Full version: odling i uterum
jessica zon6
Jag har en ingalsad altan på ca 25 m2 och undrar över vad man kan odla därinne?
Jag har inget växthus,men funderar om jag kan använda den till likvärdig odling,t.ex.plantuppdragning,tomatodling,gurkodling m.m. smile.gif
Är det bubbelplast värmefläkt som gäller innan kallgraderna har försvunnit?

mvh
jessica
TeliaNet
i stort sett allt kan du ha där.
på vintern får du anpassa tempen till vad växten vill ha med hjälp av en värme fläkt.
jessica zon6
Om jag t.ex. ska driva upp plantor på våren,vilket ger den mest ekonomiska uppvärmningen....Tänkte på att ta 3 lager bubbelplast,på en mindre yta,runt hyllorna.Finns infravärme,Någon typ av oljevärmare,ochkupevärmare.Blir det jättedyrt att värma upp med något av det,eller har någon ett annat alternativ?

mvh

jessica smile.gif
kerstin z5-6
Hur länge har du haft det ? Har du kollat förra vårens temp ?
I ett vanligt växthus -häruppe -ett fristående alltså på 10 kvadrat räcker en vanlig växthusfläkt -som går igång när tempen går under 5 tex ..i mars
Du kan bubbla av ett mindre område till en början , men jag skulle vara förvånad om det inte räcker med fläkten, förutsatt att du startar därute i mars
Du kan dra upp smått under lysrör inne om du vill i februari -sådderna tar ju tid o en del ska kylas ,sen flytta ut o skola om eftersom .
En temp på -8 -10 + är alldeles perfekt till perennasådder.
Infravärmen tror jag sitter för högt
Kupevärmare blir hiskligt dyrt vad gäller el
En bra fläkt kommer du att ha nytta av även sommartid då den rör runt luften -bara kall luft tex på hösten o när det blir för hett sommartid
Jag har ingen värme på i mitt uterum-växthus from Mars -golvvärme
Det sitter också ihop med huset
En bra fläkt kostar ett par hundringar-det kan vara en ganska enkel fläkt
Vildet väderstreck sitter uterummet i
Golv ? hur isolerat är det ?
Du har ett superbra växthus kvinna! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jessica zon6
Ska väl försöka beskriva hur det ser ut...Ligger i söderläge,mycket varmt på sommaren,men samma temp ute som inne i uterummet på vintern/våren.Enkelt skutglasfönster till fönster och dörr,halva taket i någon sorts vit halvgenomskinlig plast,takfläkt i taketoch 2 st infravärmare,som jag ej har vågat använda (ekomomiskt).vanligt trägolv och Jalussier i vitt tyg i fönstren. Använde uterummet i våras för att avhärda sådder(kupevärmare på natten)
Räknar med att använda garage och ett annat rum för sådder,men det kan ju tänkas att jag behöver ännu mer plats smile.gif smile.gif smile.gif ,Så funderar nu hur jag kan använda uterummet som ett komplement...En växthus fläkt,var kan man införskaffa en sådan som går i gång själv, då det blir för kallt?? smile.gif
Hade frösådda änglatrumpeter i sommar,men de tyckte nog att det var lite för varmt,bladen gulnade ibland och ramlade ner...Tänkte flytta ut de nästa sommar om de överlever vintern i källaren smile.gif smile.gif smile.gif
mvh jessica
kerstin z5-6
Det finns många olika fläktar som fungerar så
ex på bra fläktar är tex Elbjörn

Du kan även kolla willabs hemsida
där finns några andra sorter
Att avskärma en del av växthuset med bubbelplast borde ytterligare minska elkostnaden -i mitt 10 kvadrat är den försumbar om jag startar i mars -Har en fläkt som liknar elbjörn .Köpt på vanlig elfirma -de kan ta hem om de inte har sådana -Kupevärmare är fruktansvärt dyrt i jämförelse ....de går ju hela tiden .Klart oekonomiskt.
Men dagtid vår måste väl tempen vara högre inne än ute ?
Du kommer helt klart att behöva uterummet med tanke på dina frågor om sådder laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det är också bra för växterna att få lite svalare o ljusare när de väl vuxit till lite
Änglana flyttar jag ut så snart det går -de får bara spinn inne och blir inte kul -Inga växter tål mer än +28 -över + 30 börjar de dö -särskilt om luften står stilla ,så där kan man också ha nytta av en fläkt laugh.gif -när det är för varmt -trots luftning Elbjörn
jessica zon6
Jag märker ju att det är en värmefläkt jag ska investera i smile.gif smile.gif
Så nu blir det lite pris/produkt jämförelse i vinter....

tack för tipset/ jessica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon