Full version: gunnera-ägare
madeleine.nohr@akademiska.se
Hej!
Finns det någon som har en gunnera manicata (mammutblad) i sin trädgård som kan hjälpa mig hur man sköter den på bästa sätt?
Vad jag mest undrar är när den ska täckas och hur (bor i zon 4).
Hälsningar Madeleine
andreas i uppsala
Gunnera har jag. Den gillar att gödas och fuktigt-våt jord. Den passar perfekt vid dammar. Bladen kommer så småning om bli så stora att 6 personer samlas under. perfekt paraply med andra ord tongue.gif

Det gäller att få själva stammen att överleva vilket inte är så jättesvårt. För en massa granris och löv och kanske någon filt eller vad man nu vill ha och sen lägger man på något vattenavstötande som håller nederbörd borta. Förhoppningsvis kommer sedan en massa snö på och så behöver man inte oroa sig mer för den.
Var bor du?

Christer i Falköping
Ju högre zon man bor i, desto torrare bör den stå, för att öka chanserna för överlevnad. Du kommer att få det svårt att övervintra den i zon 4 ute. Jag har en god vän som har enorma gunneror och där läggs först lite gullfibrer över stammen. Sedan sätts en frigolitlåda över. Därefter läggs löv över allt, för att avslutas med en pressening över alltihop. På våren får man sedan plocka bort lager för lager. Detta är i zon 1 de står.
Christer.
andreas i uppsala
nja så mcket skydd behövs inte och det är inte särskilt svårt at skydda dem. Det där skyddet påminner mer om hur man skyddar vissa bananer
madeleine.nohr@akademiska.se
Tack både Andreas och Christer!
Jag undrar när jag ska göra själva täckningen,ska jag vänta tills det blivit frost eller ska jag täcka den redan nu trots att den är grön och fin?
Bor i Vallentuna.
Christer i Falköping
Andreas, hur länge har du ägt din Gunnera? Jag har tyvärr fått lära mig den svåra vägen med i mina försök med Gunnera i zon 4. Massvis med löv är nästan en underdrift. Det behövs Mängder biggrin.gif
Christer.
andreas i uppsala
sånt skydd i zon IV är nog bra, men inte i zon I ,II eller III. annars hade väl inte zetas och alla andra plantskolor sålt dem.
Christer i Falköping
Jodå, de säljer dem ändå. Skyddet över vintern är kundens problem, inte deras. Men det går att övervintra dem som pelargoner ungefär. Då står de i och för sig i kruka och blir väldigt små. Men som alternativ, om man ändå vill ha en, är det bra att göra så.
Christer.
kerstin z5-6
ha , tyvärr säljer plantskolor vad som helst ...
Annars vore Gunnera mitt nästa projekt - laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif :lol:Men Chister har du en gris i planteringsgropen .. det kanske är det som fattas LOL biggrin.gif blink.gif
andreas i uppsala
nja zetas brukar ha lite mer koll. På skylten står det vintertäckes men zetas ligger inte i norrland eller på sydsvenska höglandet. Här i mälardalen måste de vara ganska vanliga eftersom att det finns en enorm efterfrågan. De tar slut på en gång i princip.
För mig är gunnera rena barnleken..
Christer i Falköping
Nä, Kerstin. Men jag funderade ett tag på att knuffa ned en av hundarna laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Andreas, hur länge har du haft din Gunnera då? Har för mig att du skrev något om att du köpte den i år. Det kan ju dessutom finnas ett naturligt själ till att de säljs i mängder, de dör
laugh.gif
Christer.
andreas i uppsala
jo det kanske stämmer, folk som inget vet sätter den i lerjord och ger dne lite ris tongue.gif Jepp det är första året, men jag kommer nog låta den dö, gunnera passar inte i den kommande medelhavsträdgården, eller jag ger dne skydd och sen gräver jag upp den och ger bort den smile.gif
Jag ser gunnera som som en sak för nybörjare d.v.s att det bara är stammen som behöver skyddas och att den är låg.
Fredrik_zon2
I botaniska i Göteborg bygger de ett hus över deras gunnera för att kunna öppna och lufta mm.. de lyckas väl bra men förefaller överambitiöst.
Christer i Falköping
Tja, du får ju trots allt tänka på att Gunneran är en växt från södra Brasilien. Fukt i sig är ju inget större problem, men fukt och svenska vintrar/vårar är något helt annat.
Christer.
andreas i uppsala
jag trodde den kom från Peru wink.gif fukt vad är det tongue.gif
Jätteväxter zon 4
-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon