Full version: Tomatentusiasm!
annelise
Jag bara ääääälskar tomater och då såklart helst solmogna, egenodlade sådana! I år har jag odlat egna för första gången och det var fantastiskt härligt! Hade dock en lite tråkig sort, som liknade köpetomater (moneymaker), men eftersom det var första gången var jag lite feg... tänkte att en tomat med ett sådant namn måste man ju bara få riklig skörd från, fast man är rudis! wink.gif (Och riklig skörd blev det!) Men nu vill jag inte fega längre!

Var i Polen och åt SUPERGODA, köttiga tomater av en sort som de kallade "tjurens hjärta" och andra, nästan ännu godare, som kallades "hallontomat". Någon som känner till dessa? Finns de i Sverige?

Tog fröer från dessa och torkade... har ingen aning om det kan bli något nästa år! Någon som har tips hur man ska göra för att lyckas med egenhändigt norpade tomatfrön? Vilka nackdelar finns med att göra på detta sätt? Det ska bli jättekul att testa!

Funderar lite på det här med sorter... OM det går att norpa egna tomatfrön från tomater så vore det ju superkul att byta tomatfrön med andra tomatentusiaster! Tänk så många olika sorter man skulle kunna diskutera - och driva upp olika sorters favoriter! Vet någon om ifall det finns sådana "klubbar" eller "bytesföreningar"?

Om jag lyckas driva upp dessa två "polska" sorter så delar jag gärna med mig av frön nästa år! Får återkomma med rapport... wink.gif
gammelnalle
http://www.tomatklubben.se/index.html

är EN bra sida. Det finns fler!!

http://www.angelfire.com/la/caprioli/tomatfro.html

här kan du läsa om att ta egna frön!!

lycka till
MRLINDELL
Det bästa sidan är www.tomatsidan.se Där finns även ett forum.

De andra bryr sig nästan inte alls. Tomatklubben är det absolut tröttaste jag sett någonsin. Jag har handlat fröer av Åke men ack vad tråkigt. Guiseppe och Åke hör man inte ett knysst om utom i TV och böcker. Samma saker om & om igen bara.

Den som utvecklar och verkligen drar fram smakkaraktärer mm om tomater och andra grönsaker är Mikael Andersson i Vällingby. Där kan man köpa mycket fröer som har bättre genetiska egenskaper (rasrena mm).
Leo
Tjaba tomatälskare
Det finns några sorter som inte är hybridtyper s.k. F1 från dess kan du ta frön i från. F1 vet man aldrig vad det blir och oftas dålig skörd.
Du skriver att Moneymaker gav dålig skörd eller gillade du inte utseendet?
Vatten o gödning är ju A & O i dessa sammanhang. Själv gillar jag tomater som inte är så "blöta" utan 2 rummare typ Pelo etc. Prova dessa. Ett tips är ju annars att odla olika sorter och se vilka som passar hos dig.
Tjaba
Leo
annelise
Jodå, nog blev det rikligt skörd allt! Glad och stolt var jag, eftersom det var första året med växthus för mig! Nej, det var mer smaken som jag tyckte var lite småtrist. Som köpetomater ungefär... (Fast de som fick sitta kvar tills de var på vippen att falla av var förstås GODA! smile.gif )

Jag gillar också köttiga tomater, gärna mörka och söta! Pelo... den har jag inte provat, ska kanske göra det nästa år då, tillsammans med de frön som jag norpade! ("Oxhjärta" och "hallontomat" - jag vet ju inte vad de heter egentligen!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon