kerstin z5-6
Här är mina 5 blå favoriter -ni kanske har andra och i andra färger ? smile.gif
gentiana ascleipiadea -underbar på hösten
Fransgentiana Gentiana
Baptisia australis färgväppling-"buske" ! med blågrönt trefingrat bladverk .mmmm
baptisia
Lindelofia anchusoides-en lite speciell oxtunga -snygg till gulblommande Azalea blommar x 2 om man klipper ner
Lindelofia
Riddarsporre Delpinium "Himmelblau"-ny dubbel -ursnygg
Himmelblau
Meconipsis X Shelidonii fertil blue group( M.Lingholm)
Blå bergvallmo

M xShelidonii-alltid lika vacker midsommarblommande

Vilka är era ? smile.gif
zaaritha
Blå: Blåsippa.
Blågull.
Riddarsporre.
Himmelsblomma.
Te-ärenpris.

Gul: Käringtand.
Gråfibbla.
Rudbeckia.
Kabbleka.
Slåtterfibbla.
Betty
Favorit nr 1: Vårens allra första Scilla
Favorit nr 2: Vanlig hederlig Förgätmigej så efterlängtad när den kommer.
Favorit nr 3: Riddarsporre
vet inte om den har något "eget" namn.
Favorit nr 4: Kaukasisk näva Geranium magnificum
Favorit nr 5:Stor Bergvallmo Meconopsis Grandis.

Om jag skulle få välja en 6:e favorit så skulle det bli Salvia patens Blåsalvia.
lolo
Vilka underbara bilder på blommorna! Suck rolleyes.gif , varför är det så länge kvar till våren? rolleyes.gif . Betty och ni andra, vet ni vad det är för skillnad på mongolisk näva och kaukasisk näva? Låter ju som om de härstammar från nästan samma område på jordklotet, i allafall? Har själv en mongolisk näva som jag inte vet vad det blir för färg. Köpte den med endast blad nu i höst. Vet ni? /Ann-Louise
Betty
Mongolisk näva - Geranium wlassovianum Bild
blir ca 30 cm hög
Kaukasisk näva - Geranium magnificum
blir ca 50 cm hög
Bilder på båda (bild 5 och 6).
Cilla
Det finns få blå av dem jag har som jag inte tycker om... Även om jag inte gillade dem från början så växer de in i min sommar.

En blå som inte nämnts och som jag inte vill vara utan här är linblomman. Den köper jag på paket i hälsokostavdelningen på Konsum och sprider ut överallt där den kan växa.

Kinesisk riddarsporre, den lite lägre, vill jag också ha åtminstone en av. Klinten i ängen tycker jag också om, liksom bergklinten där jorden är fetare.

Men utan scillan skulle livet vara blåfattigt värre.
lolo
Tack Betty! Måste införskaffa kaukasisk näva nästa år - å vad vackert den blommar! Jag har blivit stormförtjust i nävor - har nog drabbats av "nävbacillen"! tongue.gif Sen ett tag tillbaka även drabbad av "pelargonbacillen" och "oxalisbacillen"! Går detta att bota? Förhoppningsvis inte!! laugh.gif
Betty
Jag förstår precis vad du går igenom! Har samma sjuka... rolleyes.gif Tyvärr, eller som tur är, så är den inte botbar - finns ingen medicin! biggrin.gif
Jag försöker värja mig mot pelargonbasillen - har inte möjlighet att vinterförvara svalare än rumstemp... Hittills har jag inte övervintrat annat än rosenknoppspellisar, rosa och röda. Ska försöka övervintra en hängpellis 'Candy Cane' - har hört att hängpellisar är svårare...
Tack och lov är Oxalis-sjuka lättare att leva med - de är ju så kravlösa. Har just nu dessa två oxalisar, Oxalis triangularis och Oxalis regnelli och en annan som har fyra blad (gröna med röd mitt) + Blodoxalis.
Näva-sjukan är den bästa, jag lider av en svårartad variant! laugh.gif laugh.gif
Cilla
Akta er för trädsjukan bara... Träd växer en lätt över huvudet. tongue.gif

Efter intensiv period i våras med ett rejält stort nytt trädbestånd här hemma tog jag mig an ett annat undanskuffat intresse - rosor. Och mellan träden taggas det nu hos mig...

Nävor och pelargoner låter klart mer praktiskt och billigare än trädtokeri och rosdille. Men man väljer ju liksom inte!
Betty
Rosor och träd ja... rent av livsfarligt begär kan uppstå! ohmy.gif I år har jag köpt tre träd och planterat dem på min lilla (100 m2) södersida. De senaste två åren har jag införskaffat sju rosbuskar och har beställt två till som jag får till våren...
Det är livsfarligt det här!!! biggrin.gif
Kajsa
Dessa gillar jag från min trädgård

Praktriddarsporre hybrid völkerfrieden ca 1.20
Blå bergvallmo
Salvia mainacht
Allium, gigantheum, His excellense, Kirgislök
Fransgentiana
Eva i Norrköping
Såg en fantastiskt blå blomma när jag var i Lettland i våras, något intensivare har jag aldrig sett! Jag fick det latinska namnet av kvinnan som hade plantskolan, Anagallis grandiflora. Har förstått att den heter Praktmire på svenska, fast det latinska namnet stämmer inte helt, det finns ingen grandiflora här. Någon som har erfarenhet av denna växt? Jag är bra sugen på att försöka få tag på frön till nästa sommar.
Betty
Har tyvärr ingen erfarenhet av den men jag hittade ett ställe där du kanske kan beställa (om du förstår finska eller vet någon som kan hjälpa dig med översättning)puutarha.net
Betty
Hittade frön på en tysk site med: Här.
Helen i Piteå Zon 5
Även Impecta har frön till Praktmire
Anagallis monelli ‘Blue Light’

Artikelnr:
8075

Svenskt namn:
Praktmire

Latinskt namn:
Anagallis monelli ‘Blue Light’

Kategori:
Ettåriga Blommor

Portion:
325 frö

Höjd:
25 cm

Odlingsanvisning:
2 el 1

Växtläge:
Sol

Årighet:
Ettårig

Blomtid:
Juli - September

Pris:
14,50

(Klicka endast en gång på knappen.)

Beskrivning:
ANAGALLIS monelli. ‘Blue Light'. Praktmire. Täta, halvhängande skyar med mängder av intensivt blå blommor med gult öga. Lättodlad. För kanter, amplar mm.
kerstine
fina blå saker som jag gillar:
våriris (på förvåren)
pärlhyacint (på våren)
kantnepeta (på försommaren)
lavendel (på högsommaren)
perovskia (himmelsspira) (på sensommaren)

rolleyes.gif
Eva i Norrköping
Tack! Jag har sett de finska och tyska sajterna, tyvärr kan jag inte någotdera av språken. Men kan kanske ta hjälp av vänner som kan förstås.

Undrar varför inte grandiflora finns på svenska? monellii, vad skiljer den från grandifloran månntro? Storleken på blommorna kanske?
estet
1. azurriddarsporre, har jag i rabatten.
sky lights

2. Självklart, kaukasisk näva. Har den inte själv (ännu), ska införskaffa den till våren.

3. Bergklint.
centaurea

4. Riddarsporre, vet ej exakt vet. namn på denna skönhet.
delfinium

5. Ormöga
omphalodes verna

Praktmire är en trevlig blomma. Har haft den ofta i krukor. Underbar blå färg!
Betty
CITAT (estet @ 10-10-2004, 23:58)
sky lights

Jag tror nästan att det är en sån som jag har... eller? Bild på min riddarsporre. (den blir inte så hög)
katarina62
Hej Eva i Norrköping!
Jag odlade Praktmire i somras. Jag förodlade tidigt i växthus och satte dem sedan i amplar och krukor. Mycket fin ettåring, verkligen intensivt blå!
Jag kommer nog att odla den nästa sommar igen. biggrin.gif biggrin.gif
ingmet
Tack för bra tips och fina tillhörande bilder. Håller precis på att gräva om en för mig stor rabatt och har i natt drömt om just blå perenner. Själv är jag otroligt förtjust i en gammal blå perenn som fanns här när vi köpte vårt hus. Jag har forskat och har kommit fram till att det är en Veronika, möjligtvis praktveronikan som jag förstått även kallas för Ärenpris. De blå riddarsporrarna är också otroligt vackra - men trivs inte hos mig. Just nu blommar en låg 50-60 cm blå-lila höstaster, den verkligen lyser och är vacker på sitt sätt så här i höstrusket. Kontrasten mot den rödrosa kärleksörten är otroligt effektfull.
estet
CITAT (Betty @ 11-10-2004, 00:53)
sky lights

Jag tror nästan att det är en sån som jag har... eller? Bild på min riddarsporre. (den blir inte så hög)

Här kommer en bättre bild på bladverk och blommor så får du se, det är inte samma. Den du har är också snygg!
delphinium tatsienense

Kolla in denna blåa skönhet som jag råkade få se på blomstergårdens hemsida...Amsonia tabernaemontana Är det nån som har den?? Svenskt namn Amsonia. Hmm, z 3-4. Det ska vi nog ändra på! Den övre "sky lights" rek. bara till z. 3-4 men den går bra hos mej.
fruberglund
Har inga än men jag misstänker att Balkansippan jag köpte på Odla kommer bli min favorit smile.gif

Viveka
Varför har ingen nämnt våra egna svenska blåblommare?

Blåsippa - ljuvligast av alla på våren, och
Blåklocka - både stor och liten.

Det finns f.ö. massor av fina Campanula, från den lilla söta C. pulla, till stora ståtliga, som C. lactiflora, eller Hässleklocka.

Alla snälla, rikblommande och vackra.
Betty
CITAT (estet @ 11-10-2004, 13:24)
CITAT (Betty @ 11-10-2004, 00:53)
sky lights

Här kommer en bättre bild på bladverk och blommor så får du se, det är inte samma. Den du har är också snygg!
delphinium tatsienense

Ja du har förståss rätt, det är inte samma. Min är nog en alldeles vanlig... och din är klaseblommande - ursnygg!
Fredrik_zon2
Upptäckte Anagallis monelli i våras när jag besökte en odlare. Utsökt sommarblomma med härlig färg. Vill inte göra reklam, men har beställt den i 11cm kruka och kommer finnas till försäljning i maj 2005.

Om den kommer som frö till svenskt fröföretag vet jag inte ännu.
estet
Välkommen hit Fredrik!
CITAT (Fredrik_zon2 @ 12-10-2004, 22:28)
Om den kommer som frö till svenskt fröföretag vet jag inte ännu.

Anagallis monelli har jag haft sedan många år... Kan köpas från Impectas, Pirkum- perenna sort, Lillafiskare, Exotic garden. Har köpt den på den lokala handelsträdgården innan jag upptäckte e-handeln.

Hos Rara Växter fanns denna. anagallis arvensis coerulea Blev nästan sugen på att prova för att se vad det är för skillnad på dem. smile.gif

Men någon grandiflora har jag inte sett..
Fredrik_zon2
Hur skulle du beskriva dess odlingsvärde?

Misstänkte att den egentligen inte var ny men förefaller värdefull nästan i stil med surfinia vad gäller tillväxt och blomningslängd samt hur lättskött den är.
Ser du någon förklaring till varför den inte odlats och sålts som sommarblomma i volym tidigare? Åtminstone inte här på västkusten.
estet
Mina erfarenheter...
I våras dog sådden ut av praktmire för första gången har gått bra tidigare år. smile.gif
Mycket blomvillig (ca juli-sep.) med massor av blommor. Den är tålig. Kan bli lite ful nedtill då blad faller bort men det får man lösa med samplantering.
Har endast haft den i krukor på altangolvet, tänkte prova att ha den i ampel också nästa år. Jämförelsevis med surfina så blir den inte lika stor i omfång. Praktmiren halvhänger liksom.
Alpiner i Halmstad
En gång mire, alltid mire.
Det är många år sedan vi fick med både röd-och blåmire.
Nu kommer det småplantor på alla soliga ytor. Problemet är att de bildar frö samtidigt som de blommar.
Men visst är den söt.
M.v.h. Bernt
Cilla
Mire har jag helt missat, tack för tipsen!
Är den ettårig men frösår sig själv?
Kan den växa i skuggiga lägen?
Stora eller normala krav på vatten?

Slog upp för att finna andra hobbyodlares bilder:
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...=alfa§ion=A
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon