Cassiopeia
10-10-2004, 00:19
Måste bara säga att jag är extremt förtjust i min glasörts-/tändstickskaktus! Efter att några skott fått stå bortglömda i ett glas i något år så planterade vi skotten för en knapp vecka sedan och det har redan kommit nya skott på nästan varenda stängel! *förtjust*
Jag har inte hittat en enda sida med info om växten på nätet, någon som vet något om den? Är den vanlig? Var kommer den ifrån? Hur kan det heta kaktus när den inte har taggar? Hur ska man behandla den för att få den att blomma?
GoSatta
10-10-2004, 11:41
kaktusar har ingenting med taggar att göra utan cactus är en växtfamilj (där dom flesta iof har taggar =) )
tändstickskaktus då skulle jag gissa på (med tanke på dom få bilderna man fick upp på en google sökning) att det handlar om en ripsalis alltså en regnskogskaktus. mer om sådana kan du läsa här:
http://www.botan.uu.se/kaktus/regnkaktus.htmloch även fast dom är kaktusar så ska do mskötas på helt andra sätt.
Dan i Nacka
10-10-2004, 13:09
Du kan också söka på Hatiora salicornioides eller Ripsalis salicornioides
om du vill ha mer specifik information.
Vänliga hälsningar
Dan
När mina barn var små fanns det en stor Glasörtskaktus i en av skolans korridorer, så jag nöp några skott. Den blir tät och stor med åren, stjälkarna kan bli vedartade, inte vattna så ofta, glömma bort den ett tag på vintern går bra. Planteras i kaktusjord, ljust läge. Jag har tröttnat på min flera ggr och börjat om med sticklingar. Kan blomma på våren.
GoSatta
10-10-2004, 20:38
en vanlig missuppfattning om regnskogskaktusar (bladkaktusar) är att att dom inte ska vattnas så ofta och det är fel. Dom ska helst aldrig bli torra MEN dom ska inte heller stå dyngsura dom ska vara väldrenerade men blöta. Själv kör jag mina bladkaktusar i orchidejor+såjord+leka+mossa.
PS.
dom är ju epifyter så dom dör ju inte utav att torka ut ibland (dom är ju anpassade för att klara av det) men det är ingenting dom behöver men dom växer/mår bättre om dom alltid får vatten.
DS.
Cassiopeia
10-10-2004, 23:00
Fast vad jag fått fram så är glasörts- och tändstickskaktus samma sak och kommer från Brasilien. Latinskt namn: Hariora salicornioides
På sidan om regnskogskaktusar fanns inte denna växt med... hur vet du att det är en sådan GoSatta?
GoSatta
11-10-2004, 07:29
Nej på den sidan har dom bara med ett litet urval.
Om man tittar hur den ser ut så ser man på dens utseende att det är en epifytisk regnskogskaktus (dom skiljer sig rätt markant från dom andra kaktusarna) och efter en liten snabbsökning på google fick jag tex. fram detta "Hatiora salicornioides, or Drunkard's-Dream, is an epiphytic cactus native to Brazil."
"Culture: Hatiora salicornioide need partial shade to bright indirect lighting with a light well-drained soil mix. In the greenhouse, we use a soil mix consisting of 2 parts peat moss to 2 parts pine bark to 1 part sand or perlite."
Cassiopeia
11-10-2004, 10:21
Coolt, kul att lära sig nya saker! Tack så mycket!
astrid.m.s
17-10-2004, 11:53
Glasörtskaktus, (tagit ur en bok)
Beskrivning:
Detta är en vanligtvis en mycket rikt grenar upprättväxande buske. Då de veka stammarna slutligen når en längd av 25 cm, böjer de sig. Dessa blekgröna, cylindriska stammarna är uppdelade i ledstycken, som ibland nästan är ledformade. Speciellt gäller detta om plantan växt långsamt. De få areolerna har korta vita borst. Blommorna är trattformade och mindre än 1,3 cm i diameter. Färgen går från gult till orange. Frukterna är mycket små och vita när de är mogna.
Odling:
Detta är ett mycket lättodlat släkte som vill ha mycket humus i jorden.
Astrids kommentar:
Min blomma har gula blommor. De tappar bladen så den kan bli skräpig men det är bara som det ska vara. Det kommer ut nya ”blad”. Blir den ful, är det lätt att föröka den. Knipsa av en stam så att den får några grenar och stick ner direkt i fuktig jord. Mina såg torra ut och de skrumpnade ihop men sen levde de upp igen och blev jättefina och det kom massor med nya ”blad” och den blev tät och fin igen.
LYCKA TILL!
Cassiopeia
17-10-2004, 13:27
Tack.
Vad betyder areoler och humus?
astrid.m.s
17-10-2004, 14:44
Areol är liten rund, kuddliknande "tillväxtpunkt" varifrån taggarna växer ut, de kan också bära borst och hår.
Humus är mer eller mindre förmultande växtdelar, organiskt material.
Så förklaras det i mina växtböcker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.