstomhatten till rabatten för vintern. Den ska få fortsätta bo där nästa sommar för enkelhetens skull, tidigare har den klätt in ett stuprör på altanen.
gammelnalle
09-10-2004, 21:12
CITAT (folium @ 09-10-2004, 20:26) Varför bry sej om sådana saker man ändå inte kan påverka, som att gnälla på vädret. Det är bättre att lägga enegin på dom problem man själv kan påverka....tänk posetivt....  Välkommen folium!! Givetvis har du rätt!! MEN!!! vänd på det hela!! Gillade du att jag välkomnade dig?? Misstänker det OCH det var verkligen meningen ..... men spelar det någon roll... kan du påverka det?? Jag tror att jag KAN påverka.... bl.a. DIG!!!
zaaritha
09-10-2004, 21:18
Usch o fy! Inte snö--redan! Fast här, vid Vättern--är just nu1,9 +. Har tagit in "nässlorna" o täckt begonior, pelargonior, fuchsior o bajonettliljan, som står på halltrappan ute. Men--har clivia, lilja o flera andra ute också o de kanske dör.
gammelnalle
09-10-2004, 21:20
CITAT (zaaritha @ 09-10-2004, 22:18) Usch o fy! Inte snö--redan! Fast här, vid Vättern--är just nu1,9 +. Har tagit in "nässlorna" o täckt begonior, pelargonior, fuchsior o bajonettliljan, som står på halltrappan ute. Men--har clivia, lilja o flera andra ute också o de kanske dör. nässlorna !!????? behöver väl inte säga mer ...????????????
Snöflinga
09-10-2004, 21:23
BRA TAJMAT, BETTY
Det tyckte jag med!
zaaritha
09-10-2004, 22:25
Palettbladen!!!!
jessica zon6
10-10-2004, 06:56
I Boden snöade det också igår. Jag hann tömma vattentunnan,täcka de ömtaliga perennerna och klippa gräset/ta bort löven inför vintern. Men idag så är det bara att ta fram långkalsongerna,för det är -7 ute (i kallbänken bara -0,5) Jag får väl krypa ner i den för att värma mig.... mvh jessica
netaave
10-10-2004, 13:52
Det kom lite vitt i luften även här i Uppsala i morse, inget som ligger kvar dock, och ingen frost än.
andreas i uppsala
10-10-2004, 15:33
inte i den här delen av stan, men inatt ksa det bli frost  senaste gången vi fick frost var den 27 april
Yin o Yang
11-10-2004, 13:06
-4,1 i natt i Degerfors  . Men det mesta verkar ha klarat sig ganska bra (utom mina ricinplantor som ser ut som...  ). Nu skiner solen från klarblå himmel, men termometern orkar inte krypa särskilt högt. Det är nog hösten som kommit, vad man än tycker om den. Dags att göra ett sista ryck i rabatterna till helgen. Och så måste jag ju göra iordning min pallkrage, som jag ska sätta vitlöken i  . Det ska bli verkligt roligt och spännande
Här i Skåne har bladen knappt börjat bli höstfärgade än. Det var -2 i natt så nu kommer det vackra!
andreas i uppsala
11-10-2004, 15:29
-0.9 som kallast, bananen är halvdöd, ska ta ett kort så får ni se
Hoppas den repar sig, Andreas i Uppsala! Här i Vännäs hade vi -9 i morse, gissa om man vaknade till ordentligt vid hämtandet av morgontidningen!  Känns bra att ha klippt gräsmattan för sista gången i år (i går) och att i lördags krattat den, lagt löv på rabatter och täckt med granris, tömt vattenslangar och lagt barkmull över jordarna. Nu får växterna äntligen vila och... gärna komma upp igen till våren/sommaren!  Trevlig höst till er alla! /Ann-Louise
Smekajsa
11-10-2004, 15:59
Här, strax utanför Örebro har jag haft - 8,3 grader som kallast i natt "burr sa Kasper när han såg en naken häst"
Oj, så kallt utanför Örebro. Vet inte vad det var här i Västerås inatt men frost var det, hade lagt fiberväv över två fuchsior men dom var frostnupna ändå, dom åkte in i garaget nu.
I kväll får min bil vinterdäck. Då förstår jag verkligen att vintern är i antågande.  Inte kul men man vänjer sig... Det bästa är att vara utomhus så mycket man kan, då upplever i alla fall inte jag vintern så himla lång.
*Felix matte*
11-10-2004, 18:18
-5,5 hade vi förra natten. +3 på dan. jag älskar himlen den ger nya bilder hela tiden  än är jag inte riktigt "inskolad" men nya kameran men jag tog några bilder ikväll som blev hyfsat bra. Här finns fler himmnelsbilder
Agneta! Jag förstår verkligen att du gillar att fota himlen i dess olika skiftningar. För skiftar gör den verkligen uppe i Kiruna och Kirunafjällen - helt underbart.!! Skulle själv inte kunna låta bli att trycka på knappen.....
andreas i uppsala
11-10-2004, 18:28
lolo, den kommer inte repa sig igen i år, det är en ört, så nu kommer jag behöva klippa av bladen och bygga en bur runt stammen om jag vill att stammen ska överleva, vilket jag vill  Snart är det vår  men först är det höst och lite vinter
andreas i uppsala
11-10-2004, 19:10
Min Musa basjoo verkar må lite bättre, fast den togs ju in innan frosten  .
CITAT (Felix matte @ 11-10-2004, 19:18) jag älskar himlen den ger nya bilder hela tiden  än är jag inte riktigt "inskolad" men nya kameran men jag tog några bilder ikväll som blev hyfsat bra. Jättevackra himmelsbilder!  Jag tog din bild nr4 som skrivbordsunderlägg - direkt! Hoppas det var OK ...
Härliga bilder Agneta så ser inte himlen ut här ja inte nu i alla fall men jag målar en ibland då blir den ju som jag vill ha den
*Felix matte*
13-10-2004, 06:30
CITAT (Betty @ 11-10-2004, 20:31) Jag tog din bild nr4 som skrivbordsunderlägg - direkt! Hoppas det var OK ...  Visst får du ta den  kul att ni tycker om bilderna. Här kommer två som jag tog idag kl 07.03... den blå är himlen i sydväst, den andra i öster... så olika  +2,8 som lägst inatt. 
Vilka bilder, Felix matte! Vackert!
*Felix matte*
13-10-2004, 06:39
Solen är uppe , i öster är himlen guld just nu och det röda har passerat mitt söderfönster. Jag älskar skådespelet som jag kan följa sittande vid datorn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|