Har tidigare frågat om detta och alla sa att det inte går. Idag såg jag på Söndagsmorgon på TV4 och där gjorde hon så, ställde krukan intill husväggen och svepte bara in den med säckväv???
kerstin z5-6
10-10-2004, 10:52
Jo det går kanske i z1-2

men alla bor ju inte där ..
Copycat
10-10-2004, 10:52
Hejsan nimbo ! Det kanske beror på vad du har för lökar. Om du menar blomlökar så vet jag att det fungerar med t.ex. Liljor, Tulpaner och Pingst/Påskliljor. Jag har under flera års tid haft hela trädgården full av bara krukor med alla perenner i, p.g.a. all Kirskål som jag inte ville ha in bland perennrötterna. Det är ingen som dött, men man måste nog vara bättre på att ge lite extra gödning, det har ju inte jag varit. Ingen av dom har frusit ihjäl i alla fall (inte ruttnat heller, för den delen). Jag bor i Sundsvall i zon 4-5. Jag har aldrig täckt över mina perenner eller lökar heller, det som överlever, överlever. Med tanke på dom svar du verkat fått tidigare, så måste jag haft en himmelens tur då. Lycka till ändå med dina lökar, återkom gärna till våren och tala om hur det gick.
Tack Copycat!
Då tänker jag inte släpa in mina baljor i källaren. Min chef på handelsträdgården där jag praktiserar föreslog att isf isolera med rockwool. Någon som har något annat förlag på isoleringsmaterial?
Copycat
10-10-2004, 12:36
Hejsan ! Kasta på lite granris eller torra löv, det brukar rekomenderas. Jag tycker inte att det är så kul med barren sen på våren, så det har jag själv inte prövat.